چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 300574

در 4ماه نخست امسال 4.5برابر کل آتش‌سوزی‌های سال98 در کشور، جنگل‌های طبیعی، جنگل دست‌کاشت و مرتع در آتش افروخته خاکستر شدند.

22هزار هکتار از طبیعت ایران خاکستر شد

سلامت نیوز:در 4ماه نخست امسال 4.5برابر کل آتش‌سوزی‌های سال98 در کشور، جنگل‌های طبیعی، جنگل دست‌کاشت و مرتع در آتش افروخته خاکستر شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،براساس اطلاعاتی که سازمان جنگل‌ها در اختیار  قرار داده است، سال98 حدود 3هزارو905هکتار از مراتع و جنگل‌ها در سراسر کشور در آتش سوختند که این رقم در سال97حدود 3هزار و976هکتار بود.

اما آمار سازمان جنگل‌های کشور حاکی از بروز 1700آتش‌سوزی طی 4‌ماه نخست امسال است که موجب خاکستر شدن 17.5هزار هکتار جنگل و مرتع در کشور شده است.افزایش عجیب آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور، گویای شرایط بحرانی است که به سرعت هرچه تمام‌تر می‌تواند مرگ جنگل‌ها و مراتع ایران را رقم بزند. سازمان فضایی ایران نیز گزارشی از وضعیت آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی کشور در 4‌ماه نخست امسال منتشر کرد که نشان از آتش‌سوزی در ۴۰هزار هکتار جنگل‌ و مرتع دارد.

البته این آمار می‌تواند شامل زمین‌های کشاورزی نیز باشد که برای تقویت زراعت، به آتش کشیده می‌شوند و باید با عرصه‌های طبیعی به‌صورت میدانی تطبیق داده شوند. اما اعداد اعلامی از سوی سازمان جنگل‌ها که نهاد پاسدار عرصه‌های طبیعی کشور است به اندازه کافی نگران‌کننده است. طبق گزارش سازمان فضایی ایران، طی ۷سال اخیر ۱۱هزار حریق در کشور در منابع طبیعی رخ داده که ۱۲۵هزار هکتار از پوشش گیاهی کشور را از بین برده است.

 افزایش چشمگیر عامل انسانی

در سال 98، 60درصد آتش‌سوزی‌های رخ داده در منابع طبیعی کشور توسط عامل انسانی آغاز شد و 40درصد آن طبیعی بود. درعین حال عامل انسانی آتش‌سوزی در سال99به 90درصد رسید که این موضوع حاکی از افزایش بی‌احتیاطی‌ها و خسارت‌زنی‌های عمدی به طبیعت کشور است.


وضعیت بحرانی مناطق حفاظت شده

۱۸میلیون هکتار اراضی طبیعی کشور تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است که سال گذشته ۴هزار و ۵۰۰هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست که شامل مناطق چهارگانه حفاظت شده، پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی و پناهگاه‌های حیات‌وحش است دچار آتش‌سوزی شدند. اما وسعت آتش‌سوزی امسال فقط در ۶ماهه نخست نسبت به همه سال‌های گذشته بیشتر بود.

سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داده است که در ۶ماه نخست سال‌جاری۷هزار هکتار از مناطق حفاظت شده دچار آتش‌سوزی شدند که حجم آتش‌سوزی در این مناطق نسبت به همه سال‌های گذشته ۱. ۵برابر افزایش یافته است.


9استان درگیر با آتش

در ۶ماهه نخست امسال در استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، کردستان، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، مازندران، خراسان رضوی و تهران بیشترین حریق رخ داده است. آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی ایران بیشتر در 2نقطه غرب و جنوب غرب کشور رخ می‌دهد که تقریبا از اوایل اردیبهشت آغاز و تا اواخر مهر و اوایل آبان به پایان می‌رسد.

مقطع دیگر از خردادماه آغاز و تا اواخر دی‌ماه ادامه دارد. این باعث می‌شود که توالی آتش‌سوزی در طول سال ادامه یابد. مناطق حفاظت شده و جنگلی کشور چون بیشتر در بخش‌های صعب‌العبور قرار دارند، زمانی که دچار آتش‌سوزی می‌شوند با 2مشکل مواجه می‌شوند.

نخست شناسایی وسعت آتش و دیگری حمل تجهیزات که رساندنش به آن مناطق بسیار دشوار است مگر آنکه بالگردهای اطفای آتش و هلی‌برد نیرو به مناطق اعزام شوند. بنابراین بیشتر از تجهیزات قابل حمل همچون دمنده‌های دستی استفاده می‌شود تا سرعت اطفای حریق کم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha