محققان بین‌المللی در پژوهشی جدید مشخص کرده‌اند که چرا ابتلای زنان باردار به بیماری آنفلوانزا، می‌تواند علاوه بر بروز خطرات گسترده برای آن‌ها، جنین را نیز با مشکلات زیادی مواجه گرداند.

آنفلوانزا برای زنان باردار ویرانگر است

سلامت نیوز: محققان بین‌المللی در پژوهشی جدید مشخص کرده‌اند که چرا ابتلای زنان باردار به بیماری آنفلوانزا، می‌تواند علاوه بر بروز خطرات گسترده برای آن‌ها، جنین را نیز با مشکلات زیادی مواجه گرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، یافته‌های تحقیقاتی جدید نشان داده‌اند که چرا آنفولانزا می‌تواند منجر به عوارض تهدیدکننده زندگی در دوران بارداری شوند. بر اساس این تحقیقات به دنبال ابتلا به بیماری آنفلوانزا در دوران بارداری، ویروس‌ها در ریه‌ها باقی نمی‌مانند و در کل بدن مادر گسترش می‌یابند.

این یافته‌ها که دیشب در نشریه معتبر PNAS منتشر شده‌اند همچنین می‌توانند به محققانی که در حال تلاش برای درک زیست‌شناسی بنیادی مربوط به نحوه انتشار کووید-19 از ریه‌ها به بدن هستند، کمک نمایند.

پژوهش مورد اشاره فوق که با هدایت دانشگاه RMIT واقع در ملبورن استرالیا و با همکاری محققان و پزشکانی از کشور ایرلند انجام شده است، با استفاده از مدل‌های حیوانی نشان داد که در دوران بارداری، ویروس آنفولانزا از ریه‌ها و از طریق رگ‌های خونی به داخل سیستم گردش خون پخش می‌شود و لذا باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی بیش‌فعال و مضر می‌گردد.

به گفته این محققان، «پژوهش ما نشان می‌دهد که سیستم عروقی در مرکز عوارض بالقوه و ویرانگر ناشی از آنفلوانزا در دوران بارداری قرار دارد. درواقع، ما مدت‌ها است می‌دانیم که بیماری آنفولانزا می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین ایجاد کند. اما چگونگی این اتفاق به‌روشنی درک نشده بود».

آن‌ها ادامه می‌دهند: «در این مطالعه، التهابی که در سیستم گردش خون مشاهده شد بسیار طاقت‌فرسا است و مانند طوفانی در عروق است که در سراسر بدن گسترده شده و ویرانی به بار می‌آورد. این مطالعه پیشرفت چشمگیری در درک ما از عفونت‌های ویروسی و بارداری به‌حساب می‌آید».

زنان بارداری که به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، به مقدار بیشتری نسبت به سایر مادران در معرض خطر بستری شدن در بیمارستان در اثر ذات‌الریه و یا سایر عوارض قرار می‌گیرند. همچنین نوزادان چنین مادرانی، تحت تأثیر خطراتی نظیر محدودیت رشد جنینی، سقط و یا زایمان‌های زودرس قرار دارند.

دانشمندان قبلاً تصور می‌کردند دلیل تأثیرات جدی آنفلوانزا بر سلامتی آن است که سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری سرکوب می‌شود تا از این طریق، جنین بتواند به‌خوبی رشد کند و همین موضوع، مبارزه بدن مادر با عفونت‌ها را دشوار می‌کند.

ولی یافته‌های جدید مبنی بر وقوع طوفان عروقی در بدن زنان باردار مبتلابه آنفلوانزا و بروز پاسخ ایمنی قوی، ضمن رد نظریه‌های قبلی، حوزه‌های جدیدی را برای تحقیق در این خصوص گشوده است.

مجریان این تحقیق در انتها اشاره کرده‌اند: «کشف طوفان عروقی ناشی از آنفلوانزا یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در بررسی بیماری‌های عفونی التهابی طی 30 سال گذشته بوده است و علاوه بر این، پیامدهای قابل توجهی برای یافتن درمان‌های سایر عفونت‌های ویروسی ازجمله کووید-19 دارد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha