یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 300338

یک هفته از موج سوم کرونا در استان‌های کشور گذشت و فقط در پنج روز گذشته ۱۷‌هزار و ۶۰۵ نفر به کرونا مبتلا شدند. در این بین یکم مهرماه با ابتلای ۳هزار و ۷۱۲مبتلای روزانه رکورد شکست و بیشترین تعداد ابتلا در یک روز از اسفند ۹۸ تا امروز را به نام خود ثبت کرد.

كرونا همچنان می تازد/15000 قبر آماده کرده‌ایم

سلامت نیوز:یک هفته از موج سوم کرونا در استان‌های کشور گذشت و فقط در پنج روز گذشته ۱۷‌هزار و ۶۰۵ نفر به کرونا مبتلا شدند. در این بین یکم مهرماه با ابتلای ۳هزار و ۷۱۲مبتلای روزانه رکورد شکست و بیشترین تعداد ابتلا در یک روز از اسفند ۹۸ تا امروز را به نام خود ثبت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان نیز، با فوت ۲۰۷نفر، پس از ۵۲روز، آمار فوتی‌های روزانه، به بالای ۲۰۰نفر رسید. این آمارها در شرایطی مطرح می‌شود که بسیاری از مبتلایان که در مراکز خصوصی، آزمایش کرونای آنها مثبت است، به توصیه پزشک در منازل دوره استراحت خود را آغاز می‌کنند و آمار خود را به وزارت بهداشت ارائه نمی‌دهند.

در این بین علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران معتقد است که تهران در وضعیت کاملا بحرانی و پر خطر قرار دارد. همچنین مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است: «به اوج موج سوم کرونا در کشور رسیده‌ایم، میزان بیماران بسیار زیاده شده و بیمارستان‌ها پر شده‌اند. اوضاع حتی از اسفند و فروردین هم بدتر شده است».کارشناسان بر این باورند که اگر آمار این مراکز را در نظر بگیریم، موارد ابتلا حداقل در تهران چندین برابر موارد اعلام‌شده رسمی است.

آمار رسمی، بر اساس موارد مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت ۱۶ساعته است. اما آنها که در آزمایشگاه‌های خصوصی تست می‌دهند، در آمارها گنجانده نمی‌شوند. تخمین زده می‌شود اگر آمار واقعی در کشورهای دنیا در نظر گرفته شود، میزان ابتلا و فوت، ۲۰برابر می‌شود.طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از جمعه (چهارم مهرماه) تا شنبه (پنجم مهرماه) 3204 مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه 172 تن نیز جان خود را از دست دادند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 443‌هزار و 86 نفر رسید و تا کنون 25‌هزار و 394 نفر در ایران جانشان را از دست دادند.

همان‌طور که سیما سادات لاری، می‌گوید: 4041 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و فقط وضعیت استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان در شرایط هشدار است.


دستور فوری رئیس‌جمهور
در هفته گذشته خبرهایی درباره تمدیدنکردن دورکاری کارمندان ادارات شنیده شد و اینطور اعلام شد که محدودیت‌های قبلی هم برداشته خواهد شد، اما با بالاگرفتن آمارها و وخامت نمودار شیوع کرونا در ایران، به‌نظر می‌رسد باید سیاست‌های سختگیرانه‌تری اعمال شود. روز گذشته رئیس جمهور گفت: عدم رعایت کافی مردم ما را دچار مشکل می‌کند و مساله دیگر کاهش نظارت است. اقدامات ناکافی مشکلات را بیشتر می‌کند و در این هفته‌های اخیر گزارشاتی وزارت بهداشت داده که این بیماری جوانان را نیز بیمار می‌کند.

14‌درصد افرادی که بستری هستند قبلا کرونا گرفته بودند. ناچاریم مقررات و نظارت‌ها را تشدید کنیم. حجت‌الاسلام حسن روحانی به وزارت بهداشت دستور فوری داد که طرحی آماده کند که فردی که در زمان حضور در جامعه ماسک زدن را مراعات نمی‌کند با وی برخورد شود، او همچنین خاطرنشان کرد: «البته با اندازه کافی وسایل و ابزار داریم که تشخیص بدهیم چه کسی در خیابان و پیاده‌رو ماسک ندارد و می توانیم آنها را شناسایی کنیم.

از این طریق برای افرادی که ماسک زدن را مراعات نمی‌کنند مجازات در نظر بگیریم که قرار شد تا پایان هفته این موضوع بررسی و تکمیل شود». با این اوصاف غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری تهران در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور گفت: «به‌زودی کمیته ستاد کرونا استان تهران تشکیل می‌شود و با بررسی پیشنهادهای ارائه‌شده، تصمیم نهایی را می‌گیرند، پیشنهاد و تاکید ما این است که فعالیت کارکنان به‌صورت دورکاری باشد و تنها از یک‌سوم ظرفیت کارکنان استفاده شود. استفاده کارکنان و ارباب‌رجوع‌ها از ماسک جدی‌تر اعمال می‌شود و کارکنانی که از ماسک استفاده نکنند، به تخلفات اداری معرفی می‌شوند و به ارباب‌رجوع هم در صورت نداشتن ماسک خدمات نمی‌دهیم».


15000 قبر آماده کرده‌ایم
موارد فوت هم از 178نفر در اولین روز مهر شروع شد و در چهارمین روز به 207نفر رسید. شرایط 2هفته گذشته ابتلا و فوت کرونا، مشابه 2هفته اول مرداد است که از اولین تا پانزدهمین روز، موارد فوت بالای 200نفر ثبت شد؛ از 219نفر شروع شد و به 212نفر رسید. هفته‌های اول شهریور، شیوع کرونا روند آرام‌تری را طی کرد تا آخرین هفته که آمارها بالا رفت و در آخرین روز روند اوج آن شروع شد.

در این بین ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران خبر داد که متوسط روزانه جان‌باختگان در این شهر به 90 نفر رسیده است. او همچنین اعلام کرد که تاکنون 12‌هزار نفر در این شهر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. خدا کرمی متوسط تعداد افراد جان‌باخته در روز بر اثر کرونا در تهران در هفته دوم شهریور را 45 نفر اعلام کرده بود.

به این ترتیب تعداد افراد جان‌باخته در تهران در مهرماه نسبت به شهریورماه دو برابر شده است. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، هم به فارس گفت: «15‌هزار قبر ذخیره برای مواقع بحران وجود دارد، هر زمان که پر شود دوباره جایگزین می‌کنیم و مشکلی وجود ندارد.» همزمان، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا هشدار داد آمار جان‌باختگان کرونا می‌تواند به روزی 500 نفر هم برسد.


مقصران رسیدن به موج سوم
اما مقصر شیوع کرونا در کشور چه رویدادی است که پیش بینی کارشناسان درست از آب درآمد و حال و روز کشور همزمان با شروع پاییز اصلا مساعد نیست. بازگشایی مدارس، عدم رعایت برخی از پروتکل‌ها توسط برخی از هیات‌های مذهبی و سفر بیش از چهار‌میلیون نفر در تعطیلات روز عاشورا و تاسوعا کشور را به موج سهمگین کرونا رسانید.

دربین علی‌اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی وزیر بهداشت، مسافرت‌های شهریورماه و مراسم محرم را از دلایل عمده اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور عنوان کرد. محسن فرهادی، در همین حال معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز گفت که دو یا سه هفته اخیر به واسطه بازگشایی مدارس، افزایش سفرها و تجمعات روند ابتلا به بیماری افزایش یافته است. 49‌هزار واحد خدماتی و صنعتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند به قوه قضائیه معرفی شده و بیش از 17‌هزار واحد نیز به‌طور موقت پلمب شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha