پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 299885

افزایش ناگهانی بیماران مبتلا به کرونا در چند روز گذشته نشان از آغاز موج سوم شیوع بیماری در کشور دارد و در روزهای اخیر بسیاری از مسئولان نظام سلامت و کارشناسان در تهران و چند استان دیگر، از تشدید کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند و برخی معتقدند با ورود به فصل پاییز و عدم همکاری دولت و مردم در تصمیمات و رعایت مسئولیت‌های شهروندی، ممکن است فاجعه در کشور رخ دهد.

خستگی کادر درمانی و افزایش چشمگیر بیماران

سلامت نیوز:افزایش ناگهانی بیماران مبتلا به کرونا در چند روز گذشته نشان از آغاز موج سوم شیوع بیماری در کشور دارد و در روزهای اخیر بسیاری از مسئولان نظام سلامت و کارشناسان در تهران و چند استان دیگر، از تشدید کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند و برخی معتقدند با ورود به فصل پاییز و عدم همکاری دولت و مردم در تصمیمات و رعایت مسئولیت‌های شهروندی، ممکن است فاجعه در کشور رخ دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سعید نمکی وزیر بهداشت از «خیز جدید» کرونا در استان‌ها خبر می‌دهد و دلیل آن را اینگونه عنوان می‌کند‌: «امسال یکی از کم‌نظیرترین محرم‌های تاریخ کشورمان را با همدلی و وفاق برگزار کردیم،‌ اما متاسفانه گروهی که از این دایره پای را بیرون گذاشتند از یکسو و گروهی که هرچه تمنا کردیم که به سفر نروند،‌ اما رفتند،‌ از سوی دیگر بودند». در این شرایط مسئولان دو بیمارستان پذیرنده بیماران کرونا در تهران از افزایش شمار مراجعان در روزهای اخیر خبر داده‌اند. در شرایطی که روز سه شنبه (۲۵ شهریور) علیرضا رئیسی،‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد:

«شمار بیماران ناشی از ویروس کرونا در تهران از ۹۰۰ نفر در روز به ۱۸۰۰ نفر افزایش یافته است»، پیام طبرسی،‌ معاون بیمارستان مسیح دانشوری به این موضوع اشاره نمود که «در اوایل شهریورماه بیماری کاهش یافت، اما به‌دلیل توجه نکردن مجدد در مدت یک هفته اخیر بیماری کرونا افزایش یافته است و میزان مراجعات در دو روز گذشته دو تا سه برابر شده است.»

همچنین سعیدرضا مهرپور،‌ رئیس بیمارستان شریعتی،‌ هم افزایش دو برابری موارد ابتلا در ۱۵ روز اخیر را تایید کرد و گفت:« بعد از فاجعه تیرماه که ویروس کرونا در موج دوم ما را غافلگیر کرد شاهد کاهش موارد ابتلا بودیم ولی طی ۱۵ روز گذشته بار دیگر با افزایش موارد ابتلا به کرونا در تهران مواجه شده‌ایم و به کادر درمان هشدار موج سوم در اواخر شهریور را داده‌ایم».

همچنین ایرج حریرچی،‌ معاون کل این وزارتخانه،‌ نیز تایید کرده که موج سوم کرونا در حال اتفاق افتادن است. این مقام وزارت بهداشت وضعیت تهران را نامناسب دانست و افزود: برخی از استان‌ها نیز وضعیت مناسبی ندارند.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت از سه شنبه (۲۵ شهریور) تا چهارشنبه (۲۶ شهریور) دو‌هزار و ۹۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۷۲۶ نفر از آنها بستری شدند و با احتساب این آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۱۰‌هزار و ۳۳۴ نفر رسید. همچنین در طول این مدت ۱۷۹ بیمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳‌هزار و ۶۳۲ نفر رسید. به گفته سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، خوشبختانه تاکنون ۳۵۲‌هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۳۸۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

در چند روز گذشته به‌غیر از استان تهران، وضعیت در استان‌های قم، خوزستان و گیلان نیز نامناسب اعلام شده است. با افزایش شمار بیماران و مبتلایان به کرونا، تمام مدارس استان قم غیرحضوری شد (اما درعین حال مدارس برای ارائه خدمات آموزشی باز خواهد بود) و محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم که همچنان وضعیت شهر قم را فوق قرمز می‌داند، اعلام کرد: « پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای صنوف پرخطر براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای به حداقل رساندن چرخش ویروس داده شده است».

همچنین فرهاد ابول نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش تعداد شهرهای قرمز استان به شش شهر، از قرار گرفتن اهواز و شوشتر در وضعیت قرمز کرونا خبر داد. همزمان آبتین حیدرزاده، معاون علوم پزشکی گیلان نیز اعلام کرد: «مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی 10 برابر بستری‌شدگان روزانه است.

وی با بیان اینکه روزانه 60 بیمار مبتلا به کرونا ترخیص می‌شوند، افزود همچنان 370 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیرمجموعه علوم پزشکی استان گیلان بستری هستند. روزانه حداقل 70 بیمار جدید مبتلا به کرونا بستری می‌شوند و ده برابر آن [700 نفر] به مراکز درمانی و بیست برابر آن [هزار و400 نفر] به‌عنوان بیماران مشکوک به کرونا به مراکز سرپایی تشخیص کرونا در گیلان مراجعه می‌کنند.


خطری بزرگتر از شیوع کرونا
بنا بر آمار مراکز درمانی که با کمبود تخت‌های بیمارستانی و کادر درمانی روبه‌رو هستند و بسیاری از مسئولان از عواقب خستگی کادر درمانی ابراز نگرانی شدید می‌کنند. این روزها آنقدر مراکز درمانی با کمبود پرستار مواجه هستند که در بخش درمانی مربوط به بیماران کرونایی، تعدادی از پرستاران در شرایط کرونا مثبت، مشغول خدمت‌رسانی هستند.

در این رابطه حسین قشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به خستگی روحی و جسمی کادر درمان و همزمانی آنفلوآنزا با کرونا در فصل پاییز گفته است: موج سوم کرونا با شدت بیشتری رخ خواهد داد. او معتقد است که «کادر درمان با وجود تعرفه‌های پایین، خستگی مفرط جسمی و روحی همچنان به تلاش شبانه‌روزی خود ادامه می‌دهد و اگر وضع به همین منوال پیش رود، عواقب خطرناکی به‌دنبال خواهد داشت زیرا توان جسمی و روحی آنها از بین رفته و با توجه به همزمانی آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی با کوویدـ19 در آینده‌ای نزدیک شرایط بسیار بدی را تجربه خواهیم کرد».

این در حالی است که قبل از شیوع کرونا در ایران متوسط تعداد پرستاران برای ‌هزار نفر، 5/1 پرستار بود، یعنی نصف حداقل استانداردهای جهانی و نصف برخورداری مردم از حداقل‌های مراقبتی! به باور کارشناسان، سیاست‌‌های اشتباه و پزشک‌سالارانه وزارت بهداشت در 20 سال گذشته و افزایش بیمارستان‌ها، باعث شد، سرانه پرستار نسبت به تخت‌های بیمارستانی با رکود شدید مواجه باشیم. در این شرایط جامعه پرستاری ما با افسردگی و خستگی مفرط مواجه شده است.

این گفته را محمد شریفی‌مقدم دبیرکل‌ خانه پرستار در گفت‌وگو با «آرمان ملی» تایید می‌کند و او نیز بر این باور است که فشار کاری در ابتدا باعث خستگی مفرط و سپس به خستگی مزمن تبدیل می‌شود و تعدادی از پرستاران را ناخواسته از چرخه خدمت خارج می‌کند. او در ادامه اظهار می‌کند: «امروزه کمبود نیروهای پرستار، مطالبه مردمی است و مردم و وزارت بهداشت به‌خوبی می‌دانند، بخشی از آمار بالای مرگ‌ومیر روزانه در ایران به‌دلیل خستگی مفرط پرستاران است و دنیا به این واقعیت پی برده است.

به‌عنوان مثال در کشور آمریکا که یک پرستار برای هفت ساعت کار چهارهزار دلار حقوق می‌گیرد، زمانی‌که در شیوع کرونا ساعت کاری او را به 9 ساعت رساندند، 14‌درصد خطای آن پرستار افزایش پیدا کرد. حالا شما این شرایط را با حداقل 12 تا 14 ساعت کار پرستاران در بیمارستان‌های ایران مقایسه کنید که حدود 120 دلار حقوق می‌گیرند.

ما پرستارانی داریم که در طول هفته به منزل نمی‌رود و نمی‌تواند فرزند، همسرش و پدر و مادرش را ببیند و این موضوع به غیراز خستگی، بحران روحی و افسردگی را برای آنها به همراه دارد و می‌تواند باعث افزایش شمار قربانیان در موج سوم شیوع کرونا شود، چون در دنیا ثابت شده که مداخله پزشکی در درمان بیماران مبتلا به کرونا نتیجه‌ای ندارد، بار اصلی و 90درصدی مراقبت‌ها از بیماران کرونایی بر دوش پرستاران قرار خواهد گرفت و این در آینده نگران‌کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha