شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 299974

پروانه مافی، نماینده مجلس دهم با بیان اینکه تلاش‌ها در مجلس دهم برای تقویت حضور زنان در عرصه سیاسی با شکست مواجه شد، اظهار کرد: آقایان با اینکه در ظاهر به ما وعده می‌دادند که به طرح‌ها رأی خواهند داد اما رأی نمی‌دانند و در این بین هم فرقی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نبود.

چرا مطالبات زنان محقق نمی‌شود؟

سلامت نیوز:پروانه مافی، نماینده مجلس دهم با بیان اینکه تلاش‌ها در مجلس دهم برای تقویت حضور زنان در عرصه سیاسی با شکست مواجه شد، اظهار کرد: آقایان با اینکه در ظاهر به ما وعده می‌دادند که به طرح‌ها رأی خواهند داد اما رأی نمی‌دانند و در این بین هم فرقی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری، مافی در خصوص عملکرد دولت روحانی در حوزه زنان، تصریح کرد: زنان نقش زیادی در پیروزی آقای روحانی در انتخابات و به ثمر رسیدن دو دولت یازدهم و دوازدهم داشتند. طبیعتاً انتظاراتی هم از دولت منتخب خود داشتند. با توجه به این انتظارات در ابتدای امر مخصوصاً در بحث‌ها و نوشته‌ها پیشرفت‌هایی مشاهده شد و در همین زمینه بحث استفاده سی درصدی از مدیران زن در دستگاه‌های دولتی و عمومی طرح شد که بحث مهمی بود و از دستاوردهای دولت در حوزه زنان بود.


 وی ادامه داد: آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور به معاونان و وزرا این بحث و استفاده سی درصدی از زنان را ابلاغ کردند و این امر در سطوح پایین‌تر هم به عنوان قانونی از سمت رئیس جمهور به همه بخش‌های دولت ابلاغ شد. برخی معاونان و مدیران کل در اجرای این بخشنامه جدیت داشتند و از زنانی که شایسته بودند و تجربیات خوبی در حوزه‌های اجرایی و علمی داشتند استفاده کردند. ولی در تعداد دیگری از وزارتخانه‌ها و بخش‌های دیگر، تحولی که مدنظر زنان بود رخ نداد.


 نماینده مردم تهران در خصوص موانع تحقق مطالبات زنان، گفت: مانع عمده، نگاه مرد سالاری است که در حوزه اجرا و مدیریت وجود دارد. بعضی مسئولان می‌گفتند خانم معرفی کنید تا در پست‌ها استفاده کنیم وقتی معرفی می‌کردیم مطالبی را مطرح می‌کردند که در نهایت باعث می‌شد مطالبات زنان محقق نشود. یعنی یک زن اگر بخواهد در پستی قرار بگیرد باید چندین برابر یک آقا شایستگی داشته باشد تا مسئولان راضی به انتصاب او شوند.


 این سیاستمدار اصلاح طلب با اشاره به سهمیه زنان در لیست احزاب که در لایحه جامع انتخابات مورد تاکید قرار گرفته، افزود: این طرح را من در مجلس مطرح کردم، مقایسه مجلس ایران با مجالس دیگر کشورها نشان می‌داد که زنان حضور اندکی در مجلس ایران دارند. حتی در مقایسه با کشور همسایه عراق که مشترکات فرهنگی بسیاری با ما دارد زنان ایرانی سهمی در پارلمان ندارند چرا که زنان عراقی بیست درصد پارلمان این کشور را در اختیار داند و تنها شش درصد نمایندگان مجلس دهم را زنان تشکیل می‌دادند. از این حیث تقریباً در بین ۱۹۰ کشور دنیا ایران در رتبه‌های آخر قرار داد.


مافی خاطرنشان کرد: نگاه مردم‌سالار در فرهنگ عمومی ما وجود دارد. با وجود اینکه در حوزه تقنینی تلاش زیادی کردیم و درخواست ما کف مطالبات زنان بود مبنی بر اینکه در فهرست‌های انتخاباتی شهرهای که بالای شش نماینده دارند یکی از این شش نفر خانم باشد. اما باز آقایان نماینده به صراحت می‌گفتند که این کار ظلم به مردان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha