چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

روان درمانگر تحلیلی گفت: سختی کار و انجام همزمان چند فعالیت نه تنها موجب فشار روانی و خستگی می‌شود، بلکه جسم را فرسوده و انسان را معرض پیری زودرس قرار می‌دهد.

پیری زودرس چگونه می‌رسد؟

سلامت نیوز:روان درمانگر تحلیلی گفت: سختی کار و انجام همزمان چند فعالیت نه تنها موجب فشار روانی و خستگی می‌شود، بلکه جسم را فرسوده و انسان را معرض پیری زودرس قرار می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سارا اکبرزاده اظهار داشت: کم تحرکی، ‌افکار منفی، ‌افسردگی و تغذیه نامناسب از جمله دیگر عوامل مهم تاثیرگذار بر روند پیری زودرس به شمار می رود و در کنار این موارد چنانچه فردی زمان مناسب و معینی را برای خواب و استراحت خود در نظر نگیرد، ‌فرسودگی به سرعت جسم را از کار خواهد انداخت. 

 
وی ادامه داد: شکست روحی و تغییر چهره و از جمله سفید شدن مو نشانه های ظاهری علایم پیری زودرس هستند اما در این ارتباط به راحتی نمی شود از عوامل ژنتیکی و وراثتی گذشت زیرا پیری زودرس یک از مشکلاتی است که در هر سنی از زندگی می‌تواند رخ دهد و فشار روانی بسیار زیادی به وجود می‌آورد و از این رو نمی توان پیری زودرس و تبعات ناخوشایند آن را فقط به دوران سالمندی نسبت داد. 


این روانشناس بالینی گفت: در کنار عوامل تاثیرگذار در پیری زودرس مواردی همچون سبک زندگی نامناسب و عدم رعایت اصول سلامت روان و بهداشت فردی را می توان به عنوان روند فرسایشی بدن محسوب کرد و از این رو افرادی که مشکل چاقی دارند و یا اینکه در مصرف سیگار و دخانیات و همچنین مشروبات الکلی تجدید نظر نمی کنند، نسبت به دیگران زودتر به سمت پیری زودرس حرکت می کنند.


اکبرزاده تصریح کرد: در زمانی که فرد یا افراد جامعه مدام به دنبال تامین نیازهای ضروری زندگی بیش از پیش فعالیت داشته و فکر و خیال، استرس و فشارهای عصبی در همه حال بخش جدایی ناپذیر از این موارد نیست، روند پیر شدن در اینگونه مواقع سرعت بیشتری خواهد داشت و خطر بروز اختلالات روانی و شیوع زوال عقل را در بین افراد بیشتر می توان مشاهده کرد.


وی افزود: سلامتی هر فردی به رعایت اصول بهداشتی و سبک زندگی آن باز می گردد به نحوی که فرد یا افرادی که در دوران حیات خود به مواردی همچون افکار منفی،‌ استرس و اضطراب، خواب و تغذیه مناسب، قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی ها، مصرف آب و بهره کشی بیش از حد جسم و مغز، ‌توجه لازم نمی کنند، ‌بطور حتمی در معرض پیری زودرس قرار دارند.


این متخصص روانپزشک با بیان اینکه پیری زودرس جنسیت نمی شناسد، گفت: برنامه ریزی برای کارهای روزانه و در کنار این موارد توجه به انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی نه تنها می تواند از بروز بسیاری از آسیب ها بر جسم و روان فرد یا افراد جلوگیری کند بلکه مانعی بر سر راه پیری زودرس، که افراد بیشماری از جوامع امروز از این اختلال روان تنی غافل هستند، خواهد بود.   ‌ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha