سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 300489

«منحنی رشد» روشی برای اندازه‌گیری رشد و تکامل کودک است؛در این روش قد و وزن همچنین دور سر کودک اندازه‌گیری می‌شود تا تغییر متناسب با شرایط زمان تولد مشخص شود رشد کودک در هر مرحله ای از زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و والدین باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

روش ایده‌آل پایش تکامل کودک

سلامت نیوز:«منحنی رشد» روشی برای اندازه‌گیری رشد و تکامل کودک است؛در این روش قد و وزن همچنین دور سر کودک اندازه‌گیری می‌شود تا تغییر متناسب با شرایط زمان تولد مشخص شود رشد کودک در هر مرحله ای از زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و والدین باید توجه ویژه ای  به این موضوع داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،زمانی که یک بیماری همه گیر می شود قطعا روی همه مولفه های سلامت تاثیر می گذارد و سلامت و بهداشت کودکان را هم تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل در ادامه برای یادآوری منحنی رشد و سلامت کودک مطلبی را آورده ایم که می توانید مطالعه کنید:  

 بررسی «منحنی رشد»

پرستار یا پزشک، طی معاینات دوره‌ای از دوران نوزادی، قد، وزن و دور سر کودک را اندازه‌گیری و با شرایط زمان تولد مقایسه می‌کند.این معاینات یک تا دو هفته پس از تولد، دو ماهگی، چهارماهگی، شش ماهگی، 9ماهگی، 12ماهگی،18 ماهگی و 24 ماهگی صورت می‌گیرد.پس از دو سالگی توصیه می‌شود سلامت کودک هر سال یک بار توسط پزشک متخصص کودک ارزیابی شود تا در صورت بروز ناراحتی یا اختلال رشد به ‌موقع تشخیص داده‌شود. از این سن به بعد، پزشک می‌تواند نمایه توده بدنی(BMI) کودک را مشخص کند تا وزن ایده‌آل تعیین شود. چنین اقدامی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کودک بسیار مهم  خواهد بود.

همچنین پزشک می‌تواند ضرورت تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌های غذایی را تشخیص دهد.البته باید توجه داشت که هر کودکی روند رشد مختص خود را دارد و الزاما همسن بودن با کودکان دیگر به ‌معنای وزن یکسان داشتن  نخواهد بود. نکته بسیار مهم این‌که با افزایش سن، کودک روند رشد منظمی داشته‌باشد و شرایط سلامتی اش متناسب با زمان تولد باشد. به‌عنوان مثال افت یک باره وزن کودک بسیار نگران کننده‌تر از وزن‌گیری مستمر اما در حد کم است. 

رشد متعادل کودک چگونه است؟

به‌طور معمول، طی چهار ماه نخست تولد، وزن کودک دو برابر می‌شود و با رسیدن به یک سالگی، سه برابر می‌شود.طی نخستین سال زندگی نیز قد حدود 25 سانتی‌متر افزایش می‌یابد. اما پس از دو سالگی، روند رشد آهسته‌تر خواهدبود.

استفاده از منحنی رشد نیز کاملا این تغییرات را نشان می‌دهد. البته نوع تغذیه، جنسیت، مشکلات زمینه‌ای کودک و قد والدین فاکتورهایی هستند که باید در پایش رشد کودک مورد توجه باشد.روند رشد کودکان نارس متفاوت با کودکانی است که به‌موقع متولد شده‌اند اما معمولا با اصلاح تغذیه و مراقبت‌های لازم در سنین حدود پنج سال مشابه همسالان خود خواهند بود.پزشک برای بررسی رشد این کودکان از منحنی رشد مخصوص کودکان نارس تا حدود دو سالگی کمک می‌گیرد. 

وزن‌گیری متوسط کودک

وزن نوزاد طی چند روز اول پس از تولد، 5 تا 8  درصد کم می‌شود اما تا یک هفته بعد دوباره به میزان زمان تولد برمی‌گردد. تا سه ماهگی معمولا کودک روزانه 14 تا 28 گرم وزن می‌گیرد و این روند طی چهار تا شش ماهگی به 500 گرم در ماه می‌رسد.

اگر کودک تغذیه صحیح داشته‌باشد و مراقبت‌های سلامت برای او به‌خوبی انجام شود، وزن در پنج ماهگی دو برابر، در یک سالگی سه برابر و در دو سالگی چهار برابر زمان تولد خواهد بود.انتظار می رود از دو سالگی تا زمان بلوغ وزن حدود دو کیلوگرم در سال افزایش یابد که البته افزایش وزن بیش از این معمولا زمینه‌ساز چاقی است.

 رشد متوسط قد

افزایش قد کودک تا زمانی که قادر به ایستادن نباشد، در حالت خوابیده صورت می گیرد.به‌طور کلی، کودکان طی نخستین سال زندگی حدود 25 سانتی‌متر افزایش قد دارند و قد آن ها تا پنج سالگی تقریبا دو برابر می‌شود. البته رشد قد همانند وزن نیز به سبک تغذیه صحیح و فعالیت جسمانی کودک بستگی دارد؛ هرچند که نباید تاثیر مهم زمینه‌ ژنتیک را هم فراموش کرد.به طور دقیق‌تر، قد کودک از زمان تولد تا شش ماهگی، ماهیانه حدود 5/2 سانتی‌متر رشد می کند که این افزایش قد بین 7 تا 12 ماهگی به 3/1 سانتی‌متر در ماه و پس از آن تا 10 سالگی به 6/7 سانتی‌متر در سال می‌رسد. 

رشد متوسط دور سر

اندازه دور سر نشان‌دهنده‌ اندازه‌ مغز است و معمولا تا 36 ماهگی اندازه‌گیری می‌شود. در زمان تولد، مغز 25 درصد اندازه بزرگ سالی است و اندازه‌ دور سر معمولا 35 سانتی‌متر است. به‌طور متوسط اندازه دور سر تا یک سالگی، ماهیانه یک سانتی‌متر رشد می‌کند. رشد سریع طی هشت ماه نخست است و حدود 12 ماهگی، مغز به اندازه 75 درصد بزرگ سالی می‌رسد. طی دو سال بعد، مغز 5/3 سانتی‌متر رشد می‌کند و در سه سالگی به 80 درصد و در هفت سالگی به 90 درصد  حجم مغز بزرگ سالی می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha