چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 300213

ویتامین «سی» نقش اساسی در ساخت کلاژن دارد و باعث سلامت مفاصل و استخوان‌ها می‌شود.

حفاظت از مفاصل با ویتامین «سی»

سلامت نیوز: ویتامین «سی» نقش اساسی در ساخت کلاژن دارد و باعث سلامت مفاصل و استخوان‌ها می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا  ویتامین «سی» نقش اساسی در ساخت کلاژن دارد، کلاژن پروتئین مهمی است که در ساخت بافت پیوندی کاربرد دارد. رشته های کلاژن با ساختاری محکم بخشی از بافت پیوندی به نام الاستین هستند و الاستین به نوبه خودش بخش مهمی از بافت پیوندی است.


به گزارش موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور،بیشتر شما به نقش ویتامین «سی» در کاهش عوارض سرماخوردگی آشنا هستید، ممکن است عده کمتری در باره ی نقش این ویتامین در سلامت چشم اطلاع داشته باشند اما آنچه که ممکن است افراد خیلی کمتری بدانند نقش ویتامین «سی» در حفظ سلامت مفاصل است.


در صورتی که ویتامین «سی» کافی به بدن نرسد، بافت پیوندی آسیب می بیند از جمله لثه ها شل می شوند، دندانها استحکام خود را از دست می دهند و ممکن است بیفتند، مفاصل  آسیب می بیند و سیستم ایمنی بدن از کار می افتد.حداقل مقدار مورد نیاز روزانه  این ویتامین که توسط متخصصینان توصیه شده ۹۰ میلی گرم برای مردان و ۷۵ میلی برای زنان است، این مقدار کمترین مقدار لازم دریافت ویتامین «سی» است تا عوارض کمبود آن آشکار نشود، مقدار نیاز به این ویتامین با توجه به شرایط تغییر می کند. مثلا زنان باردار نیاز به مقادیر بیشتری از این ویتامین دارند. همچنین استرس و بیماری، نیاز بدن را افزایش می دهد.
در بین مواد غذایی، توت فرنگی و پرتقال منابع ویتامین «سی» هستند. انواع توت ها و تمشک هم مقادیر خوبی از این ویتامین دارند و سبزی هایی مانند فلفل ها و سبری های برگی منابع خوب این ویتامین هستند. یکی از منابع کمتر شناخته شده ویتامین «سی» برگهای نعناع است.


در ایران مصرف سبزی های تازه در سبزی خوردن که از جمله شامل مصرف نعناع هم هست عادت تغذیه ای خوبی است و به دریافت ویتامین «سی» کمک می کند.


فقط در مورد مصرف سبزیجات خام موارد بهداشتی آن از جمله شست وشوی مناسب و ضد عفونی کردن را حتما رعایت کنید تا به بیماری های روده ای و انگلی دچار نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha