نگرانی از خطر آلودگی به ویروس کووید-19 در مراکز رادیولوژی در ظاهر منطقی به‌نظر می‌رسد. اما در بسیاری از موارد به تعویق انداختن این اقدامات تشخیصی به بهای وخیم‌شدن یک عارضه قابل پیشگیری یا به‌خطرافتادن جان بیمار تمام می‌شود.

کرونا در تاریکخانه

سلامت نیوز:نگرانی از خطر آلودگی به ویروس کووید-19 در مراکز رادیولوژی در ظاهر منطقی به‌نظر می‌رسد. اما در بسیاری از موارد به تعویق انداختن این اقدامات تشخیصی به بهای وخیم‌شدن یک عارضه قابل پیشگیری یا به‌خطرافتادن جان بیمار تمام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،البته که تمام مراکز رادیولوژی در بیمارستان‌ها یا بخش‌های خصوصی نیز خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های ویژه‌ای ضدعفونی می‌دانند. اما مراجعه‌کنندگان نیز باید در رعایت نکات ایمنی و بهداشتی هنگام مراجعه به مراکز رادیولوژی کوتاهی نکنند. با این حال هنوز برخی افراد با تصور این‌که با به‌تعویق‌انداختن معاینه‌های دوره‌ای خطری تهدیدشان نمی‌کند از انجام آنها در شرایط کنونی شیوع کرونا سرباز می‌زنند. این ابهامات موجب شد با دكتر حسین كرم‌پور، متخصص رادیولوژى گفت‌وگو کنیم. 

انجام كدام دسته از بررسی‌های دوره‌ای و چكاپ‌ها در حوزه رادیولوژی می‌تواند در همه‌گیری کووید-19 به تعویق بیفتد؟

با توجه به اینکه کرونا بیماری‌ای نیست که فقط چند ماه با آن درگیر باشیم و مشخص نیست واکسن یا داروی درمان قطعی آن چه زمانی به‌دستمان می‌رسد، توصیه‌ای درباره به‌تعویق‌انداختن بررسی‌های رادیولوژی نمی‌توان داشت. یعنی طبق نظر پزشک معالج هر گونه اقدام تصویربرداری شامل سونوگرافی، ماموگرافی، سی‍تی‌اسکن و ام‌آرآی باید انجام شود و به‌تعویق نیفتد.

 هنگام مراجعه به این مراكز، افراد چه نکات بهداشتی را در زمان همه‌گیری كرونا رعایت كنند و هنگام بازگشت به خانه چطور؟

ضروری است هنگام مراجعه به مراکز و موسسات رادیولوژی مانند دیگر مراکز درمانی از ماسک‌های سه لایه و بدون سوپاپ  استاندارد استفاده شود. حتی بهتر است از شیلد و عینک مناسب و دستکش نیز استفاده شود. حداقل فاصله دو متر از دیگران باید حفظ شود. از خوردن و آشامیدن طی زمان حضور در این مراکز نیز باید خودداری شود. از دست زدن بی مورد به صورت و چشم ها نیز پرهیز شود. 

انتخاب این مراكز با توجه به خطر آلودگی و شلوغی در دوران شیوع کرونا بر چه اساسی باید صورت بگیرد؟

بهتر است در تمام مراکز تصویربرداری، فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود و تعداد افراد در حال انتظار در هر ساعت، محدود باشد. فاصله زمانی بین مراجعان نیز باید رعایت شود. این مراکز باید به‌گونه‌ای اقدام به نوبت‌دهی کنند که از تجمع در سالن انتظار پیشگیری شود.بیماران نیز باید حتما با نوبت‌گیری و اطمینان از اینکه فواصل نوبت‌دهی در مرکز مورد نظرشان رعایت می‌شود، مراجعه حضوری داشته باشند.

 آیا بهتر است معاینه‌های دوره‌ای در افرادی كه مشكل خاصی ندارند تا پایان همه‌گیری كرونا به تعویق بیفتد؟

یک‌سری معاینه‌ها در مورد افرادی است که بیماری قبلی داشته یا دچار بدخیمی و سرطان بوده‌اند. برخی بیماران هم مشکوک به برخی بیماری‌ها بوده‌اند و نیاز به معاینه‌های دوره‌ای دارند. دسته دیگر از بیماران هم برای بررسی‌های دوره‌ای به‌منظور پاسخ‌دهی به درمان تحت نظر پزشک هستند. در تمام این موارد این بررسی‌ها نباید به تعویق بیفتد. البته بیماران باید از هر گونه خدمات القایی خودداری کنند.

یعنی بیمار بدون تشخیص پزشک معالج نیاز به تصویر برداری نخواهد داشت و بهتر است در این مورد به پزشک معالج اصرار نکند تا ضریب خطر انتقال بیماری در افرادی که ضرورتی به بررسی رادیولوژی ندارند بالا نرود. 

در چه افرادی معاینه‌های دوره‌ای رادیولوژی نباید هرگز به تعویق بیفتد؟

معاینه‌هایی که برای بررسی پاسخ به درمان، بررسی عود احتمالی و پیشرفت بیماری به‌صورت دوره‌ای تجویز می‌شود، به هیچ وجه نباید به تعویق بیفتد. زیرا در روند درمان و بازتوانی فرد اختلال ایجاد خواهد کرد.

در بیماران پر خطر که احتمال بیشتر داشتن عوارض در صورت ابتلا به برخی بیماری‌ها را دارند (مانند مبتلایان به فشارخون، دیابت، افراد دچار بیماری قلبی و چاقی بیش از حد) بهتر است حتما مراجعه‌هایشان با تعیین وقت قبلی و در زمان‌های خلوت مراکز رادیولوژی صورت بگیرد.به‌علاوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدت حضور این افراد در این مراکز به‌شدت توصیه می‌شود. این افراد بلافاصله پس از خروج از این مراکز بایستی نسبت به شست‌وشوی دقیق دست‌هایشان اقدام کنند، ماسک را بلافاصله تعویض و ماسک جدید جایگزین کنند. پس از رسیدن به خانه نیز بایستی لباس‌ها تعویض و شست‌وشو شود. همچنین استحمام صورت بگیرد تا شاهد انتشار و انتقال بیماری از بیرون به داخل خانه نباشند. 

انجام سونوگرافی بارداری ضروری است

انجام سونوگرافی، بخش مهمی از مراقبت‌های دوران بارداری است و برای بررسی سلامت مادر و جنین، بنا بر توصیه متخصص زنان باید صورت بگیرد.چندی پیش، رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت تمهیدات مراقبتی جدیدی را برای بارداران در شرایط همه‌گیری اعلام کرد. دکتر نسرین چنگیزی درباره انجام مراقبت‌های دوران بارداری و از جمله انجام سونوگرافی گفت: اگر برای باردار اقداماتی مانند سونوگرافی و انجام آزمایش درخواست شود، بهتر است نتایج بررسی‌ها از طریق مراکز تشخیصی به پزشک یا ماما اطلاع‌رسانی شود تا نیازی به حضور مادر برای نشان‌دادن این آزمایش‌ها نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha