تعداد افرادی که در دنیا با معضل چاقی روبرو هستند رو به افزایش است. دلایل اضافه وزن و چاقی پیچیده است و نیاز به یک رویکرد چند رشته ای دارد.

بلژیک چطور افزودنی های قندی به محصولات لبنی را کاهش داد؟

سلامت نیوز: تعداد افرادی که در دنیا با معضل چاقی روبرو هستند رو به افزایش است. دلایل اضافه وزن و چاقی پیچیده است و نیاز به یک رویکرد چند رشته ای دارد.

به گزارش سلامت نیوز، در بلژیک، صنعت لبنیات به عنوان بخشی از صنایع غذایی مسئولیت خود را از طریق تهیه محصولات لبنی با افزودن شکر کمتر به عهده گرفته است.

این همکاری بین صنایع غذایی، خرده فروشان و دولت با نام «پیمان رژیم غذایی متعادل (Covenant Balanced Diet)» رسمیت پیدا کرده است. با همکاری شرکت های لبنی، صنعت لبنیات متعهد شد در سال 2020 در مقایسه با سال 2012 افزودنی‌های قندی در محصولات لبنی را 8 درصد کاهش دهد.


شرکت های خرده فروش و صنعت لبنیات بسیار تلاش کردند تا با همکاری یکدیگر به این هدف برسند. برای این که مصرف کنندگان بتوانند به طعم و مزه شیرین کمتری عادت کنند، این تغییر شکل باید به صورت مرحله به مرحله و آهسته صورت گیرد. شرکت های لبنی به برخی از محصولات میزان قند کمتری اضافه کردند اما این محصولات مورد قبول مصرف کنندگان واقع نشد بنابراین در چنین مواردی شرکت های مجبور شدند یک قدم به عقب بازگردند.


هر ساله تمام محصولات موجود در این تعهد مورد بررسی قرار می گیرند تا روند تکامل آن‌ها مشاهده شود و میزان کلی قند اضافه شده در محصولات لبنی را بر اساس سهم بازارشان تخمین بزنند.


ابتدا در سال 2016، 3 درصد از قند افزودنی محصولات را کم کردند. طبق گزارش ارائه شده در سال 2017، 3.8 درصد میزان قند اضافه شده در ماست، دوغ های شیرین معروف به نوشیدنی ماست، دسرها و شیرهای شکلاتی در مقایسه با سال 2012 کاهش یافته است. بخش دوم مشارکت با کاهش 5 درصد دیگر در سال 2020 به پایان می رسد.


شرکت‌ها چشم انداز روشنی برای محصولات جدید داشتند. به همین دلیل در این دوره محصولات جدید زیادی به بازار عرضه شده است که میزان قندهای افزدنی آن ها بسیار کم بوده و یا اصلا قند اضافه نداشته‌اند.
نه تنها  فرآورده‌های لبنی با مقادیر مختلف چربی، بلکه فرآورده‌های لبنی با مقادیر مختلف قندهای افزودنی نیز وجود دارد. بنابراین وجود طیف گسترده‌ای از محصولات لبنی در فروشگاه ها به مصرف کننده این امکان را میدهد تا انتخاب خود را برای زندگی سالم‌تر انجام دهد.
دستورالعمل‌های غذایی جدید در بلژیک، روزانه 250 تا 500 میلی لیتر لبنیات را توصیه می‌کند زیرا آن‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی به شمار می آیند و فرآورده‌های لبنی سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین‌ها و پروتئین هستند.
نمونه‌ای از فعالیت‌های شرکت‌های لبنی در راستای کاهش 8 درصدی افزودنی‌های قندی در بلژیک

Albert Heijn


بیش از 30 درصد کاهش قند نسبت به سال 2012

Inex

تولید نوشیدنی‌های لبنی که به آن¬ها هیچ نوع قند یا شیرینی اضافه نمی¬شود. طعم شیرین آن‌ها فقط از قند طبیعی موجود در شیر است.

Danone

شرکت دنون ، قند استفاده شده در ۲.۳  از محصول دنیو را 2 تا 15 درصد کاهش داد.

منبع: IDF, June 2020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha