رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با اظهارنظر روز گذشته وزیر بهداشت مبنی بر بازگرداندن بخشی از بودجه صندوق توسعه ملی به بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد.

در نامه‌ای محرمانه به مقامات نسبت به وخامت شرایط کرونایی هشدار دادم/۷۰۰ میلیون یورو از بودجه مقرر، به وزارت بهداشت داده نشده

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با اظهارنظر روز گذشته وزیر بهداشت مبنی بر بازگرداندن بخشی از بودجه صندوق توسعه ملی به بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین؛ این روزها  کرونا همه چیز را در دنیا تحت تاثیر قرار داده و به همه اقشار آسیب‌هایی وارد کرده اما تردیدی نیست که در تمام دنیا، فشار و آسیبی که بر کادر درمانی و خانواده‌های آنان وارد کرد، بیشتر از سایر اقشار است.

طی ماه های اخیر و با تشدید بحران کرونا در کشورمان کادر درمان که زیر فشار مداوای بیماران کرونایی خسته و فرسوده شده است هرازگاه از طریق وزارت بهداشت و درمان و شخص وزیر گلایه خود را به گوش مسئولین و مردم می رساند.

روز دوم مهرماه بود که «سعید نمکی» وزیر بهداشت در قالب دلنوشته‌ای برای سردار شهید قاسم سلیمانی از پرداخت نشدن یک میلیارد یوروی مصوب سران قوا برای حمایت از بخش بهداشت و سلامت در مقابله با ویروس کرونا گلایه کرد.

وی گفته بود: «موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهمتر گذاشته‌اند؟»

نمکی اما روز گذشته(یکشنبه) در مراسم تجلیل از پیشکسوتان سلامت در دفاع مقدس و مقاومت در مرکز همایش های رازی بار دیگر از وضعیت موجود و عدم تخصیص بودجه لازم لب به گلایه گشود و گفت: من وزیر سیاسی نیستم، سیاست بلد نیستم. نه رسانه دارم نه تیم دارم. وقتی به وزارت بهداشت رفتم هیچ معاونی را عوض نکردم. من عوضی وزیر شدم. وزیر شدن چیزهایی می‌خواست که من ندارم. این کسوت داشته‌های دیگری می‌خواست که من نداشتم. اهل تضرع و زاری نیستم که در اوج تحریم‌ها ضجه بزنم که پول و ارز ندارم.

وی با اشاره به آزادشدن بخشی از بودجه صندوق توسعه ملی برای وزارت بهداشت از سوی بانک مرکزی افزود: می‌دانم بانک مرکزی چه فشار سنگینی را تحمل می‌کند. اگر خواهش کردم که پول بدهید برای این است که می‌خواهیم برای پاییز آماده شویم. می‌خواهیم مبلغی را به همکارانی بدهم که ماه‌هاست در میدان مبارزه زحمت می‌کشند، ماه‌ها صبوری کرده‌اند اما گفتیم همین خرده هم نمی‌خواهیم و مبلغ را بازگردانید که مبادا این درخواست من مشکلی ایجاد کند.

نمکی ادامه داد: اگر خدای نکرده از کرونا شکست بخوریم، همه ضرر می‌کنیم اما با همکاران اعلام کردیم این پول را هم نمی‌خواهیم از این بعد لب فرو می‌بندیم. همکاران من حقوق هم نگیرند کار می‌کنند. کارانه چیست، آمده ایم برای فدا کردن جان. برای خیلی‌ها عجیب است که می‌گوییم پول نمی‌گیریم ولی جانفشانی می‌کنیم و مملکت را اداره می‌کنیم. در هر شرایطی نمی‌گذاریم در عرصه بین‌المللی در مبارزه با کرونا از هیچ کشور اروپایی عقب بمانیم.

از بودجه عمومی وزارت بهداشت هم بابت پرداختی از صندوق توسعه زده‌اند

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با صحبت‌های وزیر بهداشت و گلایه ایشان از عدم تخصیص به موقع بودجه یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه به حوزه درمان کشور گفت: از یک میلیارد یوریی که مقام معظم رهبری که دستور دادند تاکنون حدود ۲۷ درصد پرداخت شده است؛ این در حالی است که از بودجه عمومی وزارت بهداشت درمان نیز بابت این پرداختی زده اند. در حالی که این مبلغ باید اضافه بر بودجه عمومی به وزارتخانه داده می‌شد.

۷۰۰ میلیون یورو از بودجه‌ای که قرار بود، به وزارت بهداشت داده نشده است/ با ۶۰ میلیون یورو چگونه می‌توان مشکلات حوزه درمان کشور را حل کرد؟

وی افزود: در حال حاضر بیش از  ۷۰۰ میلیون یورو از این مبلغ باقی مانده است و باید به وزارت بهداشت پرداخت شود اما به جای پرداخت این مبلغ دولت گفته است که فقط ۶۰ میلیون یورو در حال حاضر به وزارت بهداشت پرداخت می‌کنیم. این در حالی است که در شرایط کنونی تمام بیمارستان‌های ما با مشکل مواجه هستند و پرداختی‌های آنها عقب افتاده است؛ پرسنل واقعاً فرسوده شده‌اند و هیچ مشوقی هم در کار نیست؛ خب آقای وزیر بهداشت نگران این مسئله است که با این ۶۰ میلیون چگونه می‌توان مشکل را حل کرد شاید نتوان حتی با این مبلغ مشکلات یک استان مثل تهران را حل کرد چه برسد به کل کشور بنابراین ایشان ترجیح داده‌اند مبلغ آزادشده از سوی بانک مرکزی را پس بدهند.

شهریاری تصریح کرد: یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت شده است ؛ این گونه نبوده است که برای پرداخت آن منتظر فراهم شدن منابع ارزی باشیم که بخواهیم پرداخت کنیم. وقتی حضرت آقا دستور می‌دهند یعنی موجودی بوده برای پرداخت. دستور برداشت از صندوق زمانی صادر می‌شود که موجودی در صندوق باشد.

 وزیر بهداشت باید این مبلغ را برمی‌گرداند تا باعث شرمندگی دولت شود

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس صحبت‌های وزیر بهداشت را که گفته بود "ما گفتیم نکند با این (بخشی از بودجه آزاد شده صندوق توسعه ملی از سوی بانک مرکزی) پایه پولی معادلات اقتصادی دچار مشکل شود و گفتم همین میزان را هم برگردانند" را کنایه آمیز خواند و گفت: وزیر بهداشت باید این مبلغ را برمی‌گرداند تا باعث شرمندگی دولت شود و اقدام واقعی را که دستور حضرت آقا بود -یعنی پرداخت بودجه ۱۰۰۰ میلیارد یوریی- اجرایی کنند.

در نامه محرمانه‌ای به مقامات نسبت به وخامت شرایط کرونایی هشدار دادم

وی با اشاره به وخیم تر شدن شرایط کرونایی در کشور در باره اقداماتی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این رابطه انجام داده است، تصریح کرد: بنده نامه فوق محرمانه‌ای خطاب به دفتر مقام معظم رهبری، آقای رئیس جمهور، وزیر اطلاعات، دبیرشورای عالی امنیت ملی و به تمام کسانی که در این زمینه تصمیم گیرنده هستند ارسال کردم و نسبت به وضعیت موجود اعلام خطر کرده ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha