موسیقی در بیمارانی که در شرف انجام عمل جراحی یا آزمایشی پیچیده مانند آنژیوگرافی هستند آرامش خاصی را ایجاد می‌کند، به ویژه وقتی آن‌ها خود در انتخاب موسیقی دست نداشته باشند و این مسئولیت را پزشک به عهده بگیرد.

سلامت نیوز : موسیقی در موقعیت‌های مختلف تأثیر آرامش‌بخشی از خود به جا می‌گذارد. به طور مثال گفته می‌شود که موسیقی باعث افزایش شیردهی در گاو‌ها می‌شود و همچنین نوزادانی که در رحم مادر برایشان موسیقی پخش می‌شود، از هوش بالاتری برخوردار می‌گردند. اما هنوز شواهد علمی کافی برای اثبات تأثیر موسیقی در این گونه موارد وجود ندارد.
با این همه به تازگی حداقل این نکته در مورد موسیقی به اثبات رسیده که بیمارانی که در شرف عمل جراحی یا آزمایشی پیچیده قرار دارند، می‌توانند با شنیدن موسیقی آرامش بیابند و ترس آنها می‌تواند کاهش پیدا ‌کند. البته اینکه موسیقی تا چه حد می‌تواند روی بیماران تأثیر بگذارد به این بستگی دارد که چه کسی آن را انتخاب کند.
 
آنژیوگرافی همراه با موسیقی
 
در مجله علمی "تحقیق کلینیکی در زمینه کاردیولوژی" (Clinical Research in Cardiology) پزشکان تجربیات خود را در مورد ۲۰۰ بیمار منتشر کرده‌اند که حین آنژیوگرافی قلب روی آنها، موسیقی پخش شده است. آنژیوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی از رگ‌های خونی است. برای مشاهده فضای داخلی رگ‌ها آنها را با ماده‌ای حاجب پر می‌کنند.
 
رایج‌ترین نوع آن استفاده از لوله‌ای بلند، نازک و قابل‌انعطاف به نام کاتتر است که برای تزریق و توزیع ماده حاجب از درون سرخ‌رگ‌های موجود در کشاله ران یا ساعد دست به یکی از سرخ‌رگ‌های قلب فرستاده می‌شود.
در جریان این پژوهش ۱۰۰ نفر از این بیماران می‌توانستند خود یکی از سه نوع موسیقی کلاسیک، جاز و پاپ را برگزینند. این دسته همچنین اجازه داشتند گزینه بدون موسیقی را انتخاب کنند. برای ۱۰۰ بیمار دیگر پزشکان موسیقی را انتخاب می‌کردند.
 

تأثیر آرامش‌بخش موسیقی جاز و کلاسیک
 
در نهایت میزان ترس بیمارانی که حین انجام آزمایش به موسیقی گوش می‌دادند بسیار کمتر از کسانی بود که این آزمایش برای آنها بدون همراهی موسیقی انجام می‌شد. آنژیوگرافی بیماران همراه با موسیقی موجب می‌شد ضربان قلب آنها منظم باشد و فشار خون‌شان پائین بیاید. اما میزان ترس و عدم آرامش در بیمارانی که پزشکان برایشان موسیقی را انتخاب کرده‌ بودند بسیار پائین‌تر از دیگران بود.
 
بیشترین اثر آرامش‌بخش را موسیقی کلاسیک و جاز داشت، حتی روی بیمارانی که پیش از آزمایش گفته بودند که از این دو سبک خوششان نمی‌آید. پزشکان تأکید دارند که موسیقی آرام، اما نه ناراحت‌کننده، می‌تواند برای ایجاد حس آرامش در بیماران مؤثر باشد.
 
پژوهشگران دلیل تأثیر قوی‌تر موسیقی‌ای که توسط پزشکان انتخاب می‌شود را این می‌دانند که بیماران همواره تمایل دارند مسئولیت خود را به طور کامل به دست پزشکان بسپارند.
 
در عین حال وقتی که بیمار خود موسیقی را انتخاب می‌کند، امکان دارد این موسیقی او را به لحاظ احساسی منقلب کند. اما وقتی پزشک وظیفه انتخاب موسیقی را بر عهده می‌گیرد، این احتمال کمتر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha