چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 29998
سلامت نیوز : دریافت حق فنی داروخانه‌ها این روزها به یك بحث چالش برانگیز بین وزارت بهداشت و دیوان عدالت اداری تبدیل شده، جامعه داروسازی شاكی است، مردم هم می‌نالند، حالا پای مجلس هم به میدان باز شده است.

به گزارش فارس، شاید این اتفاق برای همه اتفاق افتاده باشد كه وقتی با نسخه پزشك وارد داروخانه می‌شویم و پس از انتظار چند دقیقه‌ای در داروخانه، نوبت دریافت داروهایمان كه می‌شود با واژه‌ای به نام حق فنی‌ برمی‌خوریم كه البته این واژه از 500 تا 950 تومان به هزینه دارو می‌افزاید.

حق فنی داروخانه‌ها كه با وجود كشمكش‌های فراوان بین دولت و دیوان عدالت اداری بالاخره تصویب آن به مجلس شورای اسلامی واگذار شد، حقی است كه داروساز برای ارائه توضیح در مورد نحوه مصرف دارو و احیاناً عوارض دارو و تداخلات آن دریافت می‌كنند اما اینكه واقعاً این توضیح به چه میزان در داروخانه‌های معمولاً شلوغ كشور داده می‌شود و آیا این درست است كه اگر توضیحی توسط داروساز ارائه نشود حق فنی دریافت شود موضوعی كه به دنبال پاسخ آن برآمدیم.

* كاركنان داروخانه‌ها معمولاً توضیحی در باره داروها نمی‌دهند
.......................................................................................

احمد فرخی 27 ساله در این زمینه می‌گوید: معمولاً داروسازان در داروخانه‌ها در خصوص دارو و عوارض آن توضیحی نمی‌دهند و چنانچه ما سؤال هم نپرسیم پاسخی نمی‌شنویم.

وی می‌افزاید: تقریباً همه توضیحات را برای مصرف دارو از پزشك دریافت می‌كنیم. یكبار به مشكلی برخوردم كه گوش درد شدیدی گرفتم و وقتی به داروخانه رفتم روی قرصی كه به من داده بود و ایبوپروفن 400 بود نوشته شده بود هر یك ساعت یك بار كه من مصرف نكردم.

ثریا رامهرمزی نیز در این زمینه می‌گوید: نسخه‌ای داشتم كه همه هزینه‌ آن 3 هزار و 500 تومان می‌شد و محتویات نسخه داروهای عمومی مانند استامینوفن كدئین، سرماخوردگی و شربت سینه بود. در كنار این 3 هزار و 500 تومان داروخانه به عنوان حق فنی هزار تومان از من گرفت. این داروها كه نیاز به توضیح ندارند پس چرا حق فنی گرفته می‌شود.

*كاركنان داروخانه‌ها وقت سرخاراندن ندارند
..............................................................

زهرا ساغری نیز در این زمینه می‌گوید: معمولاً داروخانه‌ها در مورد دارو توضیحاتی نمی‌دهند چرا كه معمولاً سرشان خیلی شلوغ است و بعضی از آنها حتی هنگام سوال پرسیدن عصبانی می‌شوند.

حمید حیدری نیز در این زمینه اظهار می‌دارد: به نظر هیچ‌كدام از داروخانه‌ها توضیحی درباره داروها به بیمار نمی‌دهند من كه تا به حال ندیده‌ام ولی اگر سؤالی از آنها بشود و سرشان شلوغ نباشد شاید جواب بدهند.

وی می‌افزاید: معمولاً داروسازها در داروخانه از عوارض دارو سخن نمی‌گویند شاید بیشترین كاری كه باید انجام دهند نوشتن ساعت مصرف داروهاست. گاهی كه داروی اصل را ندارند داروی مشابه می‌دهند كه ما نمی‌دانیم واقعاً این كار درست است یا خیر.

*بسیاری از داروخانه ها با وجود اخذ حق فنی، به مردم توضیحی نمی‌دهند
.......................................................................................................
حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این زمینه می‌گوید: دریافت حق فنی برای این است كه داروساز درباره نحوه مصرف داروهای موجود در نسخه برای بیمار توزیع دهد. همچنین اگر داروها با هم تداخلی دارند به بیمار هشدار دهد كه این موضوع در كشورهای دیگر هم وجود دارد.

وی می‌افزاید: اینكه این موضوع در كشور انجام می‌شود یا نه بحثی است كه شاید در بسیاری از جاها این موضوع اجرا نشود ولی باید مسئله را حل كنیم و پاك‌كردن صورت مسئله مشكلی را حل نمی‌كند.

شهریاری ادامه می‌دهد: در حال حاضر تعداد زیادی نخبگان رشته داروسازی را تربیت می‌كنیم كه هدف آن این نیست كه آنها را در داروخانه قرار دهیم چرا كه داروخانه جایی است كه یك تكنسین هم می‌تواند نسخه را بپیچد ولی متأسفانه به دلیل اینكه نظارتی در این زمینه نبوده است و مقصر هم شاید مجموعه دارویی دانشگاه‌ها و در نهایت وزارت بهداشت باشد به وظیفه قانونی خود در رابطه با نظارت عمل نكرده و وضعیت كنونی پیش آمده است.

وی اضافه می‌كند: هنگامی كه می‌خواستند درباره تاسیس داروخانه آیین نامه بنویسند به دلیل اینكه داروخانه‌ها مقرون به صرفه نبودند می‌خواستند درآمدی برای داروخانه ایجاد كنند به همین علت حق فنی را اجرا كردند.

وی می‌افزاید: یك بازنگری در این موضوع باید صورت گیرد و وظایف مشخصی تعریف شود و اگر كسی دارویی می‌گیرد اگر توضیحات لازم برای فرد داده می‌شود حق فنی تعلق بگیرد ولی اگر توضیحی داده نمی‌شود هیچ توجیهی وجود ندارد كه داروساز پول را بگیرد.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه می‌‌دهد: می‌بینیم كه متاسفانه كشور ما از كشورهایی است كه در آن مردم زیاد دارو مصرف می‌كنند یا درست مصرف نمی‌كنند. یكی از دلایل اصلی آن این است كه برای مصرف‌كننده نه پزشكان وقت می‌گذارند كه برای بیمار توضیح كامل دهند و نه وقتی بیمار به داروخانه مراجعه می‌كند داروساز وقت كافی برای توضیح دارد.

*هم داروسازان و هم مردم از شرایط حق فنی داروخانه‌ها ناراضی‌ هستند
.....................................................................................................

رهبر مژدهی‌آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران در این زمینه می‌گوید: مردمی كه به حق فنی داروخانه‌ها معترضند به این موضوع اعتراض دارند كه چرا به جای یك دیپلمه‌ای كه 6 ماه باید درس بخواند و بعد از آن داروخانه را اداره می‌كرند یك دكتر داروساز تعیین شده و برای آن تعرفه‌ای قرار دادند.

وی می‌افزاید: وقتی به دكتر داروساز كه بعد از 6 ماه از گذراندن دوره زبان در دنیا بلافاصله وارد مراكز تحقیقاتی می‌شود گفته شود در داروخانه قرار بگیرد و 500 تومان از هر نسخه دریافت كند همین می‌شود. اگر مردم به دكتر داروساز 4 هزار تومان می‌دادند حق داشتند بگویند چرا توضیحی نمی‌دهد.

مژدهی‌آذر یادآور می‌شود: یك دكتر داروساز 7 سال در دانشگاه، بهترین تحصیلات خود را دارد كه متأسفانه طی چند سال اخیر تعداد زیادی از آنها به خارج از كشور كوچ كرده‌اند در حالی كه میلیون‌ها تومان خرج این داروساز شده است. در عین حال به وی گفته می‌شود در داروخانه قرار بگیر و تعرفه 500 تومانی بگیرد و تازه مردم هم از این وضع ناراضی هستند و بعد می‌گویند دارویی هم كه فروخته می‌شود برخی سود 5 درصد، برخی 10 درصد و برخی 17 درصد دارد.

وی تصریح می‌كند: با این وضعیت یك داروساز یك مغازه 300 میلیون تومانی باید اجاره كند و صبح تا شب توضیح و مشاوره هم بدهد و 500 تومان هم بگیرد، آیا این امكانپذیر است؟

مژدهی‌آذر یادآور می‌شود: در حال حاضر هم مردم ناراضی هستند و هم داروسازان و در شرایط موجود بیمه‌ها هم كه منافع خود را در نظر می‌گیرند، در صدد حذف برخی از داروها از لیست دارویی كشور هستند.

*بستر خدمت‌رسانی دارویی برای داروسازان فراهم نیست
..................................................................................

سیدحمید خوئی، رئیس انجمن علمی داروسازان كشور نیز در این زمینه می‌گوید: باید بستر عرضه خدمات موثر دارویی در داروخانه‌های شهر و روستای كشور فراهم شود تا داروسازان بتوانند خدمات مورد نیاز را ارائه دهند و هزینه منطقی، متعادل و متناسبی با سایر دستمزدهای خدمات پزشكی دریافت كنند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر كار علمی برنامه‌ریزی شده و هدفمندی كه بر اساس آن مشخص شود مردم از پرداخت حق فنی ناراضی‌ هستند وجود ندارد اما در اینكه سطح خدمات دارویی در كشور كاملاً مطلوب نیست تردیدی وجود ندارد.

خوئی ادامه می‌دهد: واقعیت این است كه داروسازان قربانی مجموعه عواملی شده‌اند كه در اختیار آنها نیست به طور مثال در بحث فرهنگی بیماران حاضرند 5 ساعت پشت در مطب باشند اما وقتی پای خود را داخل داروخانه‌ها می‌گذارند می‌خواهند در اولین فرصت داروهای خود را بگیرند و هر چه سریعتر از آنجا خارج شوند.

وی اضافه می‌كند: به عبارت دیگر این موضوع كه هنوز یك مرحله درمانی از تكمیل چرخه درمان خود باقیمانده و آن هم خدمات دارویی است فرهنگ‌سازی نشده و این فرهنگ را باید رسانه‌ها ایجاد كنند.

خوئی یادآور می‌شود: از طرف دیگر بستر قانونی مناسب برای عرضه این خدمات هنوز فراهم نشده و داروسازان از ابزار قانونی مناسب برخوردار نیستند. یعنی داروساز اگر نسخه‌ای ببیند كه در آن دارویی به اشتباه نوشته شده است طبق قانون اجازه دخالت ندارد.

وی می‌افزاید: توزیع خدمات دارویی در كشور، متناسب و همگن نیست و در برخی داروخانه‌ها اگر فروش مواد دیگر وجود نداشته باشد اقتصاد داروخانه‌ها ضربه می‌خورد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ادامه می‌دهد: طبیعت خدمات دارویی این است كه بخش قابل توجهی از آن ملموس نیست یعنی بیمار وقتی به پزشك برود معاینه می‌شود و خدمت پزشك را لمس می‌كند اما بسیاری از خطاهای پزشكی در نسخه‌نویسی بدون اطلاع بیمار توسط داروساز حل می‌شود و بیمار متوجه آن نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha