چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 300179

بیماری‌های عضلانی - اسكلتی كه زانودرد، كمردرد، گردن‌درد و كتف‌درد شایع‌ترین انواع آن است، از جمله مشكلاتی به‌شمار می‌رود كه در این روزگار كمتر كسی را به حال خود رها می‌كند.

نسخه متخصصان طب سنتی برای دردهای عضلانی

سلامت نیوز:بیماری‌های عضلانی - اسكلتی كه زانودرد، كمردرد، گردن‌درد و كتف‌درد شایع‌ترین انواع آن است، از جمله مشكلاتی به‌شمار می‌رود كه در این روزگار كمتر كسی را به حال خود رها می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،دست‌كم هر فرد در دوران زندگی‌اش به یكی از این دردها مبتلا و در اصطلاح عامیانه طعم آن را چشیده است. دردهایی آزاردهنده كه گاهی غافلگیرانه و ناگهانی و گاهی به‌تدریج یكی از اعضا را درگیر و تا علت آن پیگیری نشود، نمی‌توان درمان مناسب و بهبود مطلوبی را انتظار داشت. در بسیاری از موارد، تحمل این دردها و مصرف زیاد مسكن‌ها و داروهای شیمیایی و عوارض آنها برای بیماران قابل پذیرش نیست.

اما آیا در طب سنتی و مكمل، تدابیر و اصولی وجود دارد كه ‌بتواند در كاهش آلام بیماران و تسكین درد آنها نقش موثری داشته باشد؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش كلیدی با دكتر سجاد صادقی، پزشك متخصص طب سنتی گفت‌وگو كرده‌ایم كه مهم‌ترین نكات مورد اشاره را در ادامه می‌خوانید.در كنترل و درمان دردهای عضلانی-اسكلتی مهم‌ترین نكته این است كه بیماران پیش از شروع هر اقدامی برای درمان با مراجعه به متخصص از علت دقیق بیماری خود مطلع شوند.

چون برخی از دردهای مفاصل و عضلات می‌تواند نشانه‌ای از یك بیماری التهابی یا اختلال در اندام‌های بدن باشد كه نیازمند آزمایش و تصویربرداری است.از دیدگاه طب سنتی ایران، قدم موثر در مدیریت بیماری‌ها و دردهای عضلانی- اسكلتی، اصلاح سبك زندگی است.

تا زمانی كه سبك زندگی بیماران درست نباشد - حتی اگر از روش‌های درمانی مثل جراحی استفاده شود - احتمال بازگشت علائم و بروز مشكلات جدید وجود دارد. پس بهتر است سبك زندگی را اصلاح کنیم. 

اصل اول: اصلاح تغذیه

تغذیه، اولین و مهم‌ترین اصل سبك زندگی است. پرخوری، درهم‌خوری، خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم، مصرف فست‌فود، زیاده‌روی در غذاهای با مزاج سردوتر مثل ماست، دوغ، خیار، گوجه‌فرنگی، كاهو و هندوانه می‌تواند به تشدید دردهای بیماران دچار كمردرد و زانودرد بینجامد.

نوشیدن آب یخ، مصرف زیاد سیب‌زمینی، غذاهای خمیری مثل ماكارونی و لازانیا و افراط در مصرف ترشیجات می‌تواند وضع بیماران را بدتر كند. از طرف دیگر، خوراكی‌هایی كه باعث ایجاد نفخ می‌شود مثل سیر و پیاز خام و تربچه و شاهی نیز می‌تواند برای بیماران دچار دردهای عضلانی- اسكلتی مضر باشد. البته با پختن سیر و پیاز و خیساندن حبوبات و افزودن كمی زیره در هنگام طبخ، می‌توان از نفخ آنها كاست. اما از غذاهای مفید برای این بیماران می‌توان به گوشت گوسفند، گوشت شترمرغ، گوشت پرندگان و غذاهای تهیه‌شده از نخود اشاره كرد. در این زمینه طبخ و مصرف غذایی سنتی به نام «نخودآب» می‌تواند برای بیماران مفید باشد.

این غذا نوعی آبگوشت است كه البته بدون گوشت نیز می‌توان آن را پخت. برای تهیه نخودآب، مقداری نخود ایرانی غیركهنه كه در آب خیسانده‌شده را همراه با گوشت (گوسفند، شترمرغ، مرغ یا پرندگان كوچك)، مقداری برنج، دارچین، زیره، زعفران و مقدار كمی نمك و میخك مثل آبگوشت چند ساعت حرارت می‌دهیم. توجه شود كه برای بهره‌مندی از خاصیت این غذای سنتی نباید در تركیب آن گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و رب اضافه شود.

همچنین افزودن ادویه‌های دارچین، زردچوبه، زنجبیل، هل، میخك، زیره و زعفران به غذاهای مصرفی بیماران مفید است. طبخ برنج با شوید، زیره و كمی سماق نیز برای دردهای عضلانی گزینه مناسبی است.

 اصل دوم: ورزش

دومین اصل سبك زندگی برای بیماران دچار دردهای عضلانی-اسكلتی، ورزش است. بی‌تحركی، بدن را سرد می‌كند و باعث تجمع مواد زاید در مفاصل می‌شود.فعالیت ورزشی همراه با تعریق و افزایش ضربان قلب و تنفس اگر به صورت متعادل صورت گیرد در پیشگیری از ایجاد درد و كاهش ناتوانی بیماران موثر است. البته باید توجه شود كه نوع ورزش، متناسب با مشكلات بیماران باشد.

زیرا انجام برخی حركات ورزشی می‌تواند آسیب‌رسان شود. همچنین وضعیت بدن هنگام نشستن و خوابیدن باید صحیح باشد. به یاد داشته باشید فعالیت جنسی زیاد برای بیماران دچار مشكلات مفصلی مناسب نیست.

 اصل سوم: مدیریت خواب واسترس

شبانه كافی و خوب، نقش اساسی در كنترل عوارض بیماران دارد.کم خوابی و دیر‌خوابیدن می‌تواند باعث خشكی مفاصل و عضلات شود و پرخوابی و خوابیدن پس از غذا سبب تجمع بلغم در بدن و تشدید دردهای عضلانی-اسكلتی می‌شود. پس لازم است بیماران، شب‌ها یك تا نیم‌ساعت مانده به نیمه‌شب اقدام به خوابیدن كنند و هرگز با شكم پر به رختخواب نروند.مدیریت هیجان‌ها و كنترل خشم و اضطراب نیز نقش بسیار مهمی در كنترل عوارض بیماری‌های عضلانی- اسكلتی دارد. نكته قابل توجه این‌كه حملات اضطرابی و تنش‌های زندگی و كاری می‌تواند شروع‌كننده‌ دردهای بیماران باشد.


اثرات منفی سرما و یبوست

با توجه به این‌كه پاییز در راه است و تشدید یا شروع دردهای عضلانی-اسكلتی اغلب در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد؛ محافظت از بدن به‌ویژه مفاصل از باد سرد و رطوبت باید مورد توجه قرار گیرد. قرارگیری در معرض باد مستقیم كولر، خوابیدن با بدن و موهای خیس و خروج از منزل بلافاصله پس از استحمام از عوامل آسیب‌رسان به مفاصل و عضلات بدن به‌شمار می‌رود.

همچنین ابتلا به یبوست و عدم تعریق مناسب یا به تاخیر افتادن عادت ماهانه در خانم‌ها می‌تواند به تشدید كمردرد و زانودرد بیماران منجر شود. بهتر است بیماران در صورت وجود مشكل در راه‌های دفعی بدن با مراجعه به متخصصان طب سنتی نسبت به پاكسازی بدن مطابق با مزاج خود اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha