چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 30020

یكی از مهمترین خواص بابونه، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می كند و آنهایی‌كه سالهاست با این مرض دست به گریبان هستند و از قرص‌های مختلف گران قیمت استفاده می‌كنند، می‌توانند با استفاده از بابونه خرج داروی خود را پس انداز كنند و همچنین سلامتی خود را بازیابند.

سلامت نیوز : بابونه، گیاهی است خودرو با خواص دارویی فراوان که در فصل تابستان به وفور در دشت‌ها و مناطق کوهپایه‌ای ایران رشد می‌کند.

به گزارش ایسنا این گیاه كه به علت دارا بودن خواص درمانی و دارویی بیشمار به داروخانه گیاهی شهرت دارد بسیار مورد استقبال تولید کنندگان داروهای گیاهی قرار می‌گیرد، از این رو برداشت آن در مناطق مختلف رایج است اما در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های غربی چندان شناخته شده نیست و حتی بسیاری با بی‌توجهی از وجود چنین گیاه پرخاصیتی از کنار آن رد می‌شوند.

در برخی از شهرهای غربی کشور، مردم و روستاییانی هستند که گیاه بابونه را مانند علف های هرزه دیگر زیر پایشان له کرده و یا به عنوان علوفه به دامهایشان می خورانند.

سیف الله رحمانی، یک روستایی ساکن تکاب از توابع آذربایجان غزبی معتقد است بسیاری از مردم نه تنها به خواص فراوان بابونه آشنا نیستند بلکه حتی آنرا نمی شناسند و تفاوت آن را از علف تشخیص نمی‌دهند.

وی افزود: برخی از روستاییان و کشاورزان در حالی هر روز با این گیاه در کوه و دشت برخورد می‌کنند که آنرا نه به عنوان یک گیاه دارویی بلکه به نام علف می‌شناسند. البته در برخی مناطق نیز گیاه بابونه با نام محلی بابانک مورد توجه قرار گرفته و توسط افراد برداشت می شود.

سلیمان عبدی، یک برداشت كننده بابونه گفت: بابونه را مانند سایر گیاهان خودرو دارویی می چینیم و پس از جدا کردن ساقه از برگ و خشک کردن قسمت‌های اصلی، آن را می‌فروشیم.

وی اظهار كرد: خشک کردن گیاه بابونه اغلب توسط افراد مسن محلی که این گیاه را می شناسند خریداری می‌شود و به عنوان دارویی بی ضرر مورد استفاده قرار می‌دهند.

عبدی افزود: بیشتر علاقه‌مندان بابونه به تهیه چای آن مبادرت می ورزند و برای درست كردن چای بابونه یك قاشق چایخوری گیاه بابونه خشك را در یك فنجان آب جوش ریخته و به‌مدت 5 دقیقه می‌گذارند تا دم بكشد.

بابونه، گیاهی است دایمی و كوچك با ارتفاع تقریبا 30 سانتیمتر و دارای بویی معطر كه در چمنزارها و اراضی شنی می‌روید . ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید، برگ های آن كوچك متناوب و دارای بریدگی‌های باریك و نامنظم و پوشیده از كرك است. گلهای آن مجتمع در یك طبقه كه به طور منفرد در انتهای ساقه گل دهنده در تابستان ظاهر می‌شود.

محمد علی محبوبی، یک کارشناس گیاهان دارویی در خصوص فواید دارویی بابونه گفت: بابونه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است و از تقویت كننده‌های تلخ به حساب می آید و دارویی ضد حساسیت است.

وی افزود: یكی از مهمترین خواص بابونه، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می كند و آنهایی‌كه سالهاست با این مرض دست به گریبان هستند و از قرص‌های مختلف گران قیمت استفاده می‌كنند، می‌توانند با استفاده از بابونه خرج داروی خود را پس انداز كنند و همچنین سلامتی خود را بازیابند.

وی تصریح کرد: برای درمان زخم معده یك لیوان چای غلیظ بابونه را درست می كنند و در هنگام صبح ناشتا چای را می‌نوشند.

محبوبی یادآورشد: چای بابونه درمان كننده كم‌خونی است و برای تسكین دردهای عضلانی بکار می‌رود و نیز برای رفع بی‌خوابی و داشتن یك خواب آرام و راحت، كافی است 10 دقیقه قبل از خواب، یك فنجان چای بابونه نوشیده شود.

وی تصریح کرد: استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می‌كند و درمان كننده سردرد و میگرن است.

محبوبی خاطرنشان كرد: گل بابونه تاثیر آرام بخش شگرفى بر روى سیستم عصبى و همچنین دستگاه گوارش داشته و نقش قابل ملاحظه آن در درمان بى خوابى و رفع کابوس‌هاى شبانه شهرت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha