چندی پیش کارشناسی در یک برنامه تلویزیونی مدعی تاثیر نیش زنبورعسل بر درمان کرونا شد و گفت در برخی شهرهای کشور هیچ کندوداری کرونا نگرفته و حتی بر اساس آزمایشی با تزریق زهر زنبور به یک بیمار حاد کرونایی این فرد پس از یک روز کاملا بهبود یافته است!

سلامت نیوز: چندی پیش کارشناسی در یک برنامه تلویزیونی مدعی تاثیر نیش زنبورعسل بر درمان کرونا شد و گفت در برخی شهرهای کشور هیچ کندوداری کرونا نگرفته و حتی بر اساس آزمایشی با تزریق زهر زنبور به یک بیمار حاد کرونایی این فرد پس از یک روز کاملا بهبود یافته است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،همچنین مطرح شد داروی حاصل از زهر زنبور عسل هیچ عارضه‌ای ندارد و حتی می‌تواند راه‌حلی برای رفع بیماری حاد تنفسی باشد! پس از پخش این برنامه و گمانه‌زنی‌های گوناگونی که پیرامون این ادعا مطرح شد در گفت‌وگو با دکتر مرضیه‌بیگم سیاهپوش، پزشک متخصص طب سنتی صحت و سقم این ادعا را جویا شدیم.

به گفته این متخصص گرچه اثرات درمانی زیادی به زهر زنبورعسل نسبت داده‌اند اما باید بدانید این زهر یک ترکیب پروتئینی است که خاصیت خونریزی‌دهنده دارد و به دلیل وجود موادی مانند هیستامین، آلرژی‌زاست و می‌تواند مسبب ایجاد درد و واکنش‌های شدید و مرگ‌آور حساسیتی شود. در طب سنتی از این زهر برای برخی از بیماری‌های سرد مزمن عصبی استفاده می‌شود.

اثرات ضدسرطانی، ضدویروس، ضدالتهاب، ضدباکتری و... که به زهر زنبورعسل نسبت داده‌اند اغلب حاصل مطالعاتی در محیط آزمایشگاه و معدود تحقیقاتی روی جانوران آزمایشگاهی بوده و مطالعات انسانی بسیار اندک است.دکتر سیاهپوش می‌افزاید: «با توجه به اثرات مهاری زهر زنبورعسل بر ویروس‌هایی همچون ایدز و آنفلوآنزا در محیط آزمایشگاه باید اثرات آن بر ویروس کووید-19 نیز مطالعه شود که چه غلظت و میزانی از مواد موثر زهر و به چه مدت قادر است تکثیر ویروس کرونا را متوقف کند.

از سوی دیگر به‌دلیل خطراتی که زهر زنبور دارد و می‌تواند سبب ایجاد واکنش‌های کشنده آلرژیک و تنگی‌نفس شود و این‌که در کووید-19 تنگی‌نفس در مبتلایان بدحال دیده می‌شود باید برای تخمین میزان ایمنی و کارایی زهر زنبور در بیماری کووید-19 مطالعات آزمایشگاهی پیش از تجویز به انسان انجام شود و سپس مطالعاتی به منظور بررسی اثرات پیشگیرانه زهر زنبور در افراد سالم و اثرات درمان‌کننده آن در مبتلایان به کووید-19 طراحی شود.

این کار قطعا یک کار گروهی است و به متخصصان رشته‌های مختلف نیاز دارد. در مورد این ادعا که زنبورداران به کرونا مبتلا نشده‌اند احتمالا به دلیل دوربودن آنها از جمعیت و مکان‌های شلوغ بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha