رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران می گوید که سن شروع سکته های مغزی در این کشور به ۴۵ سالگی کاهش یافته است.

رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران می گوید که سن شروع سکته های مغزی در این کشور به ۴۵ سالگی کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا ، حسین پاکدامن، رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب روز پنج شنبه ۱۶ تیر (۷ژوئیه) گفت: "متوسط سن شروع ابتلا به سکته های مغزی در کشورهای دیگر ۵۵ سال است، اما این رقم در ایران به ۴۵ سالگی کاهش پیدا کرده است."
او عوامل موثر در کاهش سن شروع سکته های مغزی در ایران را "ژنتیک، وضعیت کنترل فشار خون و قند خون، استعمال سیگار، چربی بالا، چاقی و کم تحرکی" عنوان کرد.
آقای پاکدامن، سکته های مغزی در کشورهای توسعه یافته را سومین عامل مرگ و میر پس از سکته های قلبی و سرطان ها و در کشورهای در حال توسعه دومین عامل پس از سکته های قلبی اعلام کرد.
رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب همچنین گفت: "در ۲۰ سال اخیر پیشرفت های خوبی در تشخیص و درمان سکته مغزی به وجود آمده است، به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از آن ۵۰ درصد و میزان ناتوانی عقلی و جسمی ناشی از آن به میزان قابل توجهی در جهان کاهش پیدا کرده است."
کاهش سن سکته قلبی در ایران
سال گذشته نیز انجمن پزشکان عمومی ایران از کاهش سن سکته قلبی به مرز ۳۲ سالگی خبر داده بود.
دکتر مسعود مسلمی فرد، رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در فروردین سال ۸۹ به خبرگزاری مهر گفته بود که سن سکته قلبی در این کشور کاهش یافته و به مرز ۳۵ تا ۳۲ سالگی رسیده است.
آقای مسلمی فرد، استرس، اضطراب، وجود آلاینده ها و تغییر عادات غذایی مردم و استرس و نگرانی تامین هزینه های زندگی در شهر های بزرگ را عوامل افزایش بیماری های قلبی و عروقی و کاهش سن سکته عنوان کرد.
در همین رابطه، دکتر ایرج خسرونیا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفت و گو با بی بی سی فارسی با تایید این خبر گفته بود که "قبلا سن متوسط مربوط به بیماری های قلبی بین ۴۰ تا ۶۰ سال بود. الان حداقل سن سکته به ۳۲ تا ۳۵ سال کاهش پیدا کرده است."
او رژیم غذایی نامناسب، مصرف غذا هایی مثل فست فود ها، چاقی، عدم تحرک، آلودگی هوا، ابتلا به دیابت، استرس و اضطراب و استعمال دخانیات را از عوامل پایین رفتن سن سکته در ایران عنوان کرد.
آقای خسرو نیا درباره مقایسه سن سکته در ایران با سایر کشورها گفت که در کشورهایی مثل کشورهای حوزه خاورمیانه، سن سکته، مثل ایران پایین رفته است "اما سن سکته در کشور آمریکا و کشورهای اروپایی ، با وجود اینکه در این کشور ها مشروبات الکلی و دخانیات زیاد تر مصرف می شود، بالاتر است."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha