معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:«تا کنون۱۴۵۲ نفر از همکاران بهداشتی در سراسر کشور به این بیماری مبتلا شده اند که برخی سلامت خود را به دست آوردند و برخی هنوز درگیر بیماری هستند.»

ابتلای هزار و ۴۵۲ نفر از نیروهای بهداشتی به کرونا/پلمپ ۱۷ هزار واحد صنفی و صنعتی متخلف

سلامت نیوز:معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:«تا کنون۱۴۵۲ نفر از همکاران بهداشتی در سراسر کشور به این بیماری مبتلا شده اند که برخی سلامت خود را به دست آوردند و برخی هنوز درگیر بیماری هستند.»

به گزارش سلامت نیوز، مهندس فرهادی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« شعار روز جهانی بهداشت محیط در امسال”  بهداشت محیط، راهبردی کلیدی نظام سلامت در برابر همه گیری بیماری ها است” به این معنی که وقتی برای بیماری درمان خوب و قطعی نمی شناسیم و برای‌ آن واکسن هم سراغ نداریم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم. در دو سه هفته اخیر شاهد بازگشایی ها، برگزاری مراسم محرم و بازگشایی مدارس بودیم و رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافته است که قطعا گسترش بیماری و افرایش موارد بستری و فوت شدگان را به دنبال خواهد داشت. طبیعت این بیماری مساعد با تجمع است و هرگونه تجمعی را داشته باشید خطر انتقال بیماری را افزایش می دهید. مفهوم این است اگر در منزل بمانید و ارتباطتان را با جهان بیرون قطع کنید قطعا بیمار نخواهید شد ولی واقعیت این است که در هیچ کجای دنیا این امر محقق نمی شود.»


وی در ادامه گفت:« از اسفند ماه سال گذشته که رسما ما دچار اپیدمی کرونا در کشور شدیم نیروهای بهداشت تلاش وافری انجام دادند تا کنون بیشا ز دو میلیون و شصد هزار واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفته و از این تعداد ۴۹ هزار واحد متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده اند و مجبور شدیم بیش از ۱۷ هزار واحد صنفی و صنعتی را به صورت موقت پلمپ کنیم.»


وی گفت:« مراسم تدفین درگذشتگان کرونا با نظارت های بهداشت محیطی انجام می شود و مراقبت ها ۲۴ ساعته و طاقت فرسا است و تا کنون۱۴۵۲ نفر از همکاران بهداشتی در سراسر کشور به این بیماری مبتلا شده اند که برخی سلامت خود را به دست آوردند و برخی هنوز درگیر بیماری هستند. کنترل هایی که از سوی نیروهای بهداشتی انجام می شود ایجاب می کند که تماس داشته و اعزام به ماموریت ها شوند. شرکت در مراسم تدفین تا انتها که متوفی دفن می شود به عهده همکاران ما است که باعث شده همکاران ما بیشتر از دیگران در معرض ابتلا قرار گیرند. تا ریشه کنی این بیماری همکاران ما در خدمت مردم هستند. رعایت پروتکل های بهداشتی اول از همه سلامت شما را در پی خواهد داشت و سلامت کسانی که به شما خدمات ارائه می کنند.»

وی درباره نحوه مجازات افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند، گفت:«  قوانین و مقررات متعددی در کشور داریم که با استفاده از آن همکاران می توانند مجازات ها را اعلام کنند. ستاد کرونا قوانینی برای مجازات ها تعیین کرده از جمله تعطیلی واحدهای صنفی، در مورد افراد متخلف هم براساس کدملی افراد مجازات ها اعمال می شود. اگر فرد متخلف در بخش دولتی باشد و پروتکل ها را رعایت نکند توبیخ کتبی می شود و از کسر یک سوم حقوق و درج در پرونده گرفته تا انفصال از خدمت تا انتها پیش بینی شده است. اگر واحد صنفی متخلف باشد تا یک ماه همکاران ما می توانند آن را تعطیل کنند. مجازات بر خلاف میل ما است ولی با کاهش روند رعایت پروتکل های بهداشتی شاید مجبور باشیم این مجازات ها را اعمال کنیم. فکر می کنم اجرای داوطلبانه پروتکل های بهداشتی موثرتر است. شاید با مجازات به تنهایی به اجرای پروتکل ها نرسیم به همین دلیل نقش رسانه ها بسیار اهمیت دارد که رعایت پروتکل های بهداشتی را به مردم متذکر شویم. خسته شدن مردم و تغییر سبک زندگی آنها برای مقابله با کرونا کار سختی است.»


مهندس فرهادی گفت:« حجم عمده ای از واحدهای صنفی تعطیل شده، سفره خانه هایی هستند که مواد دخانی عرضه می کردند، همه روزه گزارشاتی داریم که برخی از این سفره خانه ها به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند. برخورد با متخفان استمرار دارد ولی فراموش نکنید ما باید تقاضاهای مردمی را محدود کنیم مردم باید بدانند بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است و استفاده از قلیان آن هم به صورت مشترک موارد ابتلا به این بیماری را صد در صد افزایش می دهد.»
وی گفت:« در چند هفته اخیر بیشترین موارد رعایت پروتکل ها مربوط به بخش دولتی بوده چون با بخشنامه و دستورالعمل موارد رعایت می شود و مشکل حل می شود. نزدیک به ۸۰ درصد رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستگاه های دولتی و اجرایی داشته ایم.»


وی درباره پسماندهای عفونی گفت:« کلیه پسماندها مشکوک به عفونی هستند ولی با اطمینان بالای ۹۵ درصد کلیه پسماندهای عفونی در بیمارستان های دولتی و خصوصی که ۹۶۰ بیمارستان در کل کشور است به جز یکی دو مورد که بیمارستان روانپزشکی هستند، در بیمارستان توسط دستگاه بی خطرسازی شده و تحویل دستگاه های شهرداری می شوند. بازیافت دستی زباله ها و زباله گردی کاملا ممنوع است که متاسفانه هنوز این دو پدیده را داریم، البته در مراکز زباله و پردازش پسماند در مراکز رسمی شهرداری ها این کار متوقف شده است ولی به شکل غیررسمی در سطح شهر خصوصا در تهران پدیده زباله  گردی را می بینیم و تا الان حداقل سه نامه مکتوب اخطاردهنده به شهرداری تهران و شهرداری های مختلف و به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام شده ست.»


وی افزود:« شاهد مسایل زیست محیطی از قبل و در دوره کرونا بودیم. بیش از سه برابر حجم پسماند خصوصا یک بار مصرف ما نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است که مدیریت این پسماند را با مشکل مواجه می کند و نیازمند توجه جدی است.»

وی گفت:« در اجرای بسیاری از پروتکل ها بخصوص در مورد مدارس یا جاهایی که محل برگزاری آزمون هستند، اعلام می کنیم اگر تهویه مناسب ندارند پنجره ها را باز بگذارند اما با توجه به سرد شدن هوا امکان برگزاری وجود ندارد و توصیه ما به تامین تهویه است. تهویه مناسب در اتوبوس های برون شهری و درون شهری و مترو حساسیت های خاص خود را دارند، در پروتکل ها از هواپیما تا سیستم حمل و نقل عمومی و مدارس تهویه مناسب را الزامی کرده ایم. با شروع فصل سرما هرجایی که امکان تامین تهویه مناسب ندارد تا زمان تامین تهویه مناسب باید از حیز انتفاع خارج شوند اگر مدرسه است باید کلاس ها تا مناسب سازی تهویه به صورت غیرحضوری برگزار شود اگر حمل و نقل عمومی است هم باید چنین باشد. تهویه های مناسب مقرون به صرفه وجود دارد و خیلی راحت می توانند تهویه را تامین کنند خصوصا با سرد شدن هوا می توان گفت حساسیت ها صد چندان خواهد شد چون نبود تهویه عامل اساسی گسترش این بیماری است.»


وی درباره برگزاری همایش ها گفت:« براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری هرگونه همایش ،مجامع و جلسات تا اطلاع ثانوی تعطیل است. هرجایی که خبردارشدیم جلسه حضوری را متوقف و اجرای آن را به صورت مجازی کرده ایم اگر بنا به ضرورت مجبور به برگزاری بودند باید با تعداد کم و رعایت فاصله گذاری و زدن ماسک انجام شود. اولویت ما عدم برگزاری به صورت حضوری است.»


وی گفت:« حدود ۱۲۴۵ مدرسه تاکنون توسط همکاران از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده است. البته موافق تعطیل کردن آموزش نیستیم ولی به صورت موقت از آموزش و پروش درخواست کردیم آموزش حضوری در مدارسی که مشکلات بهداشتی دارند و تهویه مناسب ندارند و یا کلاس ها فضای کوچکی دارند را متوقف کنند.»


وی درپاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره تخلف عده ای در برگزاری مراسم عزاداری در بهشت زهرا، گفت:« از روزی که اولین فوتی بر اثر کرونا را در کشور داشتیم درخواست کردیم برگزاری مراسم معمول را متوقف کنند. اغلب آرامستان ها با بالای ۸۲ درصد پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند منظور این است از زمانی که متوفی قطعی یا حتی مشکوک به کرونا فوت می کنند و وارد آرامستان می شود از لحظه ای که غسل و کفن انجام می شود نظارت انجام و کارشناس بهداشت محیط ما حضور دارند تا مراسم به دقت انجام شود. در حمل و نقل متوفی اگر در بیمارستان فوت شود کارشناس مستقر در بیمارستان داریم که در مسیر آمبولانس تا انتقال متوفی از یک استان به استان دیگر باید پروتکل ها رعایت شود و درب آمبولانس لاک و مهرمی شود، مواد ضدعفونی کننده هم استفاده می شود.»


وی افزود:« در برگزاری مراسم خاکسپاری طبیعتا تجمع وجود دارد که کنترل سخت تر است ولی با اطمینان بالا می گویم چه در بهشت زهرا چه آرامستان ها این مسئله کنترل می شود مشکل ما عدم رعایت فاصله گذاری در هنگام این مراسمات است.»


وی درباره مراسم اربعین گفت:« دستورالعملی به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده که برای مراسم اربعین نیز پابرجاست. برپا کردن هرگونه ایستگاه صلواتی و موکب در اربعین، دسته روی و پیاده روی در شهرها ممنوع است. همچنین عزاداری در اماکن سربسته مثل مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی ممنوع است.»


فرهادی افزود:« عبور از مرزها با ممنوعیت مواجه است حتی ورود اتباع خارجی به ایران و سپس خروج از ایران به منظور ورود به خاک عراق ممنوع است. وزارت بهداشت دستورالعملی را به پایانه های مرزی ارسال کرده است که اتباع خارجی هم اجازه خروج نداشته باشند. البته این که فقط بگوییم ممنوع است، مشکلی حل نمی‌شود و رعایت کردن توسط عزاداران، شرط اصلی و اساسی است. همان طور که در طول مراسم تاسوعا و عاشورا شاهد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم، امیدواریم در مراسم اربعین نیز این موارد رعایت شود. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، باید عزاداری‌ها را در منزل انجام داد. با توجه به شرایط کرونا درخواست ما این است که عزاداران بیشتر رعایت کنند.»


وی درباره نحوه نظارت بر بازگشایی باشگاه های ورزشی و برگزاری مسابقات با حضور خانواده ها گفت:« هماهنگی و همکاری خوبی را با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی وزشی داشتیم. ما اجازه دادیم اردوهای تیم ملی که بنا به ضرورت بین المللی مجبور به تشکیل هستند طبق شرایط خاص برگزار شود به این صورت که قبل از اینکه ورزشکار وارد سالن یا استادیوم شود باید با انجام تست منفی مولکولی وارد شود و به محض اینکه برای تمرین یا مسابقه می خواهد وارد شود شش روز باید قرنطینه شود که این شامل لیگ برتر ورزش هایی می شود که انتخاب تیم ملی از میان آنها صورت می گیرد ولی ورزش هایی که تماس فردی وجود ندارند مثل پرتاب وزنه یا برخی رشته هایی که به شکل فردی انجام می شود محدودیت هایشان کمتر است.متاسفانه جشن های پیروزی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شده است  که طبیعتا انتقال بیماری در این گونه مراسم قطعی و بدون شک است پس باید با آن مقابله شود.»


وی درباره پاداش نیروهای بهداشت محیط گفت:« با توجه به شرایط کرونا و فعالیت های ویژه ای که همکاران ما در این مدت انجام دادند مقام عالی وزارت و معاون بهداشت وزارت بهداشت یک پیام تبریک منتشر کردند. امروز نیز ساعت ده صبح یک وبیناری را با دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار کردیم. کارانه معمول دانشگاه ها را مانند سایر رشته ها با یک شدت و ضعفی به آنها پرداخت شده ولی سعی داریم با دستور مقام عالی وزارت و پیگیری‌های معاون بهداشت و معاون توسعه، بزودی یک رقم ویژه ای را برای نیروهای بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha