آیا پنیر واقعا در بهبود سلامت تاثیر دارد؟ در گذشته مردم بر این باور بودند که پنیر به دلیل حجم زیاد چربی اشباع شده ای که دارد، برای سلامتی مضر است. اما تحقیقات جدید ارتباط بین چربی اشباع شده و بیماری های قلبی را زیر سوال برده است. در واقع خوردن پنیر (البته خوردن آرام و کم، نه حجم زیاد) مزایای زیادی برای سلامتی دارد. سلامت نیوز در این گزارش به اختصار به 5 مزیت این غذا برای بهبود سلامت میپردازد.

5 دلیل علمی برای اثبات مفید بودن پنیر

سلامت نیوز:در گذشته مردم بر این باور بودند که پنیر به دلیل حجم زیاد چربی اشباع شده ای که دارد، برای سلامتی مضر است.

به گزارش سلامت نیوز اما تحقیقات جدید ارتباط بین چربی اشباع شده و بیماری های قلبی را زیر سوال برده است. در واقع خوردن پنیر (البته خوردن آرام و کم، نه حجم زیاد) مزایای زیادی برای سلامتی دارد. سلامت نیوز در این گزارش به اختصار به 5 مزیت این غذا برای بهبود سلامت میپردازد.

1-کاهش بیماری های قلبی

برخی محققان براین باورند که پنیر خوردن اثباتی بر پارادوکس فرانسوی هاست – فرانسوی ها با اینکه حجم زیادی از پنیر و سایر چربی های اشباع شده را، مثل کره و گوشت اردک،  در برنامه غذایی خود دارد، با این حال نرخ ابتلا به بیماری های قلبی در میان آنان بسیار پایین است.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2016، خوردن روزانه 2 اونس پنیر (هر اونس برابر با مکعبی 2.5 سانتی متری است)، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 18% کاهش میدهد.

براساس مقاله منتشر شده در ژورنال تغذیه ای انگلستان، مواد معدنی ای مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم و ویتامین هایی مانند ریبوفلاوین و ب 12 ، نقشی اساسی در این زمینه ایفا میکنند. نکته ی طلایی دیگر اینکه، خوردن روزانه 1 اونس پنیر، خطر سکته را تا 13% کاهش میدهد.

 

2- خاموشی دیابت

 براساس پژوهش های صورت گرفته در ژورنال کلینیکال تغذیه آمریکا، خوردن روزانه پنیر (به میزان سه چهارم یک اونس) خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 8% کاهش میدهد. این تحقیقات بر روی افرادی که مرتب ماست مصرف میکردند نیز انجام شد و نتایجی به مراتب شگفت انگیزتر داشت.

خطر ابتلا به دیابت افرادی که ماست مصرف میکنند، به مراتب بسیار کمتر است. زنجیره ی کوتاه چربی های اشباع شده ی پنیر، در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثر است.

همچنین کلسیم باعث افزایش ترشح انسولین میشود که از نتایج آن میتوان به کاهش مقاومت انسولینی و خطر ابتلا به دیابت اشاره کرد. علاوه بر پنیر و ماست، پروتئین های موجود در کشک نیز به ترشح انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک میکند.

3- افزایش طول عمر 

این ادعا کمی عجیب ولی واقعیست. خوردن پنیر واقعا باعث افزایش طول عمر میشود، در سال 2016  در ژورنال کلینیکال تغذیه اروپا، 960 مرد فرانسوی برای اثبات تاثیر تغذیه در طول عمر، به مدت 15 سال مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتیجه جالب اینکه خوردن روزانه دو اونس پنیر، خطر مرگ آنها در مدت تحقیقات را تا 38% کاهش داد. محققان بر این باورند که کلسیم در کاهش فشار خون و مهار جذب چربی در روده تاثیر به سزایی دارد.

4-کاهش سطح کلسترول

در ادامه ی تاثیر این وعده غذایی بر سلامت قلب، خوردن پنیر به عنوان میان وعده در طول روز، باعث کاهش سطح کلسترول در خون میشود. در سال 2015، مجله حقایق تغذیه ای، میزان کلسترول موجود در خون دو گروه از افرادی که روزانه لبنیات مصرف میکنند، و کسانی که علاقه ای ندارند، را اندازه گیری کرد.

با اینکه رژیم غذایی هردو گروه تقریبا به میزان یکسانی کالری و جربی اشباع شده داشت، اما گروهی که پنیر مصرف میکردند، کلسترول بسیار پایین تری از گروه دیگر داشتند. تغییر سطح کلسترول به خاطر وجود کلسیم و میزان کالری دریافتی است. کلسیم باعث کاهش جذب چربی در روده میشود،  به علاوه ویتامین ک 2 موجود در  محصولات لبنی تخمیری، در کاهش کلسترول تاثیر دارد.

5-افزایش قدرت بدنی

خوردن روزانه یک فنجان پنیر به مدت 12 هفته در افراد بالای 60 سال، باعث افزایش حجم عضلات و تعادل در سلامتی میشود.بر اساس پژوهش های انجام شده در سال 2014، کازئین موجود در پنیر و کشک باعث استحکام استخوان ها و افزایش قدرت بدنی میشود.

منبع: سایت www.eatingwell.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha