شیر یکی از منابع غذایی طبیعی برای پستانداران، حیوانات و انسان هاست تا نوزادان خود را تغذیه کنند. از این رو شیر، سرشار مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین و کلسیم است که به رشد و سلامتی کمک میکند. تاکنون تحقیقات متناقض و گسترده ای در مورد این نوشیدنی صورت گرفته که هرکدام دلایلی متفاوت برای تایید یا رد تاثیر شیر در سلامتی داشته اند.

تاثیر شیر بر جلوگیری از بیماری هایی مانند سرطان

سلامت نیوز:شیرگاو، که مردم عمدتا آن را با سلامتی مرتبط میدانند، یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در بین مردم آمریکا و اروپاست.شیر یکی از منابع غذایی طبیعی برای پستانداران، حیوانات و انسان هاست تا نوزادان خود را تغذیه کنند. از این رو شیر، سرشار مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین و کلسیم است که به رشد و سلامتی کمک میکند.

تاکنون تحقیقات متناقض و گسترده ای در مورد این نوشیدنی صورت گرفته که هرکدام دلایلی متفاوت برای تایید یا رد تاثیر شیر در سلامتی داشته اند.به دلیل افزایش حساسیت های مردم نسبت به سلامتی، نارسایی لاکتوز و حمایت از حیوانات، شیرهای گیاهی و جایگزین لبنیات محبوبیت روز افزون پیدا کرده اند.

سلامت نیوز در این مقاله، به بررسی فواید شیر و مقایسه این نوشیدنی با موارد جایگزین میپردازد.

تاثیر شیر بر سلامتی

منابع رسمی، مانند دستورالعمل های تغذیه سالم برای مردم آمریکا 2015-2020، توصیه میکنند که بزرگسالان برای داشتن تغذیه ای سالم تر، روزانه حداقل 3 فنجان شیر کم چرب یا بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. این مقدار میتواند با هرگونه از لبنیات مانند پنیر یا ماست و یا شیر سویا غنی شده جایگزین گردد.

در بخش های بعدی به برسی فواید احتمالی شیر برای سلامتی انسان میپردازیم:

شیر و سلامت استخوان ها

کلسیم یکی از مواد مغذی حیاتی برای سلامت استخوان ها، دندان ها، حرکت عضلات و سیگنال های مغذی است. متخصصان تغذیه توصیه میکنند که برای پیشگیری از پوکی و شکستگی استخوان ها، باید کلسیم مصرف کنیم.

شیر یکی از عالی ترین منابع برای تامین نیاز روزانه بدن به کلسیم است. همچنین تولیدکنندگان مواد غذایی، شیر را با ویتامین های حیاتی دیگری برای استخوان سازی، مانند ویتامین دی، غنی میکنند.

اگرچه کلسیم برای بدن بسیار مفید است، اما در آخرین پژوهش های انجام شده در این حوزه، محققان هنوز نتوانسته اند بر سر تاثیر شیرگاو در پیشگیری از پوکی و شکستگی استخوان به نتیجه برسند و این مبحث موافقان و مخالفانی دارد. با این حال،تا به نتیجه رسیدن پژوهشگران و یافتن جایگزینی برای این ماده غذایی، تنها منبع غنی لبنی برای جذب کلسیم و پروتئین است.

شیر و سلامت قلب

شیر منبعی غنی برای پتاسیم است که این ماده، باعث انبساط عروق خونی و کاهش فشارخون میشود.افزایش مصرف پتاسیم، همزمان با کاهش مصرف سدیم (نمک) در  کاهش فشارخون، کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته تاثیر بسیاری دارد.

اغلب مردم آمریکا روزانه کمتر از میزان لازم پتاسیم مصرف میکنند. این مقدار برای بانوان 2600 میلی گرم و برای آقایان 3400 میلی گرم است.

علاوه بر شیر، دیگر مواد غذایی حاوی پتاسیم عبارتند از:

برگه زردآلو خشک شده

پرتقال

سیب زمینی

گوجه

لوبیا لیما (لوبیا عروس)

اسفناج

موز 

آلو بخارا

ماست

همچنین شیرگاو حاوی مقدار بالایی چربی اشباع شده و کلسترول است که باعث افزایش ریسک بیماری های قلبی میشود، از این رو باید در مصرف روزانه لبنیات تعادل داشت.

 

 

شیر و سرطان 

شیر به دلیل داشتن کلسیم و ویتامین دی، به عنوان یکی از مواد موثر در پیشگیری از سرطان شناخته میشود. کلسیم، با ایجاد پوششی دور روده، میتواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا راست روده موثر باشد همچنین محققان اخیرا ارتباط معناداری بین مصرف زیاد کلسیم و درمان سرطان پروستات یافته اند.

ویتامین دی میتواند در چرخه رشد سلولی تاثیر بگذارد. ویتامین دی در پیشگیری از سرطان روده، و احتمالا سرطان سینه و پروستات موثر است. اما محققان اخیرا دریافته اند که مصرف بسیار زیاد کلسیم، ممکن است به سرطان لوزالمعده منجر شود.

عوامل زیادی بر احتمال ابتلا به سرطان تاثیر میگذارد، همچنین به دلیل طولانی بودن روند پیشرفت سرطان و اشکار شدن نشانه های آن، مطالعه ی علائم بیماری زا و عوامل آن کمی مشکل است.محققان برای انتشار نتایج قطعی در این زمینه، به زمان بیشتری برای پژوهش نیاز دارند.

شیر و افسردگی

دریافت روزانه ویتامین دی، به روند تولید سروتنین – هورمونی که مسئول تنظیم خواب، خلق و خو و اشتهاست- کمک میکند.

جدیدترین پژوهش محققان در سال 2020، نشاندهنده ی ارتباط مستقیم ویتامین دی و افسردگی بالینی ست.

تولیدکنندگان معمولا شیرگاو و سایر شیرهای گیاهی را با ویتامین دی غنی میکنند.

شیر و عضله سازی

شیر گاو باعث رشد سریع گوساله ها میشود، با این استدلال تاثیر شیر در عضله سازی منطقی به نظر میرسد. شیرگاو منبعی سرشار از پروتئین است که این پروتئین ها حاوی انواع آمینواسیدهای ضروری هستد.

همچنین شیرگاو کامل منبعی سرشار از چربی های اشباع شده است، که این چربی ها انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و از عضله سوزی جلوگیری میکنند.

شیر کم چرب نیز مانند شیر کامل،  حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است با این تفاوت که چربی اشباع شده کمتری دارد.

شیر و ورم مفاصل

ورم مفاصل زانو در حال حاضر درمانی ندارد، اما پژوهشگران بر این باورند که بین نوشیدن شیر و پیشگیری از پیشرفت بیماری ورم مفاصل ارتباط معنا داری وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha