دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 300098

آلزایمر یک اختلال حافظه پیشرونده و غیرقابل برگشت است که باعث نقص عملکرد روزانه فرد می‌شود و اکنون ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری بوده و در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر با آن درگیر هستند.

آلزایمر، یادم تو را فراموش

سلامت نیوز: آلزایمر یک اختلال حافظه پیشرونده و غیرقابل برگشت است که باعث نقص عملکرد روزانه فرد می‌شود و اکنون ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری بوده و در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر با آن درگیر هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گزارش‌های انجمن آلزایمر ایران نشان می دهد، حدود ۸۰ درصد موارد بیماری آلزایمر مربوط به مراقبت از این بیماران است و ۵۰ درصد کسانی که از این بیماران مراقبت می‌کنند، دچار افسردگی می‌شوند. به همین دلیل مراقبت باید بین اعضای خانواده تقسیم شود، در حال حاضر نیز درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد به همین دلیل همه سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه در تشخیص زودهنگام و کاهش سرعت رسیدن افراد به بیماری آلزایمر است.


سه درصد افراد بین سنین ۶۵ و ۶۹ سال مبتلا به زوال عقل هستند اما این میزان بین سنین ۸۵ تا ۸۹ سالگی تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.
چه عوامل خطرسازی برای بروز اختلال حافظه وجود دارد
صادق راغب روانپزشک روز دوشنبه و به مناسبت فرارسیدن ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهریور) روز جهانی «آلزایمر» در گفت وگو با ایرنا با اشاره به عوامل تاثیرگذار در بروز آلزایمر افزود: افزایش سن عامل مهم برای افزایش احتمال بروز آلزایمر است، جنسیت نیز عامل دیگری است که معمولا زنان بیشتر از مردان احتمال دارد به این بیماری مبتلا شوند.


وی ژنتیک را نیز یکی دیگر از عوامل بر بروز آلزایمر دانست و گفت: در افرادی که سابقه خانوادگی آلزایمر در پدر، مادر، خواهر یا برادر وجود داشته است، احتمال ابتلا به این بیماری بالاتر می رود و عدم وجود فعالیت بدنی منظم، مصرف الکل، مصرف سیگار، دیابت، پرفشاری خون، بیماری های قلبی عروقی، بیماری تیروئید، مصرف برخی داروها، افسردگی، اضطراب، سابقه ضربه به سر و مصرف مواد مخدر از دیگر عوامل خطرساز در احتمال بروز این بیماری هستند.


باید نگران اختلال حافظه باشیم
راغب تصریح کرد:‌ از آنجا که بیماری آلزایمر یکی از مشکلات شایع در گروه سنی سالمندان است، توجه به برخی علائم در راستای تشخیص به موقع این بیماری مهم بوده و اگر کسی اسامی را فراموش می کند، شماره تلفن ها را از خاطر می برد، سوال  تکراری می پرسد و در به یادآوری زمان دچار مشکل است، توصیه می شود به منظور ارزیابی از نظر وضعیت سلامت حافظه به کلینیک حافظه مراجعه کند.وی افزود:‌ هر چقدر این بیماری زودتر تشخیص داده شود، امکان مداخله در آن بیشتر خواهد بود، هر چند بروز علائم مربوط به بیماری آلزایمر در هر دوره از بیماری متفاوت است و سیر پیشرونده آنمی تواند فرد را به جایی بکشاند که مسیر خانه را گم کند و در مراحل پیشرفته تر همه عملکرد فرد را از بین ببرد.این روانپزشک گفت: آلزایمر در مراحل ابتدایی به قدری آرام وارد زندگی فرد می شود که پنج سال دیرتر تشخیص داده شده و علت این بیماری رسوب پروتئینی به نام «بتا آمیلوئید» در مغز بوده که باعث تخریب سلول های متعددی می شود.


پیشگیری از آلزایمر
راغب افزود: تقویت حافظه، خواندن کتاب، معاشرت با دیگران، مسافرت، آموختن زبان جدید، حل کردن جدول و آموختن موسیقی و مواد غذایی مورد استفاده نیز نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارند و در این زمینه رژیم های غذایی دارای امگا ۳ مانند غذاهای دریایی و گردو، سیب و بادام به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، زردچوبه، روغن زیتون، اسید فولیک و لوبیای سویا، نیز مفید است.


وی گفت: درمان غیردارویی در این بیماری شامل کارهایی مانند نوشتن کارهای روزمره، ساده کردن کارها، تکرار مرتب کارها، برقراری نظم روزانه و کمک گرفتن از وسایل تقویت حافظه است و باید بدانیم که روند آلزایمر را نمی توان متوقف کرد اما با انجام ورزش های بدنی که تاثیر مثبتی بر روند آن دارد، می توان تا حدی کنترل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha