چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 300189

سردی پاها ممکن است پاسخ طبیعی بدن به سردی هوا باشد، اما گاهی می‌تواند حکایت از شرایط پزشکی خاصی داشته و نیازمند درمان باشد. بیماری‌های مختلفی از دیابت گرفته تا کم‌خونی بر درجه حرارت پاها تأثیر می‌گذارند

4 دلیل پزشکی برای سردی پاها

سلامت نیوز:سردی پاها ممکن است پاسخ طبیعی بدن به سردی هوا باشد، اما گاهی می‌تواند حکایت از شرایط  پزشکی خاصی داشته و نیازمند درمان باشد. بیماری‌های مختلفی از دیابت گرفته تا کم‌خونی بر درجه حرارت  پاها تأثیر می‌گذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،کارشناسان می‌گویند برخی عوامل زمینه‌ای می‌تواند سرد بودن مداوم پاها را به همراه داشته باشد. اگر عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی مانند سابقه مصرف دخانیات، فشار خون و کلسترول بالا یا دیابت دارید در ادامه با ما همراه باشیدتا با دلایل سردی پا ها آشنا شوید .


گردش خون ضعیف

گردش خون ضعیف یکی از دلایل عمده سردی پاهاست.دمای محیط کاهش می یابد، بدن تلاش می‌کند هسته مرکزی خود را گرم نگه دارد. در نتیجه، رگ‌های خونی در اندام‌‌های بیرونی منقبض می‌شوند تا گردش خون به قسمت مرکزی بدن  محدود شود. در این شرایط، قسمت‌هایی از بدن مانند دست‌ها، پاها، گوش‌ها و بینی مقداری از گردش خون خود را از دست می‌دهند و ما آن‌ها را سرد احساس می‌کنیم. این موضوع کاملا طبیعی است. اما گردش خون ضعیف می‌تواند نتیجه نشستن بیش از حد و داشتن یک سبک زندگی بی‌تحرک باشد.

اگردر طول روز زمان زیادی را در حالت نشسته به سر می‌برید و تحرک کمی دارید، احتمال کاهش گردش خون در پاهایتان افزایش می یابد و شما پاهایتان را سردتر از بقیه قسمت‌های بدن احساس خواهید کرد.گردش خون ضعیف به دلیل عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی یک مشکل نگران کننده است. پمپاژ خون در بدن با سرعت کافی چالشی برای بدن است و سردی مداوم پاها می‌تواند نشانه ای از این باشد که بدن در این چالش موفق عمل نکرده است. بیماری شریانی محیطی مشکلی است که در نتیجه گردش خون کم در پاها ایجاد می‌شود.

این وضعیت می‌تواند عواقب بسیار جدی‌تری به همراه داشته باشد  بنابراین باید توسط یک متخصص معاینه و درمان شود. مصرف دخانیات یکی  از عواملی است که گردش خون ضعیف را به همراه دارد. کمبود آهنآهن یک ماده معدنی است که چندین عملکرد مهم در بدن دارد و عمده ترین  آن‌ها نقشی است که در ساخت گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن به بدن دارد.

کمبود آهن

باعث کم‌خونی می‌شود و علایمی مانند خستگی را به دنبال دارد. کم‌خونی همچنین می‌تواند سردی مزمن پاها را به همراه داشته باشد. کم‌خونی فقر آهن حتی در افراد بسیار سالم نیز ممکن است رخ دهد. با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و  مصرف مکمل‌ها می‌توان تقریبا به راحتی مشکل کم‌خونی را درمان کرد.

 دیابت نوع یک یا 2

دیابت یکی از بیماری‌های زمینه‌ای است که باعث می‌شود فرد در پاهایش احساس سردی داشته باشد. آسیب عصبی به پاها یکی از دلایل ایجاد احساس سردی در آن هاست.

علایم دیگر ممکن است ایجاد بی‌حسی یا گزگز در پاها باشد. اگر علایم آسیب عصبی در پاها را تجربه کردید، به یک متخصص مراجعه کنید و توجه بیشتری به بریدگی‌ها یا جراحت‌هایی که در پاهایتان ایجاد می‌شود داشته باشید. 

کم‌کاری تیروئید

اگر غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن  تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از آن‌جا که متابولیسم هم ضربان قلب و هم دمای بدن را کنترل می‌کند، تیروئید کم‌کار می‌تواند کاهش گردش خون و سرد شدن پاها را به همراه داشته باشد.گنجاندن ورزش بیشتر در برنامه روزانه، مصرف پروتئین بیشتر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده و کافئین کمتر از راه‌های  تقویت متابولیسم هستند.

 چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر از سردی مکرر پاها رنج می‌برید، ابتدا یک جفت جوراب پشمی باکیفیت تهیه کنید. اگر سردی پا ادامه یابد، ممکن است لازم باشد به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر همراه با سردی پا علایم زیر را نیز تجربه می‌کنید مراجعه به پزشک را به تاخیر نیندازید: مشاهده زخم‌هایی روی انگشتان پا که بهبودی آن ها مدت زیادی به طول می‌انجامد.خستگی طولانی مدت  تغییرات وزن  درد پا

  نکاتی برای رفع سردی پاها 

هنگام نشستن روی صندلی اجازه ندهید که پاهایتان آویزان بماند.چهار پایه ای زیر پای خود بگذارید.  فعالیت های هوازی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری را برای افزایش گردش خون مناسب و جلوگیری از سرد شدن پاها امتحان کنید. 

در فصول سرما جوراب های گرم و راحت بپوشید. اگر سیگاری هستید آن را ترک کنید زیرا ممکن است باعث ضعیف شدن گردش خون شود. به طور مداوم کلسترول ، فشار خون و قند خون خود را بررسی کنید.  غذا های غنی از اسید های چرب امگا3 مانند ماهی سالمون، گردو، تخم کتان و دانه کدو تنبل را برای جلوگیری از عروق مسدود شده و گردش خون ضعیف مصرف کنید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha