سلامت نیوز : حداكثر تعداد بیمه شدگان تحت پوشش برای هر پزشك خانواده كه سرانه آن توسط سازمان های بیمه گر و دانشگاههای علوم پزشكی پرداخت می شود 2 هزار و 500 نفر است.
 دكتر محمد شریعتی در همایش پزشك خانواده كه امروز در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، با اشاره به اهداف نظام سلامت و همچنین سابقه شبكه بهداشتی كشور گفت: دسترسی و رضایت مردم بر خدمات بهداشتی درمانی هنوز ناقص است و در بخش خصوصی نیز مردم از درمان ها و هزینه‌های مخاطره آمیز به طور كامل محافظت نمی‌شوند.
وی با اشاره به تعریفی از نقش پزشك خانواده در تیم سلامت گفت: پزشك خانواده همان پزشك تیم سلامت و تیم PHC است و در برنامه پزشك خانواده اولویت با مباحث پیشگیری و اجرای برنامه‌های سلامت محور كشور است كه به این منظور نظام پرداخت وقت مزدی در برنامه پزشك خانواده شهری به نظام پرداخت سرانه‌ای تبدیل شد تا به این ترتیب به سمت پیشگیری از بیماری ها حركت كنیم.
دكتر شریعتی خاطر نشان كرد: پزشك خانواده مسئول هماهنگی و هدایت كننده تیم ارائه دهنده خدمات سلامت است. برنامه پزشك خانواده از سال 84 و در شهرهای زیر 20 هزار نفر (پزشك خانواده روستایی) در كشور آغاز شد. اما آن طوری كه می‌خواستیم تیم مربوطه سلامت نگر نبود چرا كه 4 هزار نفر تحت پوشش یك پزشك قرار دارند و به این ترتیب لازم است تا با افزایش منابع از سوی بیمه‌ها، جمعیت تحت پوشش هر پزشك خانواده روستایی كاهش یابد تا پزشك مربوطه بتواند به مباحث پیشگیری نیز بپردازد چراكه در حال حاضر پزشك خانواده روستایی بیشتر به مباحث درمانی می‌پردازد.
وی افزود: دربرنامه پزشك خانواده شهری پرداخت موردی نیز بر اساس انجام اقداماتی خاص مانند شناسایی و درمان كامل سل و یا شناسایی افراد مبتلا به ایدز در نظر گرفته شده است و به این منظور مبلغی به اعضای تیم سلامت پرداخت می‌شود.
قائم مقام معاونت بهداشتی وزیر بهداشت تاكید كرد: به هیچ وجه دربرنامه پزشك خانواده كاهش دستمزد پزشكان عمومی و متخصص را در نظر نگرفته‌ایم به این ترتیب مدل طراحی شده ویزیت پزشكان متخصص افزایش خواهد یافت به طوری كه به ازای یك ویزیت، دو ویزیت دریافت كنند.
وی با بیان اینكه امروز در مرحله ‌ای هستیم كه عملكرد سه استان كشور در مورد اجرای آزمایشی طرح پزشك خانواده در شهر را در دست بررسی داریم، افزود: 514 هزار نفر در 17طرح سه استان مذكور تحت پوشش برنامه پزشك خانواده قرار گرفتند كه 166 هزار نفر آنها، پزشك خانواده خود را انتخاب كرده‌اند اما از آنجا كه از تیم های سلامت حمایت كافی نشد شاید این برنامه در اجرا با مشكلاتی مواجه بوده است چرا كه طبق اظهارات مسئولان بیمه، نرم افزار پزشك خانواده دچار مشكل شده بود و بیمه‌ نتوانسته بود دفترچه‌های بیمه را برای این طرح آماده كند.
دكتر شریعتی اظهار داشت: برای آنكه پزشكان را در برنامه پزشك خانواده حفظ كنیم باید مراحل توسعه علمی و حركت پزشك را پیش‌بینی می‌كردیم كه به این منظور تدابیر لازم اتخاذ شده است از جمله آن كه به منظور تربیت تخصص پزشك خانواده برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha