چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 30039
سلامت نیوز : شاتره به دلیل داشتن اسید فورماریك از سلول‌های كبدی مخافظت می‌كند همچنین برای رفع مشكلات پوستی مفید است.

به گزارش فارس  "شاتره " با نام عمومی common fumitory, earth smoke گیاهی است در طب قدیم به عنوان ادرارآور، مسهل و برای رفع مشكلات پوستی مانند اگزما استفاده می‌شد و سرشار از اسید فورماریك است.

*شاتره تقویت‌كننده قوای بدن است
-------------------------------------------

شاتره آنتی كلی نرژیك، آنتی هیستامین، ضد ورم، ضد آریتمی، ضد عفونی كننده، ضد اسپاسم، تقویت كننده قوای جنسی، كاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، ادرارآور، تهوع آور، بالا برنده فشار خون، پایین آورنده پرفشاری خون، آرام بخش، مقوی معده، بی حس كننده، صفراآور و كاهنده صفراست.

محمد صالحی سورمقی، استاد فارماكولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌كند: شاتره از گیاهانی است كه از نظر خواص به كاسنی شباهت دارد و محافظ سلول‌های كبدی است البته 40 گیاه دارویی وجود دارد كه از كبد حفاظت می‌كند و می‌توان به كاسنی، زردچوبه، خارمریم و شاه‌تره اشاره كرد.

*برای رفع مشكلات پوستی مفید است
------------------------------------------------

به گفته وی، شا‌تره از قدیم‌الایام یكی از داروهای گیاهی برای رفع مشكلات پوستی و كبدی بوده است و به شكل خوراكی استفاده می‌شود همچنین سرشار از اسید فورماریك است و برای رفع مشكلات كبد استفاده می‌شود.

صالحی سورمقی می‌افزاید: شاتره طبیعت سرد دارد و حرارت بدن را كاهش می‌دهد. گیاه تلخی است كه بیشتر از خارج از كشور وارد ایران می‌شود. می‌توان 5 تا 10 گرم از این گیاه را همراه با یك لیوان آب‌جوش 5 دقیقه جوشاند و جوشانده آن را مصرف كرد. البته باید این گیاه را باید به صورت دوره‌ای مصرف كنیم.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: شاتره در طب سنتی، برای درمان اگزما و بیماری‌های دیگر پوستی به كار برده می‌شد و به عنوان ملین و مدر به مصرف می‌رسید.

*برای بهبود بیماری‌های قلبی مفید است
-------------------------------------------------

به گفته وی، عصاره گیاه شاتره در بهبود بیماری‌های قلبی- عروقی و دستگاه كبدی - صفراوی مؤثر است. از مهمترین تركیبات گیاه شاتره را می‌توان آلكالوئیدها شامل فومارین(پروتوپین)، فوماری لین و سیناكتین فلاوونوئیدها، اسیدهای گیاهی به ویژه اسید فوماریك و موسیلاژ را نام برد.

صفوی اضافه می‌كند: آلكالوئید پروتوپین موجود در شاتره می‌تواند در مواردی باعث كاهش صفرا شود و به اصطلاح دارای اثر amphicholeretic است، عصاره شاتره برای مشكلات قلبی -عروقی مصرف می‌شود.

*مضرات شاتره
---------------------

صالحی سورمقی می‌گوید: مصرف مقدار عادی و دارویی شاتره دارای عوارض جانبی نیست ولی مصرف مقادیر بسیار زیاد آن به دلیل وجود آلكالوئیدهایی كه دارد، ممكن است باعث لرز، تشنج و مرگ شود.

در مورد مصرف این گیاه دارویی در زمان بارداری و شیردهی تاكنون مطالعه نشده است بنابراین بهتر است زنان باردار در این دوران شاتره را مصرف نكنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha