پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 300608

علاوه بر واگن شلوغ مسافران، اوضاع راهبران قطار که در کابینی به‌ظاهر جدا از ازدحام جمعیت هستند هم چندان مناسب نیست. حالا پیامدهای ناشی از ازدحام جمعیت در واگن‌های مسافربری مترو، به کابین ظاهرا خلوت و امن راهبران قطار هم رسیده‌است؛ این را یکی از راهبران قطارهای متروی تهران به ما می‌گوید:« شلوغی واگن‌های قطار برای هرکدام از ما راهبران قطار هم خطر دارد.

تهویه‌های مرگ در متروی تهران

سلامت نیوز: علاوه بر واگن شلوغ مسافران، اوضاع راهبران قطار که در کابینی به‌ظاهر جدا از ازدحام جمعیت هستند هم چندان مناسب نیست. حالا پیامدهای ناشی از ازدحام جمعیت در واگن‌های مسافربری مترو، به کابین ظاهرا خلوت و امن راهبران قطار هم رسیده‌است؛ این را یکی از راهبران قطارهای متروی تهران به ما می‌گوید:« شلوغی واگن‌های قطار برای هرکدام از ما راهبران قطار هم خطر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به هر حال تهویه واگن‌ها روشن است و هوای داخل کابین مسافران به داخل کابین راهبر هم نفوذ می‌کند و در فضای داخل کابین پخش می‌شود. » او می‌گوید تمام آن تصاویر و ویدئوهایی که از شلوغی و ازدحام تنه به تنه مردم در مترو دیده‌اید، کاملا درست و عین واقعیت است؛ مخصوصا در ساعت‌های پر تردد از شبانه‌روز.در این بین، راهبران قطار زیادی هم به کرونا مبتلا شده‌اند.

البته طبیعتا علت دقیق ابتلای آنها مشخص نیست اما هرچه بوده، آنها مدت زمان زیادی را در فضای پرخطر ایستگاه‌های مترو و کابین‌هایی با تهویه نامناسب می‌گذرانند. آن‌قدر که یکی از این راهبران می‌گوید حداقل در خط 2 مترو، نزدیک به 20 نفر از راهبران را می‌شناسد که کرونا گرفته‌اند:« این را می‌دانم که در خط‌های دیگر هم آمار مبتلایان کمتر از خط 2 نیست.»

حالا اگر تعداد راهبران مبتلا به کرونا را در هر خط 20 نفر در نظر بگیریم، مجموع هشت خط متروی تهران دست‌کم 160مبتلا به کرونا فقط در بین راهبران دارد: «تازه این تعداد، مبتلایان محرز بوده‌است؛ حدس می‌زنیم افراد دیگری هم بوده‌اند که مبتلا شده و خوب شده‌اند و هیچ‌وقت نفهمیدند کرونا گرفته‌اند یا یک سرماخوردگی ساده.

به همین خاطر بعضی همکاران ما سعی می‌کنند گرما را تحمل کنند اما تهویه کابین خود را  روشن نکنند.»کدام فیلتر؟ کم و کاستی‌ها همیشه و همه‌جا هست و سیستم حمل و نقل مترو هم از آن بی‌نصیب نمانده‌است. این ویروس، وزن بسیار پایینی دارد و می‌تواند ساعت‌ها در هوا معلق باشد و اگر تهویه مناسبی وجود داشته‌باشد، می‌تواند ویروس را خارج و هوای جدید را به فضا وارد و به سلامت مسافران و کارکنان قطار کمک کند؛ اتفاقی که عملا در واگن‌های قطار رخ نمی‌دهد:

«فیلترهای هر یک از واگن‌ها اصلا برای چنین روزهایی تعبیه نشده و برای مقابله با ویروسی مثل کرونا کاربرد ندارد.» اما به نظر می‌رسد همان‌قدر هم تهویه داخل واگن قطارها در این روزها موثر نیست.هواکش‌های خاموش!در این بین تهویه ایستگاه‌ها می‌تواندکارساز باشد، اما این راهبر قطار به ما می‌گوید: «من خیلی اطلاع دقیقی از وضعیت تهویه ایستگاه‌ها ندارم اما فکر می‌کنم قدرت تهویه ایستگاه‌ها آن‌طور هست که بتواند به این قضیه کمک کند. اما به دلیل این‌که این تهویه‌ها مصرف برق بالایی دارد، تقریبا از ساعت 9 شب تا 8 صبح خاموش می‌شود.»

البته به نظر می‌رسد این سیاست تا قبل از موضوع کرونا بود ولی راهبران هم اطلاع دقیقی از این‌که بعد از شیوع کرونا این سیاست تغییری پیدا کرده است یا نه ، ندارند. در اوضاع این روزها، اولویت با مسائل حیاتی قطار و رسیدگی به آن دسته از خرابی‌هایی است که منجر به ماندن و حرکت نکردن قطار بشود؛ آن‌قدر که خرابی‌هایی مانند تهویه و روشنایی آن چیزی نیست که خیلی برایش تدبیری اندیشیده شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha