چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 30012
سلامت نیوز : یك متخصص كودكان عنوان كرد: برخلاف باور عموم، لكنت زبان یك بیماری با منشاء روحی و روانی نیست و اغلب ناشی از بدكاری سیستم عصبی است.

دكتر حسن باقری در گفت‌وگو با ایسنا، لكنت زبان را ناشی از بدكاری سیستم عصبی دانست و اظهار كرد: این ضایعه به دو دلیل ایجاد می‌شود كه یا ناشی از یك نقص ارگانیك و جسمی در سیستم عصبی است و یا به نداشتن هماهنگی در ترشح واسطه‌های شیمیایی مغز برمی‌گردد.

وی ادامه داد: به طور معمول افرادی كه دچار نقص ارگانیك سیستم عصبی هستند در انجام برخی فعالیتها چون رد كردن نخ از سوزن و یا پوست كندن میوه نیز با مشكل روبه‌رو هستند. گفتار درمانی در بهبود این گروه از بیماران موثر است. زیرا اگر ضایعه در یك نیمكره مغز باشد می‌توان با گفتاردرمانی مركز مشابه در نیمكره مقابل را فعال و آن نقیصه را جبران كرد.

این متخصص كودكان مدت زمان لازم برای گفتار درمانی را شش ماه دانست و گفت: با به كارگیری این روش این عارضه تا 90 درصد برگشت پذیر و قابل درمان است و در نهایت اگر نتیجه بخش نبود از تركیب دارو درمانی و گفتار درمانی برای بیمار استفاده می‌كنیم.

وی با بیان اینكه گاهی استرس‌ها و ضایعات عصبی به طور اكتسابی و ثانویه لكنت زبان را ایجاد می‌كنند، گفت: این بیماران هم كه در شرایط پرفشار و استرس دچار لكنت زبان می‌شوند، واسطه‌های شیمیایی مغزشان با مشكل روبه‌روست و دوپامین بیش از حد ترشح می‌شود. این گروه از بیماران به دارودرمانی بهتر جواب می‌دهند.

دكتر باقری اضافه كرد: فردی كه سالم بوده اما دچار ضایعات مغزی می‌شود و سكته می‌كند، ضربه‌ای به سرش وارد شده و یا خونریزی مغزی می‌كند ممكن است به ناحیه گفتاری مغزش آسیب وارد شود و او را دچار لكنت زبان كند.

این متخصص كودكان، نقش وراثت را در ابتلا به لكنت زبان بی‌تاثیر ندانست و بیان كرد: اگر یك در خانواده، یكی از فرزندان دچار لكنت زبان داشته باشد تا 18 درصد احتمال دارد فرزندان دیگر هم گرفتار این مشكل بشوند. در دوقلوهای یك تخمكی هم اگر یك قل گرفتار شود تا 70 درصد احتمال دارد دیگری هم لكنت زبان بگیرد. در دوقلوهای دو تخمكی این احتمال 30 درصد است.

وی اضافه كرد: از دو سالگی به بعد انتظار داریم كودك بتواند كلمات و جملات كوتاه را صحیح ادا كند. مشاهده مشكل در تكلم و تاخیر گفتاری مستلزم مراجعه به پزشك و یافتن علل بروز آن است. هرچه سن كمتر باشد به همان میزان درمان راحت‌تر انجام می‌پذیرد. عملكرد بد سیستم گفتاری در سنین 2 تا 5 سالگی به طور شایع دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha