برخی میوه‌ها به دلیل خواصی که دارند برای بهبود کبد چرب مؤثر عمل می‌کنند. چون می‌توانند به کاهش التهاب در این عضو مهم کمک کنند و وجود چربی در آن را کاهش دهند. در این مطلب شما را با این میوه‌های خوب بیشتر آشنا می‌کنیم.

میوه‌های دوستدار کبد را بشناسید

سلامت نیوز: برخی میوه‌ها به دلیل خواصی که دارند برای بهبود کبد چرب مؤثر عمل می‌کنند. چون می‌توانند به کاهش التهاب در این عضو مهم کمک کنند و وجود چربی در آن را کاهش دهند. در این مطلب شما را با این میوه‌های خوب بیشتر آشنا می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، کبد مهم‌ترین عضو درونی بدن است که به هضم غذاها، ذخیره انرژی و دفع سموم بدن کمک می‌کند. متأسفانه این روزها کبد چرب به یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است و افراد زیادی از این مشکل رنج می‌برند. اما طبیعت سخاوتمند مواد غذایی مناسبی در اختیار انسان قرار داده است تا بسیاری از مشکلات و بیماری‌های خود را چاره کند. از این میان، برخی میوه‌ها به دلیل خواصی که دارند برای بهبود کبد چرب مؤثر عمل می‌کنند. چون می‌توانند به کاهش التهاب در این عضو مهم کمک کنند و وجود چربی در آن را کاهش دهند. در این مطلب شما را با این میوه‌های خوب بیشتر آشنا می‌کنیم.

انواع کبد چرب
دو نوع کبد چرب وجود دارد. یکی کبد چرب ساده که به دلیل تجمع و وجود چربی در کبد بروز می‌کند. اما این میزان اندک است و یا التهاب و آسیبی در سلول‌های کبد رخ نداده است. نوع دوم استئاتوز کبدی غیرالکلی است که در این صورت علاوه بر تجمع چربی، التهاب و آسیب‌هایی در سلول‌های کبدی مشاهده می‌شود. نوع اول یعنی کبد چرب ساده رایج‌تر است و می‌توان با داشتن رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف قند و نمک و همچنین مصرف میوه و سبزیجات به بهبود وضعیت کمک زیادی کرد. علاوه براین ورزش منظم نیز به کاهش وزن و چربی‌های ذخیره شده در کبد کمک زیادی می‌کند.

میوه‌های دوستدار کبد
بر اساس اعلام موسسه ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی ایالات متحده آمریکا، ایجاد تغییرات در عادت‌های غذایی به تسکین علائم کبد چرب کمک زیادی می‌کند. در بین این تغییرات اساسی می‌توان به محدود کردن مصرف چربی‌ها اشاره کرد چون مواد غذایی چرب کالری زیادی به بدن تحمیل کرده و باعث افزایش وزن می‌شود. حتماً می‌دانید که اضافه وزن نیز یکی از عوامل اصلی ابتلا به کبد چرب است. بنابراین توصیه می‌شود به جای چربی‌های ترانس و اشباع شده از چربی‌های غیراشباع مونو و پلی استفاده کنید. علاوه براین، همین موسسه اشاره کرده است که مصرف بیشتر مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل برای داشتن کبدی سالم‌تر لازم و ضروری هستند.

غذاهای مضر برای کبد چرب را بشناسید
خوشبختانه میوه‌هایی نیز وجود دارند که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی بالایی هستند و بر اساس نتایج پژوهشی که در International Journal of Environmental Research and Public Health به چاپ رسیده است این دو ویژگی یعنی خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، استئاتوز کبدی و حتی سرطان کمک می‌کنند.

تمرهندی دوست کبد
تمرهندی سرشار از فیبر است و برای افرادی که می‌خواهند رژیم لاغری بگیرند توصیه می‌شود. فیبرها موادی هستند که با ترشحات معدی ترکیب شده و این کار باعث می‌شود که حجیم شده و در نتیجه میل به مصرف مواد غذایی و خوردن کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر نتایج پژوهشی که در سال 2014 چاپ شده است نشان می‌دهد که این میوه خواص آنتی‌اکسیدانی بالا دارد. این خاصیت نیز برای سلول‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است چون مانع از آسیب آن‌ها در اثر تجزیه نادرست مواد غذایی می‌شود. باید بدانید که تجزیه نادرست مواد غذایی در دستگاه گوارش باعث تجمع چربی‌ها در کبد می‌شود. در طرف مقابل نیز آنتی‌اکسیدان‌ها از بروز چنین آسیب‌های سلولی جلوگیری می‌کند. اطبای طب سنتی توصیه می‌کنند که تمرهندی به صورت دمنوش مصرف شود. برای این کار لازم است که 30 گرم برگ خشک تمرهندی با یک لیتر آب دم و روزانه 3 فنجان مصرف کنید.

لیموترش دوست کبد
لیموترش منبع مهم ویتامین C و اسیدسیتریک بوده و همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. در واقع نتایج بررسی‌هایی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد که مصرف لیموترش می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از مصرف الکل و مواد غذایی نامناسب محافظت می‌کند. از طرف دیگر این میوه‌ترش هضم غذا را سرعت می‌دهد چون اسیدهای موجود در آن به تجزیه مواد غذایی در معده کمک زیادی می‌کند.

گلابی دوست کبد
گلابی یک میوه آبدار است. این میوه شیرین همچنین میزان بالایی لوولز یا فروکتوز است که همان قند طبیعی موجود در برخی از میوه‌ها و سبزیجات محسوب می‌شود. گلابی همچنین منبع خوب فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب است. این مسئله نیز باعث کنترل و تنظیم عملکرد روده‌ها شده و به این ترتیب با مشکلی به نام یبوست مقابله می‌کند. نتایج بسیاری از پژوهش‌ها که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد که گلابی می‌تواند سوخت و ساز الکل را تنظیم کرده و مانع از بروز زخم‌های معده شده و لیپیدهای پلاسمایی را کاهش می‌دهد چون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. بهتر است بدانید که با مصرف دو عدد گلابی در روز 20 درصد نیاز روزانه به ویتامین C، 10 درصد نیاز روزانه به اسیدفولیک و میزان زیادی از ویتامین ب کمپلکس (B1 ،B2 و مقداری ویتامین B3 و B6) و همچنین ویتامین E تأمین می‌شود.

آب طالبی و دانه میوه پاپایا دوست کبد
ترکیب آب طالبی و دانه‌های پاپایا فواید زیادی دارد که از جمله می‌توان به بهبود جذب چربی‌ها و ویتامین‌ها از طریق روده و همچنین دفع ترکیبات سمی و مازاد کلسترول اشاره کرد. بنابراین دو برش طالبی، دو عدد دانه میوه پاپایا و یک لیوان آب را داخل مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا کاملاً یکدست شود و میل کنید.

توت فرنگی دوست کبد
توت فرنگی علاوه بر اینکه یک میوه خوشمزه و خوش آب و رنگ است بلکه منبع فیبر، ویتامین C و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود که از بدن محافظت می‌کنند. چون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. اسیدهای ارگانیک موجود در توت فرنگی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی دارد. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود که توت فرنگی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید تا شرایط کبدتان بهتر شود. این میوه خوشمزه سرشار از آب است و به همین دلیل برای پیشگیری و مقابله با احتباس آب نیز مؤثر است. توصیه می‌شود که در فصل توت فرنگی روزانه 7 تا 8 عدد توت فرنگی میل کنید. همچنین می‌توانید آن را به صورت آب توت فرنگی و همچنین دمنوش توت فرنگی میل کنید.

حرف آخر
با وجود اینکه برخی از میوه‌ها و همچنین مواد غذایی مختلف برای بهبود وضعیت کبد مفید هستند و نباید از مصرف آن‌ها غافل شد اما با این حال اگر تصور می‌کنید کبدتان دچار مشکل شده و یا سبک زندگی‌تان به گونه‌ای است که نگران چرب بودن کبدتان هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا توصیه‌های لازم را برای بهبود وضعیتتان ارائه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha