سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: 30 درصد تصادفات در كشور به علت غیر ایمن بودن جاده هاست و مطابق قانون برنامه پنجم از تمام خدمات، صنایع و كالاهای مضر سلامت برای تأمین هزینه درمان آسیب دیدگان مالیات سلامت اخذ خواهد شد.

مرضیه وحید دستجردی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مالیات سلامت مطابق قانون بر مواد و كالاهای مضر سلامت باید اخذ شود مانند نوشابه‌ها و دخانیات كه از برنامه توسعه چهارم هم عملی شده است اما اكنون این برنامه به صورت مدون درآمده و به عنوان مثال برنامه‌ای با همكاری وزارت كار تدوین شده كه مطابق آن با عنوان ایمنی راه‌ها باید همه عوامل خطرساز سلامت مردم از جمله راه‌ها مالیات پرداخت كنند.

وی ادامه داد: تصادفات 3 عامل مختلف دارند كه شامل عوامل انسانی، جاده و خودرو است. بر اساس تحقیقات انجام شده 30 درصد علت تصادفات غیر ایمن بودن جاده‌هاست بنابراین با توجه به اینكه ارائه خدمات اورژانس پیش بیمارستانی، بیمارستانی و درمان مصدومان تصادفات نیازمند صرف هزینه است لازم است كه از همه عوامل خطرساز این حوادث نیز مالیات سلامت اخذ شود و این مسئله غیر از مالیات از بیمه شخص ثالث برای بیماران تصادفی است.

وزیر بهداشت گفت: در همین مسیر قرار بود لایحه‌ای در دولت تنظیم شود كه مطابق آن از هم مواد، كالاها، صنایع و خدماتی كه به نوعی به سلامت مردم آسیب می‌رساند مالیات سلامت اخذ شود، این مسئله در قانون برنامه پنجم توسعه نیز مصوب شده است.

وی افزود: هر نوع ماده غذایی كه شكر، نمك و روغن بیش از حد مجاز داشته باشد یا موادی كه اساس آنها مضر سلامت است مانند نوشابه، دخانیات و مواد صنعتی مضر و آ‌لوده كننده سلامت همگی مشمول این مالیات می‌شود.

وی اضافه كرد: ما در وزارت بهداشت با توجه به اینكه پس از تشكیل جلسات مكرر در كمیسیونهای تخصصی دولت قرار بود لایحه اخذ مالیات سلامت تنظیم شود اطلاعات مدون و كارشناسی كافی در این زمینه داریم و باید آیین نامه آن نیز تدوین شود تا بتوانیم آن را در شورای عالی سلامت و ایمنی غذایی به تصویب برسانیم تا بعد از آن اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha