چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
کد خبر: 300534

مدیر گروه بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران، سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشورمان را ۵۰ سالگی و پایین تر از میانگین جهانی دانست.

فشارخون نرمال چند است؟

سلامت نیوز:مدیر گروه بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران، سن ابتلا به بیماری های قلبی در کشورمان را ۵۰ سالگی و پایین تر از میانگین جهانی دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید هاشم سزاوار، با اشاره به این نکته که بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ و میر در کل دنیا به شمار می‌رود، گفت: این بیماری در سال‌های اخیر و به ویژه در کشور ما افزایش داشته و سن ابتلاء کاهش یافته است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، خاطر نشان کرد: توجه به این موضوع بسیار مهم است زیرا اگر فرد هم زنده بماند مجبور است با عوارض ناشی از این بیماری زندگی کند.


سزاوار اظهار داشت: در بسیاری از جاهای دنیا، افراد بین ۶۵ تا ۷۰ سال به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند ولی سن ابتلاء در ایران به طور متوسط ۵۰ سال است.


وی افزود: در برخی از کشورها با کنترل عوامل خطر، توانسته اند سن ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند.
این فوق تخصص قلب، گفت: در بحث سکته‌های قلبی، اگر عوامل خطر وجود داشته باشد، سن ابتلاء پایین می‌آید و افراد جوان‌تر هم مبتلا می‌شوند.عوامل خطر شامل استعمال دخانیات، دیابت و فشارخون، کم تحرکی و کاهش فعالیت فیزیکی، اختلال در چربی‌های خون و کنترل آن، رژیم غذایی و عادات غلط تغذیه و استرس‌ها است و در کنار آن، عوامل ارثی و ژنتیکی، تغییر سن و جنس مذکر هم جزو فاکتورهای پرخطر محسوب می‌شوند.


سزاوار تصریح کرد: اینکه چه کاری انجام دهیم تا به سکته قلبی دچار نشویم، باید در رفتارهای خود تجدید نظر نمائیم و استعمال دخانیات را کنار بگذاریم و برای این کار از روش‌های علمی کمک بگیریم.


وی ادامه داد: باید حدود ۱۵۰ دقیقه (۴ بار در هفته) و هر دفعه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در هوای مساعد و سالم تحرک داشته باشیم و ورزش‌هایی با شدت متوسط نظیر راه رفتن، دویدن و راه رفتن تند و سریع خیلی مفید است.


مدیر گروه بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران، تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری پرفشاری خون باید از غذاهای کم‌نمک استفاده نمائیم، وزن خود را کاهش دهیم و در طول هفته فعالیت ورزشی داشته باشیم.


سزاوار افزود: معدل فشار خون ۱۳۰ روی ۸۰، یک فشار خون ایده آل است.
وی گفت: اگر اضافه وزن داریم باید حتماً سعی نمائیم وزن خود را کاهش دهیم و پرهیز غذایی داشته باشیم زیرا چاقی منجر به افزایش فشارخون، اختلال چربی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.


سزاوار افزود: در برنامه روزانه، تغذیه سالم، کم نمک و کم چربی مورد توجه است و باید از کربوهیدرات کمتر ولی میوه و سبزی بیشتر استفاده شود. همچنین از مصرف چربی‌های جامد و اشباع شده خودداری گردد و غذاهای دریایی بیشتر استفاده شود. به عبارتی دیگر می‌توان گفت تغذیه سالم از بروز عوامل خطر جلوگیری می‌نماید.


سزاوار گفت: افراد دیابتی باید بیشتر مراقب باشند و به عوامل خطر توجه کنند که اگر افراد هم دیابت دارند و هم بیماری قلبی باید در خصوص نوع دارو و نحوه مصرف حتماً با پزشک خود مشورت نمایند.


وی در خصوص ارتباط بیماری‌های قلبی و ویروس کووید ۱۹، اظهار داشت: این مبحث از دو جنبه قابل بررسی است، یکی اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر نیستند بلکه افراد دارای سابقه جراحی قلب، بیماری قلبی، نارسایی و پرفشاری خون اگر مبتلا به بیماری کرونا شوند در معرض مخاطرات بسیار بالاتری قرار دارند؛ در نتیجه بیماران قلبی باید بیشتر مراقب باشند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.


وی افزود: از جنبه دیگر هم توجه به این مسئله مهم است که کووید ۱۹ به طور مستقیم قلب را درگیر نمی‌نماید، البته در مرحله حاد و فوق حاد بیماری به علت افزایش مدیاتورها و مواد سمی در بدن، سبب نارسایی قلبی و درنتیجه فوت می‌شود.


سزاوار گفت: افرادی که مبتلا به کرونا شوند و دارای تنگی نفس، تپش قلب، ضربان نامنظم قلب و تغییرات فشار خون باشند باید از جهت درگیری عضلانی قلب و آریتمی قلبی بررسی شوند.


استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم قلب سالیان سال از ما مراقبت نماید، ما باید از آن مراقبت کنیم و مراقبت از قلب چیزی نیست جز رعایت و کنترل عوامل خطر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha