چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 300196

قرص آلپرازولام یکی از داروهای پر مصرف در کشور ماست که خیلی افراد بدون مشورت با پزشک و خودسرانه از این دارو مصرف می کنند. در این مقاله جزئیات کامل در مورد قرص آلپرازولام ارائه می شود.

قرص آلپرازولام چیست و چه عوارضی دارد؟

سلامت نیوز: قرص آلپرازولام یکی از داروهای پر مصرف در کشور ماست که خیلی افراد بدون مشورت با پزشک و خودسرانه از این دارو مصرف می کنند. در این مقاله جزئیات کامل در مورد قرص آلپرازولام ارائه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، آلپرازولام Alprazolam برای درمان اضطراب و اختلالات پانیک یا اختلال هراس panic disorders مصرف می شود. نام تجاری این دارو زاناکس  Xanax است. این دارو به گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها  benzodiazepine تعلق دارد که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) کار می کند کار می کند تا اثرات آرام بخش ایجاد کند. این دارو با افزایش تاثیرات یک ماده شیمیایی در بدن کار می کند. این ماده شیمیایی* GABA نامیده می شود.

*اسید گاما آمینو بوتیریک Gamma-aminobutyric acid یا GAMA : یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق مغز و سیستم عصبی ارسال می کند و باعث تنظیم ارتباط بین سلول های مغز می شود.


طریقه مصرف آلپرازولام

قبل از مصرف آلپرازولام حتما دستورالعمل دارویی را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک بپرسید. دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید. آلپرازولام داروی دهانی است. میزان مصرف دارو بر اساس شرایط پزشکی، سن بیمار و چگونگی واکنش به دارو تعیین می شود. میزان مصرف ممکن است به تدریج بیشتر شود تا اینکه اثربخشی دارو مشخص شود. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو بهتر است دستورات پزشک را دنبال کنید.

این دارو ممکن است باعث بروز واکنش های ترک شود، به ویژه اگر برای مدت طولانی و به طور منظم مصرف شده باشد. در این موارد اگر مصرف دارو به طور ناگهانی متوقف شود،  علائم ترک، مانند تشنج، بروز خواهد کرد. برای پیشگیری از این واکنش ها میزان مصرف دارو را به تدریج کاهش دهید. هر گونه واکنش را بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

گرچه  آلپرازولام به بیماران بسیاری کمک می کند، اما این دارو گاهی باعث اعتیاد می شود. اگر اختلال مصرف مواد داشته باشید (مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) خطر اعتیاد به این دارو افزایش پیدا می کند.

زمانی که آلپرازولام برای مدت زیادی مصرف می شود، ممکن است اثربخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی این دارو تغییر کرد، حتما به پزشک اطلاع دهید. اگر شرایط بیماری شما تداوم پیدا کرده یا بدتر شد، با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی آلپرازولام

در زمان مصرف آلپرازولام خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش ترشح بزاق یا تغییر در توانایی و میل جنسی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این علائم تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

برای کاهش سرگیجه و سبکی سر زمانی که از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند می شوید، به آرامی تغییر وضعیت دهید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده زیرا مزیت های این دارو را بررسی کرده و مزیت های آن برای شما بیشتر از عوارض آن هستند. افراد بسیاری از داروی آلپرازولام بدون هیچ عارضه جانبی استفاده می کنند.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض که معمولا به ندرت بروز می کنند، اما جدی هستند به پزشک مراجعه کنید:

    تغییرات خلقی و روحی، مانند توهم و فکر به خودکشی
     لکنت زبان یا مشکل در تکلم
    از دست دادن هماهنگی
    مشکل در راه رفتن
    مشکل حافظه

در صورت بروز هر یک از علائم نادر اما جدی زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

    زرد شدن چشم ها یا پوست
    تشنج

بروز واکنش های حساسیتی جدی به این دارو به ندرت رخ می دهند. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش حساسیتی نسبت به آلپرازولام عبارتند از:

    جوش های پوستی
    خارش
    التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو )
    سرگیجه شدید
    مشکل تنفسی

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نیستند. در صورتی که متوجه عوارضی شدید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.


اقدامات احتیاطی در زمان مصرف آلپرازولام

اگر به داروهای دیگر گروه بنزودیازپین ها (مانند دیازپام و لورازپام) حساسیت دارید، قبل از شروع مصرف این دارو حتما حساسیت دارویی خود را به پزشک اطلاع دهید. به علاوه لازم است هر گونه حساسیت دارویی دیگر را به پزشک خود اطلاع دهید. آلپرازولام ممکن است حاوی ترکیبات غیرفعالی باشد که می توانند باعث بروز واکنش های حساسیتی شوند. برای جزئیات بیشتر بهتر است با پزشک مشورت کنید.

قبل از شروع مصرف آلپرازولام سوابق پزشکی خود را به پزشکتان اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار هر یک از این بیماری ها بوده اید: مشکلات شدید تنفسی و ریه (مانند آپنه خواب و بیماری مزمن انسدادی ریه COPD)، بیماری کبد، بیماری کلیه، سابقه شخصی یا خانوادگی استفاده از مواد مخدر و الکل و گلوکوم یا آب سیاه glaucoma.


این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود. در زمان مصرف آلپرازولام رانندگی نکنید و از انجام فعالیت ها و استفاده از دستگاه هایی که نیاز به هوشیاری دارند، استفاده نکنید.

قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و داروهای گیاهی).

سالمندان ممکن است به عوارض جانبی داروی آلپرازولام حساس تر باشند، به ویژه عوارضی مانند از دست دادن تعادل و سرگیجه.


آلپرازولام و بارداری

مصرف آلپرازولام در بارداری به دلیل خطرات بالقوه آن بر روی نوزاد متولد نشده، توصیه نمی شود. بهتر است برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.


آلپرازولام و شیردهی

آلپرازولام وارد شیر مادر می شود و ممکن است تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف آلپرازولام در دوره شیردهی توصیه نمی شود.


اور دوز یا مصرف بیش از اندازه آلپرازولام

اوور دوز آلپرازولام منجر به بروز علائم جدی مانند بیهوش شدن یا مشکل تنفسی می شود. در این شرایط بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.

آنچه بسیار مهم است این است که از مصرف خودسرانه داروهایی مانند آلپرازولام جدا خودداری کنید و مصرف این دارو حتما زیر نظر پزشک باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha