آمار فوت كووید 19 دوباره افزایش یافت؛ افزایشی كه نتیجه بی‌واسطه بی‌توجهی مردم به پروتكل‌های بهداشتی و استفاده نكردن از ماسك و ترددهای غیرضروری در سطح خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها در تمام شهرها و استان‌های كشور است.

فوتی های كرونا در ایران از 25 هزار نفر هم گذشت

سلامت نیوز:آمار فوت كووید 19 دوباره افزایش یافت؛ افزایشی كه نتیجه بی‌واسطه بی‌توجهی مردم به پروتكل‌های بهداشتی و استفاده نكردن از ماسك و ترددهای غیرضروری در سطح خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها در تمام شهرها و استان‌های كشور است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،بنا به اعلام دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، ظرف 24 ساعتی كه پشت سر گذاشتیم(5 تا 6 شهریور) 195 نفر بر اثر شدت ابتلا به كووید 19 در كشور فوت كرده‌اند. حالا بنا به معادل‌سازی زمانی فوت كرونا، هر 7 دقیقه یكی از بیماران كووید 19 در كشور جان خود را از دست می‌دهد در حالی كه این معادل در هفته گذشته، یك فوت در هر 13 دقیقه بود اما ابتدای این هفته اعلام شد حالا هر 8 دقیقه یك مبتلای كووید 19 در كشور فوت می‌كند كه در واقع فقط به فاصله 3 روز، این عدد، یك دقیقه كاهش یافته و نتیجه طبیعی این اتفاق هم چیزی جز افزایش آمار فوت مبتلایان نخواهد بود. 

به گفته سیماسادات لاری، تعداد فوتی‌های كرونا در كشور تا ظهر دیروز به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر رسید آن هم در حالی كه به دنبال شناسایی 3 هزار و 362 مبتلای جدید، تعداد كل مبتلایان كرونا در كشور هم به 446 هزار و 448 نفر افزایش یافت. 

بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، نه تنها بیش از نیمی از مبتلایان جدید(1377 نفر از 3362 نفر) به دلیل وخامت و شدت علائم بیماری در بخش‌های بیمارستانی عادی یا مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، تعداد بیماران در شرایط وخیم هم رو به افزایش است چنانكه حالا تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم با افزایش قابل توجه به 4 هزار و 59 نفر رسیده كه بنا به اعلام اعضای كمیته علمی كرونا 50 درصد از بستری‌های كرونا در بخش ICU فوت می‌كنند.

افزایش تعداد بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه، پیام مستقیم نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی مسوولان وزارت بهداشت است و مردمی كه این توصیه‌ها را نادیده می‌گیرند باید یك بار به تماشای كرونایی‌های در كما و در ثانیه‌های آخر زندگی در بیمارستان‌ها بروند تا بفهمند كه «كرونا» با هیچ كسی شوخی ندارد.

دو شب قبل، خبرنگاران «شبكه خبر» در یاسوج به تفرجگاه‌های این شهر رفته بودند تا از مردمی كه هنوز و بعد از 7 ماه، مرگبار بودن «كرونا» را باور نكرده‌اند و با اهل و عیال بدون ماسك و بی‌توجه به هر توصیه بهداشتی راهی گردش و تفریح در طبیعت شده‌اند، بپرسند كه اگر جان و سلامت خودشلان برایشان اهمیت ندارد، آیا این حق را دارند كه جان و سلامت دیگران را به خطر بیندازند؟ به دنبال طرح این پرسش یكی از همین جمعیتی كه مشغول استراحت در صفوف به هم فشرده مسافران بود با لحن بی‌ادبانه‌ای رو به خبرنگار شبكه خبر گفت:«برو بابا، كرونا چیه؟ هی كرونا كرونا می‌كنن.»دیگری هم كه یك پسر جوان بود، در پاسخ به خبرنگار تلویزیون گفت:«كرونا یك دروغ بزرگ بود. من هر موقع خودم از كرونا بمیرم، اون موقع كرونا رو باور می‌كنم.»

واقعا در مقابل چنین افرادی چه می‌توان گفت و چه می‌توان كرد؟ اینها همان مردمی هستند كه حالا و دوباره با ترددهای بیجا و سفرهای نابهنگام و رعایت نكردن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نكردن از ماسك، شرایط 26 استان كشور- تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، كرمانشاه، كهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مركزی، كرمان، خراسان‌شمالی، همدان و یزد- را به وضعیت قرمز رسانده‌اند و وجهه جهانی كشور هم به دلیل بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی مخدوش شده چراكه اگر در اروپا، موج‌های دوباره‌ای از بازگشت كرونا اتفاق افتاده نه به دلیل رعایت نشدن توصیه‌های بهداشتی بلكه به دلیل رفتارهای جدید و عجیب این ویروس است كه دانشمندان و مسوولان دولت‌های اتحادیه اروپا را مستاصل و بلاتكلیف كرده است.

 اما در ایران همین مردمی كه دولت را بابت بازگشایی مدارس مقصر می‌دانند و جلوی دوربین رسانه‌های خارج از كشور از بابت ناتوانی در خرید ماسك پارچه‌ای تظاهر به بیچارگی می‌كنند، مقصر قرمز شدن دوباره 26 استان هستند و این میزان گسترش آلودگی یعنی انفجار خطر. یعنی شرایطی كه به دلیل آغاز موج آنفلوآنزای فصلی هم واقعا از كنترل مسوولان حوزه سلامت خارج خواهد شد. حالا زمان مناسبی است كه از این مردم پرسیده شود «شما می‌دانید معنی وجدان چیست و اصلا وجدان چه كاركردی دارد؟» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha