ویروس کرونا شوخی بردار نیست، اندکی غفلت فاجعه به بار خواهد آورد و خانواده‌ای را داغدار خواهد کرد.

هزینه درمان کرونا سنگین‌تر است یا هزینه دور کاری؟

سلامت نیوز:ویروس کرونا شوخی بردار نیست، اندکی غفلت فاجعه به بار خواهد آورد و خانواده‌ای را داغدار خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، دستورالعمل‌های بهداشتی برای آن است تا از شیوع بیماری کرونا جلوگیری شود، رعایت نکردن درصدی از مردم یک طرف ماجرا است، تصمیمات سینوسی مسئولین نیز یک طرف دیگر.


این که برخی از مردم شیوه‌ نامه‌های بهداشتی یا همان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تنها به خود زیان نمی‌زنند بلکه اگر ناقل باشند دیگران نیز به ویروس کرونا مبتلا خواهند کرد و این چرخه انتقال گسترش می‌یابد.


همه می‌دانند که شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که نمی‌توان به خاطر این ویروس به مردم فشار آورد و آنها را خانه نشین کرد.
قطعاً اگر قرنطینه برپا می‌شد، مشکل معیشت به وجود می‌آمد.


اما در کنار این مشکلاتی که برخی افراد جامعه ایجاد می‌کنند و با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی، باعث بیماری و انتشار ویروس می‌شوند، تصمیمات مسئولین است که خود مزید بر مشکلات شده و سردرگمی را نیز برای مردم به همراه دارد.


تصمیم گرفته می‌شود مدارس باز شود، ستاد ملی مبارزه با کرونا این تصمیم را اعلام می‌کند،‌ اما پس از آن برخی مسئولین با این تصمیم مخالفت می‌کنند و سرانجام حضور دانش آموزان بر سر کلاس اختیاری می‌شود.


اکنون نیز دور کاری ادارات و سازمان‌های دولتی تا پایان شهریور در تهران برقرار است و پس از آن باید همه کارکنان ادارات به سر کار خود بروند.
این تصمیم در حالی است که وضعیت تهران همچنان قرمز است و جالب اینجاست که مسئولین بهداشتی و رئیس ستاد مبارزه با کرونا در استان تهران آقای دکتر زالی از وضعیت و شرایط کرونا در تهران ابراز نگرانی کرده است.


با فرا رسیدن فصل پاییز که با شیوع آنفلوآنزا همراه خواهد بود، نگرانی‌ها از گسترش کرونا بیشتر می‌شود.


ادارات و سازمانها اگر همچنان با یک سوم نیروهای خود به فعالیت بپردازند، خللی در ارائه خدمات آنها ایجاد نخواهد شد ضمن آن که بسیاری از کارهای مردم به ویژه امور بانکی از طریق شبکه‌های اینترنت بانک و مجازی قابل اجرا است و نیازی به حضور در بانک ندارند.


ضمن آن که بسیاری از مشاغل قابلیت دورکاری را دارند و اتفاقاً این فرصتی است تا کارکنان و کارمندان در این مقطع محک زده شوند.
باید توجه داشت که اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا باید منسجم باشد تا بتواند نتیجه بدهد.
تصمیمات کوتاه مدت و تغییر پذیری که مسئولین در مقاطع گوناگون گرفته‌اند، از یک سو باعث سردرگمی مردم می‌شود و از سوی دیگر در کنار بی توجهی برخی از مردم به توصیه‌های بهداشتی، بر شیوع ویروس کرونا می‌افزاید.


آیا هزینه نگهداری از بیماری که به کووید 19 دچار شده کمتر از دورکاری کارمندان و کارکنانی است که اگر در اداره حاضر نشوند و در خانه بمانند از خطر بیماری مصون خواهند ماند؟ و این تنها هزینه‌های نیست که بر دوش نظام سلامت و بهداشت کشور تحمیل می‌شود، بلکه خانواده‌ها نیز درگیر این موضوع خواهند شد و هزینه‌هایی به آنها وارد می‌شود.


بستری شدن یک بیمار کرونایی در بخش ویژه هزینه سنگینی را به بار می‌آورد.
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در باره هزینه‌های بستری بیماران کرونا گفته بود؛ «میانگین زمان بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش بیمارستانی پنج تا ۱۰ روز و میانگین بستری در آی سی یو سه تا چهار هفته است. به طور میانگین ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان برای هر بیمار بستری هزینه می شود و هزینه درمان و داروهای بیماران در آی سی یو چند برابر این میزان است.»


این مسائل را مسئولین نیز خود به خوبی می‌دانند و گزارش هزینه‌های درمان به آنها داده می‌شود.
با این وجود می‌بینیم که همچنان تصمیمات سینوسی که بالا و پایین زیاد دارد، اجرا می‌شود.


لغو دورکاری در تهران، برای چندمین بار است که اتفاق می‌افتد و چند روز دیگر دوباره شاهد بازگرداندن شرایط دورکاری خواهیم بود!
معاون بهداشت وزارت بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استان‌های دیگر خبر داده و گفته بود، هر زمان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایین می‌آید، خیز بیماری شروع می‌شود.


با وجودی که مسئولین وزارت بهداشت از شرایط قرمز در تهران و برخی دیگر از شهرها خبر می‌دهند، چرا تصمیم برای بازگشایی مدارس گرفته می‌شود و پشت بند آن دورکاری لغو می‌شود در حالی که شرایط قرمز است؟
دولت اگر کارکنان ادارات خود را به خانه بفرست و حقوق آنها را هم پرداخت کند، هزینه این کار بسیار کمتر از هزینه‌های درمان و بستری بیماران کرونایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha