سلامت نیوز : یك كارشناس ارشد روانشناسی گفت: كودكانی كه مورد پرخاشگری والدین خود قرار می‌گیرند بیشتر حالت تهاجمی پیدا كرده طوری كه هنگام بازی یا گرفتن منفعتی به همسالان و هم‌بازی‌های خود حمله می‌كنند.

رقیه ارجی در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: "مشاهده " یكی از روش‌های یادگیری در كودكان به شمار می‌رود؛ كودكان از تمام رفتارهای خانواده خود خصوصاً والدین الگوبرداری می‌كنند؛ كودك بیشتر از رفتار افرادی الگو می‌گیرد كه آن فرد را بیشتر دوست دارد.

وی در خصوص تأثیر پرخاشگری والدین، بر روان و تربیت كودك گفت: كودك از پرخاشگری والدین خود الگوبرداری می‌كند، اگر این پرخاشگری برای گرفتن حقی باشد در اینجا كودك یاد می‌گیرد هر خواسته‌ای كه دارد می‌تواند با پرخاشگری به آن دست یابد.

این كارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: كودكانی كه والدین آنها پرخاشگرند بیشتر آسیب‌پذیرند؛ این دسته از كودكان بیشتر غمگین و عصبی هستند؛ شادابی و نشاط در این كودكان نسبت به دیگر كودكانی كه والدین پرخاشگر ندارند، كمتر است.

ارجی اضافه كرد: كودكانی كه مورد پرخاشگری والدین خود قرار می‌گیرند بیشتر حالت تهاجمی پیدا می‌كنند، در این دسته از كودكان دیده می‌شود كه هنگام بازی یا گرفتن منفعتی به همسالان و هم‌بازی‌های خود حمله می‌كند البته در بعضی از این كودكان حمله به مادر نیز دیده می‌شود اما این مسئله خیلی كم دیده می‌شود.

ارجی در ادامه این مطلب بیان داشت: كودكان پرخاشگر علاوه بر اینكه رفتار خشنی را از خود نشان می‌دهند دارای روحیه‌های ضعیف نیز هستد؛ اغلب این كودكان در برقراری ارتباط با همسالان خود مشكل دارند.

وی بیان داشت: شرایط روحی و روانی مادر در دوران بارداری بر روح و روان جنین تأثیر می گذارد، اگر در این دوران فشار روانی بر مادر وارد شود تأثیر خود را نیز بر جنین خواهد گذاشت.

این كارشناس ارشد روانشناسی فیلم و سریال‌های تلویزیونی را در الگوپذیری و ایجاد پرخاشگری در كودكان مؤثر دانست و افزود: این وسائل ارتباطی، بر الگو برداری ارتباطی كودك تأثیر می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha