جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 300245

به گفته متخصصان پوست، شما باید در محیط داخلی از ضد آفتاب استفاده کنید. چرا؟ اگر نزدیک پنجره‌ها نشسته‌اید یا جلوی صفحه کامپیوتر هستید، خود را در معرض نور بالقوه آسیب‌رسان به پوست قرار می‌دهید.

آیا باید در محیط‌های بسته هم ضدآفتاب بزنیم؟

سلامت نیوز: به گفته متخصصان پوست، شما باید در محیط داخلی از ضد آفتاب استفاده کنید. چرا؟ اگر نزدیک پنجره‌ها نشسته‌اید یا جلوی صفحه کامپیوتر هستید، خود را در معرض نور بالقوه آسیب‌رسان به پوست قرار می‌دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، بعد از ماه‌ها درگیری با همه‌گیری کروناویروس، احتمالاً با هنجار جدید کار در خانه، فاصله اجتماعی و محدود کردن زمان حضور در فضاهای عمومی، سازگار شده‌اید. برخی از افراد می‌توانند در خانه کار کنند و بیشتر روزهای خود را در خانه می‌گذرانند. شاید شما هم هنوز دورکاری می‌کنید و گوشه‌ای از خانه رو به پنجره، بالکن یا حیاط خود را به دفتر کار تبدیل کرده‌اید. اما آیا این بدان معنی است که شما باید داخل خانه هم ضد آفتاب بزنید؟ بهترین ضد آفتاب برای صورت شما در خانه چیست؟ در این گزارش به سوالات شما پاسخ داده می‌شود.

اگر حتی تمام روز را در محیط‌های بسته حضور دارید، فراموش نکنید که پوست شما همانند قبل در معرض اشعه‌های آفتاب قرار دارد. پس تصور استفاده از ضد آفتاب تنها برای بیرون از محیط خانه را پاک کنید و حتما از ضد آفتاب در طول روز استفاده کنید. در اینجا سه دلیل اصلی وجود دارد که کارشناسان می‌گویند شما باید در محیط داخلی از SPF استفاده کنید.

ضد آفتاب و اشعه ماورای بنفش (UVA)

طبق بنیاد غیرانتفاعی سرطان پوست، اشعه ماورای بنفش که می‌تواند با از بین بردن خاصیت انعطاف‌پذیری، نشانه‌هایی از پیری مانند چین و چروک در پوست ایجاد کند، از طریق پنجره‌ها و حتی در هوای ابری در پوست نفوذ می‌کند. متأسفانه، تا زمانی که در یک اتاق بدون پنجره نباشید، خطر نفوذ UVA بر پوست شما وجود دارد. فکر نکنید یک روز تاریک زمستانی یا هوایی پر ابر و بارانی دلیل منطقی است که شما در استفاده از ضد آفتاب سستی به خرج دهید. استفاده از ضد آفتاب با طیف گسترده در طول سال در داخل خانه بسیار مهم است. نور UVA با تجزیه کلاژن و بافت الاستیک، باعث پیری زودرس پوست می‌شود. همچنین در تشکیل سلول‌های سرطانی در پوست نقش‌آفرینی می‌کند.

ضد آفتاب و اشعه ماورای بنفش (UVB)

اشعه ماورای بنفش UVB، نور دیگری است که می‌تواند پوست شما را در معرض خطر قرار دهد. این اشعه به DNA پوست آسیب می‌رساند، التهاب پوستی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث آفتاب سوختگی و نابودی سلول‌ها شود. سلول‌هایی باقی مانده نیز با  قرار گرفتن مداوم در تماس با ای اشعه، آسیب می‌بینند و منجر به سرطان پوست می‌شوند.

ضد آفتاب و نور آبی

نور آبی ساطع شده از صفحه‌های دیجیتال از جمله رایانه، تلفن همراه، تبلت و تلویزیون می‌تواند از دو طریق روی پوست شما تأثیر بگذارد. نخست اینکه نور آبی می‌تواند تولید ملانین یا رنگدانه را در پوست افزایش دهد، که این اتفاق منجر به ایجاد لکه‌های پیری بر روی پوست می‌شود. نور آبی همچنین می‌تواند با ایجاد رادیکال‌های آزاد، باعث التهاب، تجزیه کلاژن و بافت الاستیک در پوست شود. بنابراین، سستی در مصرف ضد آفتاب در محیط داخلی را فراموش کنید و مانند زمانی که بیرون می‌روید، ضد آفتاب بزنید. البته با توجه به اینکه پوست شما در محیط‌های داخلی، اشعه کمتری جذب می‌کند شما نیاز به تمدید مداوم ضد آفتاب در هر دو ساعت مانند زمانی که بیرون از خانه هستید، ندارید.

نمی‌خواهید در محیط داخلی از ضد آفتاب استفاده کنید؟

اگر این سوال در ذهن شما نقش بسته، راه حل آن ساده است: از آفتاب دور بمانید. پرده‌ها را بکشید یا صندلی خود را جابجا کنید. در کل از تمام اشعه‌هایی که می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند، دور بمانید. وقتی داخل خانه هستید، پرده‌ها را بکشید یا در محیطی قرار بگیرید که پنجره‌ای به بیرون ندارد. اما اگر می‌خواهید جلوی پنجره بنشینید، انتخابی جز مصرف ضد آفتاب ندارید.

منبع: nbc news


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha