سلامت نیوز : پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح تحقیقاتی به خواص خواب آوری و ضد اضطراب صمغ پسته بومی ایران دست یافتند .
این طرح تحقیقاتی با مشارکت دکتر حسین حسین زاده استاد، گروه فارماكودینامی و سم شناسی، مركز تحقیقات علوم دارویی و دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی مشهد و دکتر تکتم ضیایی داروساز، بخش فارماكودینامی و سم شناسی دانشكده داروسازی مشهد به اجرا در آمده است .
رئیس بخش فارماکودینامی مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در این روش صمغ پسته از تنه درخت پسته به روش تیغ زدن استخراج و بر روی موش های نر مورد آزمایش قرار گرفت اظهار داشت : در این تحقیق مشخص شد که صمغ پسته خاصیت  شل كنندگی، خواب آوری و ضد اضطرابی را داراست .
دکتر حسین حسین زاده با اشاره به اینکه شل كننده های عضلات اسكلتی به طور وسیع درجراحی ها، شكستگی ها و رفع بعضی از انقباضات عضلانی به کار می رود و بی خوابی یكی از مشكلاتی است كه بسیاری از مردم به طور مزمن به دلایل مختلف از آن رنج می برند افزود: دراین تحقیق می توان نتیجه گرفت كه صمغ پسته پس از تزریق با تأثیر بر سیستم اعصاب مركزی و یا محیطی موجب ایجاد خواب ، افزایش  مدت زمان خوابیدن ، آرامش و كنترل اضطراب، شلی عضلانی و كاهش حركات محیطی می شود.
استاد فارماكودینامی و سم شناسی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر از  تركیبات دارویی مختلفی همچون  باكلوفن، متوكاربامول، دیازپام در ایجاد شلی عضلانی وبرطرف شدن انقباضات و بر ای ایجاد خواب و القاء آن به افراد و كاهش اضطراب اغلب ازبنزودیازپین ها مانند دیازپام استفاده می شود اظهار امیدواری کرد: نتایج این طرح بتواند راهگشای تولید داروهای با منشاء گیاهی به منظور کاهش آسیب های ناشی از مصرف داروهای شیمیایی شود.
گفتنی است گیاه پسته از دیرباز مصارف درمانی مختلفی داشته به طوری كه از آن دربیماری های گوارشی، اسهال خونی، سردرد و آنفلوانزا استفاده می شده است و در این بین پسته بومی ایران دارای توزیع وسیع در ایران بوده و قسمت های مختلف آن در طب سنتی مورد استفاده قرارمی گرفته است كه از آن جمله می توان به مصرف مغز پسته وپوست آن جهت مصارف غذایی و درمانی زخم معده، سوءهاضمه و استفراغ اشاره كرد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha