سلامت نیوز : مشاور عالی انجمن روانپزشكان ایران گفت: 20 تا 25 درصد مردم با اختلالات روانی درگیر هستند اما طی 50 سال اخیر به طور دائم از نظر تشكیلاتی جایگاه مسئولان بهداشت روان كشور تنزل پیدا كرده‌ است و هیچ وقت استقلال كافی برای تصمیم گیری نداشته‌ا‌ند.

سید احمد جلیلی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: در حال حاضر آموزش بهداشت روان در كشور وجود دارد و در وزارت بهداشت فعالیت‌هایی در این زمینه مانند آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش رفتار والدین با فرزندان و آموزش پیشگیری از اعتیاد از طریق انتشار نشریات و تربیت مشاورانی برای مشاوره‌دادن به مردم صورت می‌گیرد.

وی گفت:طرح‌های آموزش بهداشت روان به مردم كه توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود در نیمه راه هستند.


وی با بیان اینكه برخی از این طرح‌ها به تازگی آغاز به كار كرده‌اند، تصریح كرد: متأسفانه در خصوص بهداشت روان همیشه گرفتار یك مشكل بوده‌ایم كه قبل و پس از انقلاب بی مهری نسبت به بهداشت روان بوده و از نظر ساختاری جدی گرفته نشده است.

جلیلی تصریح كرد: بهداشت جامعه منهای بهداشت روان معنایی ندارد و غیرممكن است. اما در این زمینه تا حد نیاز جامعه هم توجهی به آن صورت نمی‌گیرد و غیر از آموزش، در امور بهداشت روانی به علت تنزل ساختار آن، فعالیت های انجام شده تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

وی اضافه كرد: طی 50 سال اخیر به طور دائم از نظر تشكیلاتی مسئولان بهداشت روان كشور تنزل پیدا كرده‌اند و نكته مهم اینجاست كه استدلال قاطعی پشت این موضوع نبوده است.

مشاور عالی انجمن روانپزشكان ایران یادآور شد: این در حالی است كه پیشنهاد دادیم معاونت بهداشت روان در وزارت بهداشت ایجاد شود، چرا كه 25 درصد جامعه به نوعی از اختلالات روانی رنج می‌برند و با وجود این مشكل بزرگ هیچ‌وقت مسئولان بهداشت روان استقلال كافی را نداشته‌اند. در حالی كه باید با توجه به حجم بالای نیاز مسئولان بهداشت روان كشور از نظر تشكیلاتی بالاتر روند.

وی اضافه كرد: آموزش بهداشت روان فقط به وزارت بهداشت ختم نمی‌شود بلكه نهادهای مختلف دیگر و عوامل دیگر روی آن تأثیرگذار است به عنوان مثال ترافیك یا آلودگی هوا روی بهداشت روان اثرگذار است در حالی كه متولی اصلی این موضوع فقط وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha