سلامت نیوز : در پی برگزاری نشستی میان مدیركل نظارت بر دارو وزارت بهداشت و مسوولان انجمن حمایت از بیماران كلیوی، رییس این انجمن گفت: به گفته مسئولان وزارت بهداشت، این وزارتخانه یارانه داروی «سلسپت» را برای سال جاری پرداخت كرده است بنابراین این دارو باید به‌ صورت رایگان در اختیار بیماران كلیوی قرار گیرد.

مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: با توجه به پرداخت یارانه «سلسپت» از سوی وزارت بهداشت به نظر می‌رسد سازمان تامین اجتماعی برای كاهش هزینه‌های خود داروی «تی‌وان» را جایگزین «سلسپت» كرده است این در حالی است كه این سازمان بر اساس پروتكل‌های درمانی باید داروی «سلسپت» را به طور رایگان در اختیار بیماران قرار دهد.

وی در ادامه اظهار كرد: در این جلسه مسوولان وزارت بهداشت اعلام كردند كه اگر انجمن حمایت از بیماران كلیوی با وزارت بهداشت درباره این موضوع مكاتبه كند، این وزارتخانه نظر موافق خود را اعلام می‌كند و از سازمان تامین اجتماعی می‌خواهد كه تعهدات خود را نسبت به بیماران كلیوی انجام دهد.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی درباره نتایج مذاكرات انجام شده در زمینه نایاب شدن متناوب داروهای «پروگراف» و «راپامیون» گفت: مسوولان وزارت بهداشت اعلام كردند كه با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی این وزارتخانه، بیماران كلیوی در زمینه دسترسی به این داروها نباید مشكلی داشته باشند بنابراین اگر به این نتیجه برسند كه هلال احمر در این زمینه تخطی كرده است امكان دارد حتی این داروها در اختیار این داروخانه قرار ندهند و «پروگراف» و «راپامیون» را در داروخانه‌های دیگر عرضه كنند.

وی با اشاره به كاهش سهمیه داروی بیماران كلیوی تصریح كرد: برخی مواقع زمانی كه این بیماران برای دریافت داروی خود در تاریخ مقرر به داروخانه‌های هلال احمر مراجعه می‌كنند، مسوولان این داروخانه اعلام می‌كنند كه دارو موجود نیست. هنگامی كه بیماران 10روز بعد برای دریافت دارو به این داروخانه‌ها می‌رود مسئولان داروخانه این فاصله 10 روزه را از سهمیه آنان كم می‌كنند این در حالی است كه به گفته دكتر شانه‌ساز این كار تخلف است.

قاسمی با اشاره به دسترسی دشوار بیماران برخی از شهرستان‌های كشور به دارو اظهار كرد: برخی از بیماران شهرستانی باید مسافت‌های طولانی را برای دریافت داروی خود طی كنند. درباره این مشكل نیز با مدیركل نظارت بر دارو وزارت بهداشت گفت‌وگو و مقرر شد كه وزارت بهداشت شرایطی را فراهم كنند كه این گونه بیماران مسافت كمتری را برای دریافت خدمات دارویی طی كنند.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی تاكید كرد: در كل جلسه خوبی با مسوولان وزارت بهداشت داشتیم و آنان قول همه گونه همكاری به ما دادند و مقرر شد اگر هرگونه نقصانی در توزیع داروی بیماران كلیوی به وجود آمد جلساتی با آنان برگزار كنیم.

قاسمی در پایان با بیان اینكه انجمن در تلاش برای برگزاری جلسه با رییس سازمان تامین اجتماعی است گفت: امیدواریم كه مسوولان این سازمان به ما فرصت دهند تا از حقوق بیماران كلیوی دفاع كنیم. البته درمرحله بعد تلاش می‌كنیم تا درباره «پكیج دارویی بیماران كلیوی و دیالیزی» با مسئولان وزارت رفاه مذاكره كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha