سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 300134

بسیاری از کفش‌های ورزشی در قسمت جلوی خود زاویه پیدا می کند و در نتیجه پنجه کفش کمی بالاتر از سطح زمین قرارمی گیرد. به این زاویه در زبان انگلیسی «toe spring»، یا فنر پنجه می‌گویند.

دردسرهای کمتر شنیده شده کفش‌های ورزشی

سلامت نیوز-*شیوا رضایی: بسیاری از کفش‌های ورزشی در قسمت جلوی خود زاویه پیدا می کند و در نتیجه پنجه کفش کمی بالاتر از سطح زمین قرارمی گیرد. به این زاویه در زبان  انگلیسی «toe spring»، یا فنر پنجه می‌گویند.

وجود این زاویه باعث می‌شود تا در زمان پوشیدن کفش‌های ورزشی احساس راحتی بیشتری داشته باشیم و بتوانیم زمان طولانی‌تری با آن ها پیاده‌روی کنیم یا بدویم اما به تازگی در یکی از آخرین مطالعات در زمینه کفش‌های ورزشی مشخص شده که این ویژگی شاید در کنار راحتی دردسرهایی را هم برای ما به ارمغان آورده است. 

 شکل کفش و فشاری که به پا وارد می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،مطالعه جدید که در دانشگاه هاروارد انجام شده نشان می‌دهد هر چه زاویه جلوی کفش بیشتر باشد و پنجه کفش از زمین فاصله بیشتری داشته باشد، در زمان راه رفتن، فشار کمتری به پا وارد خواهد شد. چرا که برای بلند کردن پا از روی زمین، لازم است فشار کمتری به زمین وارد کنیم اما این کمتر فشار وارد کردن، تنها به معنای کمتر خسته شدن پاها در کوتاه مدت نیست، بلکه در طولانی مدت این موضوع می‌تواند به نتایج دیگری منجر شود. 

عضلاتی که آرام آرام ضعیف می‌شوند

زمانی که عضلات ما در هنگام راه رفتن فشار کمتری را تحمل می‌کنند، خستگی کمتری احساس می‌کنیم. تا این جای کار به نظر اتفاق مثبتی در حال وقوع است اما وقتی ما با یک کفش در یک روز چند هزار قدم بر می‌داریم و همزمان عضلات پای ما فشار کمتری را حس و کمتر کار کنند، آرام آرام این عضلات شروع به ضعیف شدن می‌کنند. این ضعف عضلات پا می‌تواند مشکلاتی را به دنبال بیاورد از جمله این‌که احتمال آسیب دیدن در فعالیت‌های ورزشی افزایش می یابد.

در عین حال افرادی که برای زمان طولانی عادت به پوشیدن کفش‌های ورزشی دارند، در بسیاری از مواقع با پوشیدن کفش‌های دیگر به شدت احساس خستگی و ناراحتی می‌کنند. بسیاری از این افراد تصور می‌کنند که ایراد از کفش جدیدی است که آن را به تازگی پوشیده‌اند، در حالی‌که طبق این مطالعه جدید، به نظر می‌رسد ضعف عضلات پا هم در این زمینه نقش دارد.

 حالا چه کنیم؟

اول این‌که درنظر داشته باشید که با وجود یافته‌های این مطالعه باز هم برای فعالیت‌های ورزشی طولانی، پوشیدن کفش‌های ورزشی اصولی توصیه اصلی است. البته توجه داشته باشید که زاویه پنجه کفش ورزشی شما در هر شرایطی نباید بیش از 15 درجه باشد. کفش‌هایی که زاویه پنجه آن‌ها بیش از این مقدار است، می‌تواند آسیب‌های جدی به شما وارد کند.

بهتر است عادت به پوشیدن تنها یک مدل کفش نداشته باشید و سعی کنید در صورت امکان برای بخشی از فعالیت‌ها در روز، کفش غیر ورزشی بپوشید. در کنار آن راه رفتن به شکل پا برهنه در خانه در زمان‌هایی از روز، توصیه دیگری است که برخی متخصصان در این زمینه دارند.

برخی حرکات ورزشی و تمرینی می‌تواند باعث تقویت عضلاتی شود که در زمان راه رفتن با این کفش‌ها فشار کمتری به آن ها وارد می‌شود. یکی از تمرین‌های ساده که در خانه هم می‌توانید انجام دهید، جمع کردن حوله با کمک پنجه پا  از روی زمین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha