سلامت نیوز : یك متخصص مغز و اعصاب توصیه كرد: زنان در ماه‌های گرم سال و به ویژه ماه رمضان از مصرف قرص‌های هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری خودداری كنند.

به گزارش ایسنا دكتر فرامرز امیری در حاشیه چهارمین كنگره انجمن سكته‌های مغزی ایران در جمع خبرنگاران، افزود: زنان در ایران به ویژه در ماه رمضان قرص‌های هورمونی مصرف می‌كنند اما انجام این كار در ماه رمضان تنها در شهر تهران باعث افزایش هفت برابری ابتلا به ترومبوز‌ سینوس‌های مغزی می‌شود.

این عضو كمیته علمی چهارمین كنگره انجمن سكته‌های مغزی ایران در ایران در ادامه، اظهاركرد: درماه مبارك رمضان از سویی ناشتایی باعث افزایش غلظت خون می‌شود و از سوی دیگر مصرف قرص‌های ضد بارداری بر عملكرد عروق تاثیر منفی می‌گذارد بنابراین به زنان توصیه می‌شود روزه بگیرند ولی قرص‌های ضد بارداری نخورند.

وی درباره علل ابتلا به ترومبوزهای سینوس‌های مغزی اظهاركرد: افزایش انعقادپذیری خون، ابتلا به بیماری‌های خونی، روماتولوژیك و عفونت‌ها علاوه بر مصرف فرآورده‌های هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری از علل ابتلا به این بیماری هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: بیماری ترومبوز سینوس‌های مغزی نوعی سكته مغزی است كه با سكته‌های مغزی معمولی متفاوت است. چون سكته‌های مغزی معمولی بر اثر انسداد یا پارگی شریان خون‌رسان به مغز به وجود می‌آید، ولی در ترومبوز سینوس‌های مغزی انسداد سیاهرگ موجب بروز سكته‌های مغزی می‌شود.

امیری افزود: با توجه به خصوصیات ساختاری وریدهای مغزی معمولا طیف علایم بالینی در بیماری‌های ترومبوتیك سینوس‌های مغزی متفاوت است و خصوصیات بالینی كاملا متفاوتی دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه گفت: زنان و اطفال بیشتر دچار ترومبوز سینوس‌های مغزی می‌شوند و این بیماری معمولا با سردرد، تشنج، اختلال در هوشیاری و گاهی اوقات ضعف اندام‌ها همراه است.

وی درباره كودكانی كه به ترومبوز سینوس‌های مغزی دچار می‌شوند، اظهار كرد: كودكان زیر شش‌ سال معمولا به علت ابتلا به اسهال و استفراغ و كاهش آب بدن به ترومبوز سینوس‌های مغزی مبتلا می‌شوند. چرا كه این بیماری‌ها باعث افزایش غلظت خون می‌شوند. عفونت‌های گوش و سینوزیت نیز از دیگر عوامل ابتلای كودكان به ترومبوز سینوس‌های مغزی است.

وی با اشاره به چگونگی تشخیص ترومبوزهای سینوس‌های مغزی، اظهاركرد: تشخیص این بیماری بعد از شك بالینی و انجام «ام ‌آر آی» انجام می‌شود. لازم است مبتلایان به این بیماری در بیمارستان بستری شوند و با انجام درمان‌های تزریقی، وسعت ترومبوز سینوس‌های مغزی كاهش یابد و عوارض بالینی ناشی از آن كنترل شود.

امیری در پایان درباره راهكای پیشگیری از ابتلا به ترومبوز سینوس‌های مغزی، گفت: با توجه به علل متنوع ابتلا به این بیماری، روش‌های پیشگیری از آن گوناگون است. با این‌حال به افراد توصیه می‌شود كه مایعات كافی مصرف كنند و فرآورده‌های هورمونی مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری را خودسرانه مصرف نكنند علاوه بر آن لازم است در صورت ابتلا به عفونت‌های گوش، حلق و دندان برای درمان این بیماری‌ها، به‌سرعت اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha