از هفته گذشته، لحن هشدارهای معاون كل وزارت بهداشت تغییر كرده است. اگر تا هفته قبل، نحوه گفتار ایرج حریرچی، مبتنی بر خواهش و توصیه بود حالا كه موج سوم كرونا به تهران رسیده، حریرچی خطاب تند و مستقیم به مردمی دارد كه با رفتارهای ناقض حقوق انسانی باقی شهروندان، هم كادر درمان را گرفتارتر و خسته‌تر از قبل كرده‌اند، هم باعث شده‌اند همه شرایط به همان روال سابق برگردد و دوباره، آمار مرگ كرونا مرزشكنی كند.

از مردم می‌پرسیم چرا ماسك نمی‌زنید؟ می‌گویند اعتقاد نداریم

سلامت نیوز:از هفته گذشته، لحن هشدارهای معاون كل وزارت بهداشت تغییر كرده است. اگر تا هفته قبل، نحوه گفتار ایرج حریرچی، مبتنی بر خواهش و توصیه بود حالا كه موج سوم كرونا به تهران رسیده، حریرچی خطاب تند و مستقیم به مردمی دارد كه با رفتارهای ناقض حقوق انسانی باقی شهروندان، هم كادر درمان را گرفتارتر و خسته‌تر از قبل كرده‌اند، هم باعث شده‌اند همه شرایط به همان روال سابق برگردد و دوباره، آمار مرگ كرونا مرزشكنی كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در حالی كه تا دو هفته قبل، زیرنویس «شبكه خبر» اعلام می‌كرد كه به دلیل افزایش مراقبت‌ها و رعایت پروتكل‌های بهداشتی، آمار مرگ مبتلایان كووید 19 در كشور كاهش یافته و به فوت یك بیمار در هر 13 دقیقه رسیده و مسوولان به دلیل خالی شدن تخت‌های بستری، كمی امیدوار شده بودند كه بیماری به مرحله كنترل رسیده، حالا اعداد زیرنویس می‌گوید كه هر 8 دقیقه یك مبتلای كرونا فوت می‌كند و این تغییر كه همان افزایش بستری‌های بدحال و افزایش مرگ‌هاست،

این ‌بار بی‌تردید فقط متوجه مردم و رفتارهای بی‌منطق‌شان است و بس، متوجه رفتارهای بی‌منطق و جاهلانه همان مردمی كه تعطیلات چند روزه در فصل تابستان را همچون سال‌های گذشته و ایام عادی، فرصت مناسبی برای سفر تابستانی و تفریحی به نقاط توریستی و خوش آب و هوای كشور و گشت و گذار در دامان طبیعت فرح افزای خطه شمال دیدند و انگار نه انگار كه بیماری، تمام نقاط كشور را هدف قرار داده، روانه جاده‌ها شدند و البته با دست پر رفتند و با دست پر برگشتند. 

دو شب قبل، خبرنگار شبكه خبر به میان مردمی رفته بود كه بدون داشتن ماسك بر صورت وارد مترو می‌شدند و می‌پرسید ماسك‌تان كجاست و مردم با لبخندی بی‌خردانه و جهالت‌بار، در حالی كه از روبه‌رو شدن با دوربین تلویزیون هم مشعوف شده بودند، می‌گفتند كه فراموش كرده‌اند، ماسك‌شان را از خانه بیاورند!

بعضی‌ها هم می‌گفتند كرونا تمام شده و بر این جواب كاملا جاهلانه و عوامانه خود هم تاكید و اصرار داشتند. به دنبال همین جواب‌ها بود كه حریرچی هم رفتار عمومی شهروندان را مورد انتقاد فراوان قرار داد و گفت:«بعضی از مردم در جواب به این سوال كه چرا ماسك استفاده نكرده‌اند، می‌گویند ما اعتقادی به ماسك نداریم. انگار مثلا ما ازشان درباره اعتقاد به معاد و نبوت می‌پرسیم كه آنها چنین جوابی می‌دهند.

اگر مردم دایم می‌گویند كه چرا كشورهایی همچون چین و كره‌جنوبی موفق به كنترل بیماری شده‌اند باید در جواب‌شان گفت چون در این كشورها، میزان رعایت پروتكل‌های اجتماعی و از جمله استفاده از ماسك، بالای 99.5درصد است. در كشور كره‌جنوبی، نداشتن ماسك یك انگ اجتماعی است و فرد خاطی نه‌تنها به دلیل احترام نگذاشتن به حقوق شهروندی دیگران مورد مواخذه قرار می‌گیرد بلكه به عنوان یك فرد بی‌فرهنگ هم به او نگاه می‌كنند.» چند روز پیش، حریرچی می‌گفت:

جالب است والدینی كه از ابتدای مهر به ما بابت بازگشایی مدارس انتقاد و اعتراض داشتند و بابت ابتلای فرزندان‌شان، ابراز نگرانی می‌كردند حالا به مسافرت رفته‌اند و از شمال كشور به شبكه شاد وصل می‌شوند و فكر می‌كنند ما متوجه محل اقامت آنها نمی‌شویم.» واقعیت هم چیزی جز این نیست. هفته گذشته،  درباره فعالیت مخفیانه یك قهوه‌خانه در خیابان نواب نوشت و با وجود اطلاع‌رسانی به پلیس درباره تخلف آشكار این واحد صنفی كه زمینه ابتلای هزاران نفر از شهروندان را فراهم می‌كند، تا امروز، پلیس كمترین واكنشی برای تعطیلی این قهوه‌خانه نداشته و این واحد متخلف، همچنان مشغول فعالیت است كه چنین بی‌تفاوتی، شائبه بروز تخلف مشترك بین ضابط قضایی و فرد متخلف را دامن می‌زند.

جالب اینكه بیرون از این قهوه‌خانه كه در مقایسه با سایر همسایگانش، یك واحد صنفی بسیار معمولی و خالی از اشیای قیمتی است، دوربین مدار بسته هم بیرون كركره مغازه نصب شده كه در صورت اطلاع از هر عامل تهدیدكننده ادامه فعالیت، آن هم در این زمانی كه فعالیت قهوه‌خانه‌ها به‌طور كامل ممنوع شده، ظاهر‌سازی كنند و نمایش دروغین «تعطیلی» برگزار كنند.وقتی ضعف نظارت‌ها و بی‌تفاوتی ضابطان قضایی در این حد علنی است چرا باید از مردم انتظار داشته باشیم، مطیع و مطاع بمانند؟

 هفته آینده مرگ كرونا در تهران افزایش خواهد یافت

 حریرچی هشدار داده كه در صورت رعایت نشدن پروتكل‌های بهداشتی، مرگ‌های كرونایی به چند صد نفر در روز خواهد رسید. معاون كل وزارت بهداشت كه ظرف روزهای گذشته در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده، این هشدار را با تكرارهای چند باره پررنگ كرده كه:«از لحاظ رفتار مردم و رعایت نشدن پروتكل‌ها، وضعیت كشور قرمز است.

تعداد مرگ در قم از متوسط كشوری هم بیشتر شده و پیش‌‌بینی می‌شود هفته بعد موارد فوت در تهران نیز از متوسط كشوری بالاتر رود. در حال حاضر میانگین استفاده از ماسك در كشور حدود ۴۷درصد است و میزان استفاده از ماسك در كشور از ۷۶ درصد به ۵۴ درصد و در وسایل عمومی از ۷۳درصد به ۶۴ درصد كاهش یافته و متاسفانه پیش‌بینی ما این است كه در ۵ ماه آینده میزان فاصله‌گذاری اجتماعی در ایران به كمتر از 5 درصد كاهش خواهد یافت كه این تغییر حتما در هفته‌های بعد میزان بستری‌ها و مرگ و میر‌ها را بالا می‌برد.

حالا هم موارد بستری روزانه در تهران حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰  نفر است در حالی كه فقط ۴۵۰ تا ۵۰۰ نفر ترخیص می‌شوند. موارد بستری در تبریز هم از كمتر از ۴۰ نفر در روز به ۱۶۰ نفر و در قم كه وضع شبه ‌انفجاری دارد از ۱۰ بستری در روز به ۱۶۰ بستری رسیده است.

اكنون ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر بستری هستند كه این عدد در مقایسه با اوج اول گسترش كرونا ۱۰درصد افزایش داشته آن هم درحالی كه آلودگی به ویروس كرونا ۵ تا ۷ روز بعد باعث علائم سرپایی می‌شود و 2 تا 3 هفته بعد، شرایط فرد را به بستری در بیمارستان می‌رساند و درنهایت ۴ الی ۶ هفته پس از ابتلا هم، مرگ بیمار فرا می‌رسد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha