مدیر گروه بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا، افراد بین ۶۵ تا ۷۰ سال به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می شوند، ولی سن ابتلا در ایران به طور متوسط ۵۰ سال است.

۵۰ سالگی؛ میانگین سن ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق

سلامت نیوز:مدیر گروه بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا، افراد بین ۶۵ تا ۷۰ سال به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می شوند، ولی سن ابتلا در ایران به طور متوسط ۵۰ سال است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سید هاشم سزاوار با اشاره به این که بیماری های قلبی و عروقی، شایع‌ترین علت مرگ و میر در کل دنیا به شمار می رود، افزود: این بیماری در سال های اخیر و به ویژه در کشور ما افزایش و سن ابتلا کاهش یافته است.

 به گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران،وی افزود: در برخی از کشورها با کنترل عوامل خطر، سن ابتلا به این بیماری را افزایش داده اند. 
فوق تخصص قلب گفت: در بحث سکته‌های قلبی، اگر عوامل خطر وجود داشته باشد، سن ابتلا  پایین می آید و افراد جوانتر هم مبتلا می شوند.
وی، استعمال دخانیات، دیابت، فشارخون، کم تحرکی و کاهش فعالیت فیزیکی، اختلال در چربی های خون و کنترل آن، رژیم غذایی و عادات غلط تغذیه و استرس ها را از عوامل خطر ابتلا به این بیماری اعلام کرد و گفت: در کنار آن، عوامل ارثی و ژنتیکی، تغییر سن و جنس مذکر هم جزو  فاکتورهای پرخطر محسوب می‌شوند.


سزاوار درباره اینکه چه کاری انجام دهیم تا به سکته قلبی دچار نشویم، اظهار داشت: باید در رفتارهای خود تجدید نظر کنیم و استعمال دخانیات را به هر صورت (سیگار، قلیان، پیپ و انواع توتون) کنار بگذاریم و برای این کار از روش‌های علمی کمک بگیریم.


وی در خصوص فعالیت فیزیکی گفت: باید حدود ۱۵۰ دقیقه (چهار بار در هفته) و هر دفعه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در هوای مساعد و سالم تحرک داشته باشیم. ورزش هایی با شدت متوسط نظیر راه رفتن، دویدن و تند و سریع راه رفتن خیلی مفید است.


مدیر گروه بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پرفشاری خون باید غذاهای کم‌نمک مصرف کنیم، وزن خود را کاهش دهیم و در طول هفته فعالیت ورزشی داشته باشیم. معدل فشار خون ۱۳۰ روی ۸۰، یک فشار خون ایده آل است.
وی گفت: اگر اضافه وزن داریم باید حتما سعی کنیم وزن خود را کاهش دهیم و پرهیز غذایی داشته باشیم؛ زیرا چاقی به افزایش فشارخون، اختلال چربی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی منجر می شود.


سزاوار افزود: در برنامه روزانه، تغذیه سالم، کم نمک و کم چربی مورد توجه است و باید از کربوهیدرات کمتر ولی میوه و سبزی بیشتر استفاده شود. همچنین از مصرف چربی های جامد و اشباع شده خودداری و غذاهای دریایی بیشتر مصرف شود؛ به عبارت دیگر می توان گفت تغذیه سالم از بروز عوامل خطر جلوگیری می کند. 
وی گفت : افراد دیابتی باید بیشتر مراقب باشند و به عوامل خطر توجه کنند. اگر افراد هم دیابت دارند و هم بیماری قلبی باید در خصوص نوع دارو و نحوه مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: توجه به این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا اگر فرد هم زنده بماند مجبور است با عوارض ناشی از این بیماری زندگی کند.


سزاوار بیان کرد: در سال ۲۰۱۲ بسیاری از تصمیم گیرندگان مسائل بهداشتی دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند تا سال ۲۰۲۵ میلادی و با استفاده از روش های مختلف، ۲۵ درصد از عوامل مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.
 مدیر گروه بیماری های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص ارتباط بیماری های قلبی و ویروس  کووید۱۹ اظهار داشت: این مبحث از دو جنبه قابل بررسی است؛ یکی اینکه افراد مبتلا به بیماری های قلبی بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر نیستند؛ بلکه افراد دارای سابقه جراحی قلب، بیماری قلبی، نارسایی و پرفشاری خون اگر به کرونا مبتلا شوند در معرض مخاطرات بسیار بالاتری قرار دارند. در نتیجه بیماران قلبی باید بیشتر مراقب باشند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.


وی افزود: از جنبه دیگر هم توجه به این مسئله مهم است که کووید ۱۹ به طور مستقیم قلب را درگیر نمی کند. البته در مرحله حاد و فوق حاد بیماری، افزایش مدیاتورها و مواد سمی در بدن، سبب نارسایی قلبی و در نتیجه مرگ می شود.
سزاوار گفت: مبتلایان به کرونا درصورتی که تنگی نفس، تپش قلب، ضربان نامنظم قلب و تغییرات فشار خون داشته باشند، باید از نظر درگیری عضلانی قلب و آریتمی قلبی بررسی شوند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: اگر می‌خواهیم قلب سالیان سال از ما مراقبت کند؛ ما باید از آن مراقبت کنیم و مراقبت از قلب چیزی نیست؛ جز رعایت و کنترل عوامل خطر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha