پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 300221

بازی کرونا گویا تمامی ندارد هر روز به یک رنگ درمی‌آید و برای قربانیان خود عرض اندام می‌کند، مدت مدیدی نگذشته بود که تب هجوم این بیماری هولناک، خوابیده بود اما بار دیگر خوی وحشیانه به خود گرفته و همچنان می‌تازد، گویا در مقابل این ویروس درنده فقط زره ماسک جوابگو است.

ماسک زرهی در برابر کرونا

سلامت نیوز: بازی کرونا گویا تمامی ندارد هر روز به یک رنگ درمی‌آید و برای قربانیان خود عرض اندام می‌کند، مدت مدیدی نگذشته بود که تب هجوم این بیماری هولناک، خوابیده بود اما بار دیگر خوی وحشیانه به خود گرفته و همچنان می‌تازد، گویا در مقابل این ویروس درنده فقط زره ماسک جوابگو است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،با گذشت چند ماه از ورود ویروس کرونا به کشور و گذر از روزهای سخت و دشوار بیماری، دوباره شرایط ناخوشایند شده است و استفاده از ماسک به‌ عنوان سلاحی کاربردی یاد می‌شود که می‌تواند جان انسان را نجات دهد.  


از ابتدای شیوع کرونا در کشور حدود ۲۵ هزار نفر جان باخته اند و به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز و استانهای فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و گلستان در وضعیت هشدار و قرمز کرونا قرار دارند.


همچنین آخرین آمارها نشان می‌دهد که میزان استفاده از ماسک توسط شاغلان صنوف و صنایع ۶۳.۲۵ درصد و توسط کارمندان اداره‌ها و بانک‌ها ۸۲.۱۶ درصد است که متاسفانه شاهد روند کاهشی محسوس در میزان استفاده از ماسک در این گروه‌ها نیز هستیم.


برخی از پزشکان می گویند که کاهش استفاده از ماسک درحالی است که ویروس کرونا کاملا به رفتار اجتماعی ما بستگی دارد و به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست این ویروس کاملا خود را با رفتار جامعه هماهنگ می‌کند و هرچه میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم باشد، میزان ابتلا و بستری به این ویروس افزایش خواهد داشت.


آن‌ها بر این باورند که رفتارهای مردم در برابر کرونا مانند ماه‌های آغازین شیوع این ویروس جدی نیست به طوریکه استفاده از ماسک باید جزء جدایی ناپذیر آنها در روزهای کرونایی باشد در حالی که برخی از افراد این مساله را نادیده گرفته و زنجیره وار ویروس به دیگران انتقال می یابد.


کرونا با کسی شوخی ندارد
مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: مردم نباید کرونا را شوخی بردار تلقی کنند، استفاده از ماسک ۸۰ درصد می‌تواند جلوی انتقال ویروس را بگیرد و شستشوی مداوم دستها با آب و صابون، مواد ضدعفونی کننده و رعایت فاصله اجتماعی نیز باید جدی گرفته شوند.
وی ادامه می دهد: برخی از افراد با نزدن ماسک در اماکن عمومی و فضاهای بسته حق سایر مردم را ضایع می کنند، پاییز و زمستان سختی امسال داریم و همزمانی کرونا با آنفلوآنزا در صورت عدم رعایت مسایل بهداشتی و نزدن ماسک از سوی مردم شرایط سختی را در کشور ایجاد می کند.


این پزشک تصریح می کند: استفاده از ماسک کم هزینه ترین و آسان ترین راه پیشگیری از کرونا است و مردم باید این مساله را جز لاینفک زندگی خود تا پایان کرونا تلقی کنند و پس از استفاده در بسته های پلاستیکی بسته و دفع شوند.


مردانی تاکید می کند: استفاده و دفع مناسب برای اطمینان از موثر بودن ماسک و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ناشی از استفاده نادرست و دفع ماسک ها ضروری است و باید  باید دارای مقاومت زیاد در برابرتنفس بوده و هنگام تنفس درون دهان فرو نرود.
این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می گوید: ماسک را با دقت روی صورت قرار دهید تا دهان و بینی را پوشانده و کاملاً گره بزنید یا محکم کنید تا هرگونه شکاف بین صورت و ماسک به حداقل برسد.


میزان استفاده از ماسک کاهش یافته است
سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز می گوید: بر اساس گزارش‌های نیروهای بهداشت محیط، میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۷۲.۵۲ درصد است که این میزان به نسبت دهم شهریور که ۷۳.۳۶ درصد بود، کاهش یافته است.


وی ادامه می دهد: همچنین میزان استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی در حال حاضر به ۷۵.۱۲ درصد رسیده که این میزان نیز به نسبت ۲۸ مرداد که ۷۶.۹۲ درصد بود، کاهش داشته است. بنابراین این در حال حاضر باید نسبت به فرهنگ سازی بیشتر و اقناع جامعه به استفاده بیشتر از ماسک اقدام کنیم.
لاری می گوید: باید توجه کرد که همچنان موثرترین راهکار مقابله با کرونا، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و عدم حضور در تجمعات است. باید بدانیم که تاکنون واکسن و داروی اختصاصی برای کرونا ساخته نشده بر همین اساس رعایت این اصول بهداشتی در تمام کشورهای درگیر با همه گیری کرونا و تاثیر آن ها در پیشگیری از این بیماری  اثبات شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha