سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 300133

آیا دهان‌شویه مفید است؟به گزارش سایت بیلددرفرا، پاسخ توافق شده تاکنون درباره مفید بودن یا نبودن دهان‌شویه‌ها این بود که چنین توصیه‌های خودمانی، اخبار جعلی محسوب می‌شود.

آیا دهان‌شویه‌ها مانع ابتلا به کرونا می‌شوند؟

سلامت نیوز: آیا دهان‌شویه مفید است؟به گزارش سایت بیلددرفرا، پاسخ توافق شده تاکنون درباره مفید بودن یا نبودن دهان‌شویه‌ها این بود که چنین توصیه‌های خودمانی، اخبار جعلی محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،سازمان جهانی بهداشت بارها توضیح داده است که هیچ سندی دال بر این که غرغره کردن دهان‌شویه، ویروس کرونا را از بین می‌برد، وجود ندارد و پزشکان نیز بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

دهان‌شویه چه‌وقت مفید است؟

مواردی وجود دارد که دهان‌شویه می‌تواند در برابر ویروس کرونا عمل کند البته نه به عنوان عامل محافظت کننده یا بهبود دهنده.مطالعه‌ای از سوی دانشگاه روهر بوخوم نشان می‌دهد که می‌توان با کمک دهان‌شویه، خطر انتقال ویروس را تا حدی کاهش داد. محققان بر این باورند که با دهان شویه، حداقل می‌توان بار ویروسی زیاد در حفره دهان و خطر عفونت را کاهش داد. این موضوع می‌تواند مثلا هنگام مراجعه به دندان پزشک مفید باشد. دندان پزشکان و دستیاران آن ها بیشتر از افراد دیگر در معرض سرایت ویروس‌های احتمالی هستند 


 مطالعات جدید چه می‌گوید؟

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد با دهان‌شویه‌ها فقط می‌توان بار ویروسی را برای مدت کوتاهی کاهش داد. دهان‌شویه ها مانع تولید ویروس در سلول‌ها نمی‌شود اما از عفونت سلول‌های دیگر جلوگیری می‌کند. این موضوع به‌خودی‌خود در روند بیماری تغییری ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند مانند مخاط دهان و بینی در مقابل ویروس محافظت کننده باشد و فقط در موارد خاصی عمل می‌کند البته به‌هیچ‌وجه استفاده بی‌رویه از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌های معمولی توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این، اکنون مشخص شده که نقطه اصلی ورود ویروس کرونا، بینی است و اگر  ویروس از بین نرود از آن‌جا مسیر خود را به درون بدن باز می‌کند اما هیچ‌کس نمی‌خواهد و نباید دهان‌شویه را از طریق بینی استفاده کند. 

 چقدر از دهان‌شویه استفاده کنیم؟

جرج شلینگ مدیر سابق انستیتوی پزشکی در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و پزشک خانواده می‌گوید:«عفونت به آن معناست که ویروس به حلق و فضای داخلی گلو رسیده است. این به آن معناست که فرد باید مدام غرغره کند و همیشه دهان‌شویه همراه خود داشته باشد اما باید بدانیم استفاده از دهان‌شویه اغلب باعث تحریک و حمله به غشای مخاطی می‌شود. برخی مواد موجود در دهان‌شویه نیز می‌تواند باعث ایجاد آلرژی یا تورم شود. بنابراین توصیه به مردم این است که همان کاری را که تابه حال انجام می‌داده‌اند، ادامه دهند مثلا یک یا دو بار در روز از دهان شویه استفاده کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha