بعد از هجوم مردم همزمان با آغاز فصل پاییز به داروخانه‌ها برای خرید واکسن آنفلوآنزا، وزارت بهداشت اعلام کرد که ۱.۵‌میلیون واکسن آنفلوآنزا به‌صورت رایگان به گروه‌های پرخطر، مانند زنان باردار، سالمندان، کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص، تزریق خواهد شد، اما در شرایطی که هنوز هیچ‌کدام از این افراد واکسن را تحویل نگرفتند، اختصاص ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا خارج از نوبت به نمایندگان مجلس مورد انتقاد بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی و مسئولان قرار گرفت.

پس گرفتن واکسن آنفلوانزا از مجلس مجاز نیست

سلامت نیوز: بعد از هجوم مردم همزمان با آغاز فصل پاییز به داروخانه‌ها برای خرید واکسن آنفلوآنزا، وزارت بهداشت اعلام کرد که ۱.۵‌میلیون واکسن آنفلوآنزا به‌صورت رایگان به گروه‌های پرخطر، مانند زنان باردار، سالمندان، کادر درمان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص، تزریق خواهد شد، اما در شرایطی که هنوز هیچ‌کدام از این افراد واکسن را تحویل نگرفتند، اختصاص ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا خارج از نوبت به نمایندگان مجلس مورد انتقاد بسیاری از مردم در شبکه‌های اجتماعی و مسئولان قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، بسیاری از مردم معتقدند که پس از دریافت قسطی خودروی دنا پلاس ۶۰۰‌میلیون تومانی و حقوق‌ها و مزایا برای نمایندگان مردم، توزیع این واکسن‌ها به قیمت دولتی چهل‌هزار تومان اجحاف در حق هزاران نفر از مردمی است که به‌دلیل کمبود واکسن آنفلوآنزا قادر به تهیه این واکسن نیستند و قیمت‌ آن در بازار سیاه سربه‌فلک کشیده است.

مراجعه مردم به داروخانه‌ها برای دریافت واکسن آنفلوآنزا با واکنش وزارت بهداشت روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: «فعلا به افراد عادی واکسن نمی‌دهیم»، اما در عین حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و‌ دارو در واکنش به اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «به هرحال نمایندگان مجلس گروه‌‌های در معرض خطرند ولی به‌طور کلی توزیع واکسن آنفلوآنزا برای مراکز بهداشتی صورت گرفته است.» اما شهلا میرگلوبیات، مدیر کل سلامت مجلس با افزایش انتقادها اعلام کرد: «مقرر شد به‌دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد این 1500واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود».

با این حال شرکت « بهستان پخش» که واکسن آنفلوآنزا را در اختیار مجلس قرار داده، در ضوابط همکاری خود پس دادن داروهای یخچالی پس از تحویل آنها را غیرممکن اعلام کرده است، همچنین براساس بخشنامه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، به علت حساس‌بودن داروهای یخچالی، از جمله واکسن آنفلوآنزا، به دما، پس گرفتن آنها مجاز نیست.

اواخر شهریورماه بود، علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر و عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خبر داد که «به‌دلیل تحریم‌ها ارز ارسال شده برای خرید این واکسن در ترکیه مانده‌ و به شرکت تولیدکننده واکسن نرسیده است». اما روز بعد کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و‌ دارو اعلام کرد:

«از مدتی قبل برای واردات حدود 16‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی اقدام کرده است. در مرحله اول یک‌میلیون و 500‌هزار دوز واکسن برای استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسن‌ها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند. این واکسن‌ها با قیمت مناسب کمتر از 50 هزارتومان، با اولویت گروه‌های پرخطر و سالمندان و با ارائه کارت ملی عرضه خواهند شد. در صورت افزایش متقاضی واکسن آنفلوآنزا، اقدامات لازم برای واردات واکسن با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت، اما به هیچ‌وجه واکسیناسیون همگانی آنفلوآنزا توصیه نمی‌شود».

با این توصیفات زمانی‌که سیر اختصاص واکسن آنفلوآنزا برای مردم و گروه‌های پرخطر و تامین فقط 1.5‌میلیون واکسن را برای جمعیت 85‌میلیون نفری ایران را مرور می‌کنیم، انتقاد و واکنش‌های مردم به‌حق است. ایران بیش از 20‌میلیون سالمند و افراد در معرض خطر برای ابتلا به ویروس کشنده آنفلوآنزا (n1h1) دارد، ولی فقط 1.5‌میلیون واکسن در شرایطی وارد کشور شده، که بهترین زمان برای تزریق آن از 15 شهریور تا 15 مهر است؛ یعنی 10 روز دیگر، اما حالا این تعداد واکسن در انبارهای وزارت بهداشت نگهداری می‌شود و دست مردم از آن کوتاه است.

در این بین بسیاری از مردم برای خرید آن به بازار سیاه و ناصر خسرو مراجعه کرده‌اند که با قیمت‌های 1.5 تا دو‌میلیونی مواجه شده‌اند. چند روز پیش رئیس انجمن بیماری‌های داخلی، در یادداشتی که در اختیار «آرمان ملی» قرار داد، اعلام کرد که ایران 50‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا کم دارد و نباید زمان طلایی تزریق این واکسن (تا نیمه مهرماه) را از دست داد.


انتقاد از تحویل واکسن به نمایندگان
در این بین محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس، گفته: «اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالی‌بودن شعارهای نمایندگان مجلس یازدهم نیست، بلکه نشانه‌ای از فاصله‌ نهادینه‌‌شده‌ حاکمیت از مردم است.» وی در عین حال خبر داده که «پیش از این قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد وارد کردند و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و ازمابهتران کردند!.»

همزمان عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از انبار شدن طولانی مدت واکسن‌های آنفلوآنزا در انبار شرکت‌های پخش دارو و اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد. در نامه او آمده است: از یک ماه قبل سخن از خرید 10- 15‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا و تدوین پروتکل لازم برای تعیین اولویت‌های دریافت‌کنندگان واکسن به میان آمده است، مردم نیز به مراکز بهداشت و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، اما متاسفانه با جواب منفی روبه‌رو می‌شوند. در همین شرایط محسن عبدالله‌زاده، دبیر کل انجمن شرکت‌های پخش دارو در تاریخ 03/07/1399 اعلام کرده‌:

25 روز است واکسن وارد انبارهای شرکت‌های پخش دارو شده و بر اساس دستور وزیر بهداشت، بنا شد تا واکسن تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند.» سوال این است این زمان سوزی به چه علت ایجاد شده است؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده است؟وی در انتقاد به اختصاص 1500 واکسن به مجلس نوشت: « در تاریخ 01/07/1399 تعداد 1500 دوز واکسن آنفلوآنزا با روش «غیرنقدی»، تحویل بهداری مجلس داده است.

البته نمایندگان مجلس از گروه‌هایی هستند که باید برای حفاظت بهداشتی از ایشان تمهیدات لازم اتخاذ شود، اما تمام بحث این است که این تمهیدات باید در چارچوب پروتکل بهداشتی کشوری انجام شود. آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند؟ پس تمام گروه‌بندی‌ها و اولویت‌گذاری‌ها بر چه مبنایی انجام شده است؟ این خبر ارائه واکسن به مجلس شورای اسلامی، با خبر منتشره از سوی محسن عبداله‌زاده تناقض دارد، چراکه یک شرکت پخش اقدام به توزیع واکسن کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha