سلامت نیوز : مسؤول هیپوتیروئیدی مركز مدیریت بیماریهای وزارت‌ بهداشت گفت: برنامه كشوری غربالگری بیماری كم كاری تیروئید نوزادان موفق، مؤثر و مقرون به صرفه است.

به گزارش ایسنا دكتر شهین یار‌احمدی در همایش پیشگیری و كنترل دیابت و غربالگری كم كاری تیروئید نوزادان به میزبانی استان همدان، افزود: این برنامه هم اكنون وارد مرحله گسترش و بهینه‌سازی شده است.

وی با بیان اینكه تعداد نوزادان غربالگری شده از ابتدای برنامه تا پایان سال 89 بیش از پنج میلیون و 300 هزار نوزاد بوده است، گفت: 49 درصد نوزادان غربالگری شده دختر و 51 درصد پسر بودند.

یاراحمدی اضافه كرد: با توجه به بالا بودن میزان فراخوان اول و همچنین كسب تجربه، این میزان به 2/3 درصد رسید و هم اكنون 12 هزار و 990 بیمار مبتلا به كم كاری تیروئید شناسایی شده و تحت درمان هستند.

وی اظهار كرد: 30 درصد انواع بیماری‌ها گذرا و 70 درصد دائمی بود و از هر 600 نوزاد متولد شده یك نفر مبتلا به كم كاری تیروئید است كه در پایان سال 89 به پوشش 94 درصدی رسیدیم.

یار‌احمدی، زمان انجام نمونه گیری بر حسب نوزاد به روز را از شاخص‌های اصلی برنامه دانست و خاطر‌نشان كرد: در سال 89 ارتقای شاخص وجود داشت كه امید است با اطلاع رسانی مناسب همه نوزادان در روز سوم تولد غربالگری شوند.

وی با تأكید بر لزوم درمان به موقع گفت: بر اساس مطالعات انجام شده كمتر از 28 روزگی و 40 روزگی بهترین زمان درمان نوزادان است و در سال 89، 77 درصد درمان‌ها در كمتر از 28 روزگی انجام شده است.

مسؤول هیپوتیروئیدی مركز مدیریت بیماریهای وزارت‌ بهداشت و درمان با بیان اینكه طبقه بندی دانشگاهها بر اساس پوشش برنامه انجام شده، تصریح كرد: تعداد 56 درصد دانشگاهها در سال 86 پوشش بالای 90 درصدی داشت كه این رقم در سال 89 به 87 درصد رسیده است.

وی همچنین گزارشی از پیشرفت برنامه كشوری ارائه كرد و افزود: مشكلات مالی، انجام طرحهای تحقیقاتی بدون هماهنگی برنامه غربالگری، كمبود نیروی انسانی به ویژه در سطح آزمایشگاههای غربالگری استان و افزایش تعداد نمونه گیر‌یها از ‌جمله مواردی است كه باید در این باره تصمیم گیری شود.

وی در پایان با اشاره به اینكه موارد منفی كاذب در هر 100 هزار نوزاد در ایران سه مورد بوده، تصریح كرد:‌ از هر 100 نوزادی كه در آمریكا غربالگری می‌شوند پنج تا 10 مورد منفی كاذب است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان نیز در این همایش از فعالیت 106 پایگاه غربالگری نوزادان در استان همدان خبر داد.

دكتر محمدمهدی مجذوبی اظهار كرد: با وجود همه فعالیتها و برنامه‌های انجام شده در بحث گزارش دهی مشكل داریم و به این منظور بیمارستانها و كلینیكهای دانشگاه را زیر پوشش برنامه گزارش دهی قرار داده و در راستای ارتقای آن می‌كوشیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینكه كم كاری مادرزادی تیروئید موضوع بسیار مهمی است، افزود: موضوع غربالگری برای تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار مهم است چرا كه هدف از غربالگری، شناسایی شیرخواران مبتلا به كم كاری تیروئید شدید است كه در صورت درمان درست و به موقع به سلامتی دست می‌یابند.

مجذوبی تصریح كرد: پایگاه‌های غربالگری نوزادان در همدان در سال جاری به 106 پایگاه رسیده كه با این وصف پوشش 97 درصدی را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینكه كم كاری مادرزادی تیروئید معمولاً بیماری كم علامتی است، گفت: فقط در حدود پنج درصد موارد ابتلا در روزهای اولیه پس از تولد دارای علائم و نشانگان بیماری هستند و معمولاً تشخیص بالینی بیماری در روزهای اولیه زندگی به ندرت داده می شود.

مجذوبی با بیان اینكه در برنامه غربالگری كم كاری تیروئید نوزادان در ایران، نمونه‌گیری از پاشنه پا در سه تا پنج روزگی تولد بر كاغذ فیلتر مخصوص و مورد تایید وزارت بهداشت انجام می شود، ‌گفت: نمونه‌ها در پاكت مخصوص گذاشته شده و با پست پیشتاز به آزمایشگاه غربالگری استان ارسال می‌شود.

وی افزود: در آزمایشگاه سطح TSH ارزیابی و موارد بالاتر از پنج mu/dl به صورت تلفنی فراخوان می شوند و نوزادان با سطح TSH بین پنج تا 10، مجدداً تحت نمونه گیری از پاشنه پا قرار گرفته و موارد با سطح TSH بالاتر از 10 برای بررسی آزمایشگاهی وریدی ارجاع می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه آغاز برنامه غربالگری كم كاری تیروئید نوزادان در استان همدان را از اردیبهشت ‌ماه 85، دانست و گفت:‌ از شروع برنامه تاكنون، 126 هزار و 776 نوزاد تحت غربالگری قرار گرفته و 315 نوزاد مبتلا به كم كاری تیروئید نوزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینكه پوشش برنامه غربالگری كم كاری تیروئید در استان همدان در سال 89، 97 درصد بوده، اظهار كرد: این میزان در جهان، یك در سه هزار تا چهار هزار است و در ایران میزان بروز كم كاری مادرزادی تیروئید بالاتر بوده و بیشتر از یك مورد در هر یك هزار تولد زنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha