سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 300466

هشت روز از زمان اعلام‌شده وزارت بهداشت مبنی بر توزیع واکسن آنفلوآنزا گذشت، اما هنوز اثری از توزیع این واکسن دیده نمی‌شود. مسئولان وزارت بهداشت در این مدت اعلام می‌کنند که این واکسن‌ها در داروخانه‌ها توزیع نشده و مردم مراجعه نکنند و آنها می‌گویند که ۵/ ۱ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت توزیع خواهد شد.

واكسن‌های آنفلوآنزا «نوشدارو» نشود

سلامت نیوز: هشت روز از زمان اعلام‌شده وزارت بهداشت مبنی بر توزیع واکسن آنفلوآنزا گذشت، اما هنوز اثری از توزیع این واکسن دیده نمی‌شود. مسئولان وزارت بهداشت در این مدت اعلام می‌کنند که این واکسن‌ها در داروخانه‌ها توزیع نشده و مردم مراجعه نکنند و آنها می‌گویند که ۵/ ۱ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت توزیع خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اما با پیگیری‌های  از چند مرکز بهداشت و بیمارستان، مشخص شد که هنوز واکسنی به آنها تحویل داده نشده و آنها نیز از زمان دقیق آن بی‌اطلاع هستند. پیگیری‌های بعدی هم نشان داد که بسیاری از مراکز بهداشت تهران که در زمینه پیشگیری و مراقبت‌های کوویدـ ۱۹ فعالیت نمی‌کنند، سهمیه‌ای نخواهند داشت.

روز گذشته محمد‌رضا شانه ساز، رئیس‌سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «هنوز واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده و اولویت ما تزریق به گروه‌های پرخطر است»، اما او اشاره نکرد که چه زمانی این واکسن‌ها توزیع می‌شود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که « حدود یک ماه است که ارز مورد نیاز تامین شده، اما مشکل شیطنت‌ها در نقل و انتقال واکسن هاست، اما ما بالاخره راهش را پیدا می‌کنیم و واکسن‌ها را به کشور منتقل می‌کنیم، همان‌طور که یک و نیم میلیون دوز واکسن وارد کشور شد.

از مردم و همکاران پزشک خواهش می‌کنم که واکسن‌ها را به گروه‌های پرخطر تزریق کنند، منطقی نیست با توجه به رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ۷ ماهه گذشته، همه جمعیت واکسن بزنند.»طبق ادعای رئیس سازمان غذا و دارو «حدود 300 بیمار صعب‌العلاج و سرطانی نیز در بین پرسنل مجلس وجود دارد که این بیماران نیز باید طبق پروتکل‌های بهداشتی واکسن بگیرند؛ ما خارج از پروتکل‌ها به کسی واکسن نمی‌دهیم» این گفته درحالی مطرح می‌شود که خبر واگذاری 1500 واکسن آنفلوآنزا در میان 290 نماینده مجلس خبرساز شد و حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد. نکته جالب اینکه بهداری مجلس این تعداد واکسن را به بهانه بیماران سرطانی مجلس از وزارت بهداشت تحویل گرفته است.

شانه ساز درباره این حاشیه‌سازی‌ها معتقد است که «من واقعا از نوع برخورد با این خبر بسیار متعجب شدم و نمی‌دانم چرا این موضوع تا این حد بزرگ شد، سال قبل که این بحث‌ها و شایعات هم نبود سازمان غذا و دارو 2500 دوز به داروخانه درمانگاه مجلس واکسن آنفلوآنزا تحویل داد». وی افزود: «درمانگاه مجلس متعلق به 8 هزار پرسنل و خانواده آنها در مجلس است که شامل 1000 بازنشسته می‌شود که با احتساب همسرانشان، دو هزار نفر جمعیت بالای 65 سال کشور هستند که باید طبق پروتکل‌ها واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند».

توضیحات کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در همین راستاست و در شرایطی که زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا از نیمه شهریور تا نیمه مهر ماه است، گفت: «در حال حاضر هیچ‌گونه توزیعی در حوزه واکسن آنفلوآنزا در بین داروخانه‌ها انجام نشده است. بنابراین مرم برای دریافت واکسن قبل از اعلام رسمی سازمان غذا و دارو، به داروخانه‌ها مراجعه نکنند. مجددا تاکید می‌کنم در حال حاضر واکسیناسیون آنفلوآنزا در مراکز جامع خدمات سلامت و صرفا برای کادر بهداشت و درمان، مادران باردار و بیماران خاص انجام خواهد شد و به‌هیچ وجه در اختیار دیگر گروه‌ها و افراد قرار نخواهد گرفت».

سرگردانی بیماران
وزارت بهداشت چندی پیش، دستورالعمل مصرف واکسن آنفلوآنزای امسال را منتشر و اولویت‌بندی‌ها را اعلام کرده بود. براساس این دستورالعمل، تنها افرادی می‌توانند واکسن را به‌صورت رایگان دریافت کنند که پرسنل بهداشتی، درمانی، خدماتی و انتظامی مراکز درمانی باشند یا دانشجویان گروه پزشکی که در این فصل در مراکز درمانی فعالیت می‌کنند، یا پرسنل نظام بهداشتی و مراکز اورژانس باشند یا در سازمان دامپزشکی و محیط‌زیست در ارتباط با پرندگان فعالیت کنند.

در گروه بعدی که بیماران قرار دارند، افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی مثل افراد دیالیزی، تالاسمی ماژور هموفیلی، گروه‌های پرخطر ایثارگر و جانباز، سالمندان و پرسنل مراکز سالمندان و معلولان جسمی، حرکتی و عصبی، بیماران روان مزمن و کودکان بی‌سرپرست با هماهنگی بهزیستی، مادران باردار و... دیده می‌شوند.

در همین دستورالعمل اعلام شده سایر گروه‌های پرخطر مثل آنها که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و سن‌شان بالاست، می‌توانند واکسن را از داروخانه‌ها و بخش خصوصی تهیه کنند. مساله اما اینجاست که این واکسن را کجا می‌توان پیدا کرد، پرسشی که برای فعالان حوزه‌ حمایت از بیماران خاص پیش‌آمده و پاسخی برایش ندارند. احمد قویدل، مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در این رابطه می‌گوید که جز دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت، هیچ بخشنامه اجرایی به آنها داده نشده و نمی‌دانند واکسن را از کجا باید تهیه کنند.

به گفته او، در دستورالعمل وزارت بهداشت به صراحت درباره اختصاص سهمیه واکسن به بیماران هموفیلی اشاره شده و در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌اند که این افراد می‌توانند از مراکز بهداشتی منطقه خودشان با کد ملی واکسن را تهیه کنند، اما هنوز خبری نشده است: «مشخصات افراد مبتلا به هموفیلی در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده و اگر این سامانه متمرکز را فعال کنند به‌راحتی می‌توانند این واکسن را به این افراد اختصاص دهند.» در این بخشنامه پرستاران به‌عنوان کادر درمان در اولویت تزریق واکسن قرار دارند.

اما محمدشریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «تاکنون هیچ اعلامی به پرستاران نشده و اطلاعی هم ندارند که چه زمانی قرار است سهمیه‌ای برای این افراد درنظر گرفته شود». سوپروایزر بیمارستان امام‌خمینی اما در این رابطه معتقد است که به آنها گفته‌اند‌ تا پانزدهم مهر منتظر واکسن نباشند، تا آن موقع خبری نیست. در دستورالعمل مصرف واکسن آنفلوآنزای وزارت بهداشت، افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی (ایدز) هم قرار دارند.


خطر واکسن‌های تقلبی در بازار سیاه
این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که تبلیغ واکسن‌های آنفلوآنزا در فضای مجازی رونق زیادی دارد و بسیاری از مردم برای خرید آن به دلالان روی آورده‌اند. در این بین سازمان غذا و دارو، در اطلاعیه‌ای نسبت به تبلیغ و فروش واکسن آنفلوآنزا تقلبی و قاچاق توسط افراد سودجو در بازار آزاد هشدار داد. در اطلاعیه سازمان غذا و دارو، آمده است:

رعایت زنجیره سرد واکسن آنفلوآنزا از الزامات نگهداری و حفظ کیفیت آن است، در صورت عدم رعایت آن، سلامت و اثربخشی واکسن مورد تأیید سازمان غذا و دارو نبوده و هیچ تضمینی در مورد عوارض احتمالی واکسن‌های غیرمجاز وجود ندارد.

توزیع واکسن آنفلوآنزا بین مراکز بهداشتی سراسر کشور طی روزهای اخیر آغاز شده و در فاز اول گروه‌های پرخطر شامل(زنان باردار، بیماران صعب‌العلاج، مزمن و…) واکسن را به‌طور رایگان دریافت خواهند کرد. لذا خاطرنشان می‌شود مردم به‌‌هیچ ‌عنوان نباید اسیر تبلیغات عرضه این دارو در خارج از مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها شوند، زیرا سلامت این واکسن‌ها به‌ هیچ‌ عنوان مورد تأیید این سازمان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha