202 هفته پس از آن پنجشنبه‌ای كه ساختمان پلاسكوی تهران 3.5 ساعت در آتش سوخت تا فروریخت و 560 واحد صنفی را از كار بیكار كرد بیش از 2 هزار كیلومتردورتر در بندر دیلم 200 واحد صنفی در بازارچه ساحلی این شهر به همان درد گرفتار شدند و همه‌دار و ندارشان سوخت.

بازارچه ساحلی دیلم چگونه خاكستر شد

سلامت نیوز: 202 هفته پس از آن پنجشنبه‌ای كه ساختمان پلاسكوی تهران 3.5 ساعت در آتش سوخت تا فروریخت و 560 واحد صنفی را از كار بیكار كرد بیش از 2 هزار كیلومتردورتر در بندر دیلم 200 واحد صنفی در بازارچه ساحلی این شهر به همان درد گرفتار شدند و همه‌دار و ندارشان سوخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،البته خدا را شكر كه مثل حادثه پلاسكو تلفات جانی نداشت ولی در این روزگار سخت از دست رفتن مال تحملی مضاعف می‌طلبد. حدود ظهر دهمین روز پاییز99 بود كه تصاویر دودسیاه برخاسته از آتشی كه بر جان بازاریان دیلم افتاده بود در شبكه‌های اجتماعی دست به دست شد اما به گفته معاون سیاسی فرماندار دیلم آتش‌نشانان با 7 دستگاه آتش‌نشانی و چنددستگاه خودروی آب‌رسان از ساعت 7:30 صبح تا حدود ظهر در تلاش برای مهار آن بودند. 

جهانگیر دهقانی مدیر كل بحران استانداری بوشهر همچنین در تشریح جزییات این حادثه به ایسنا گفت: متاسفانه كل بازارچه مذكور به مساحت حدود 2هزار و 315 مترمربع دچار حریق شده كه شامل ۲۰۰ واحد صنفی توزیعی اجناس عموما خارجی و داخلی است. سقف بازارچه مذكور به علت وضعیت خاص فایبرگلاس و تمام واحدهای صنفی مستقر در محل بازارچه طعمه آتش شده‌اند.


این در حالی است كه باقر گله‌گیر، معاون سیاسی فرماندار دیلم در ارتباط با حادثه آتش‌سوزی گفت: با توجه به اینكه غرفه‌های بازارچه ساحلی دیلم با آهن، ‌ام‌دی‌اف و فایبرگلاس با قابلیت اشتعال بالا ایجاد شده‌اند متاسفانه طی مدت زمان نیم ساعت آتش تمام بازارچه را فرا گرفت.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دیلم اظهار كرد:

نیروهای آتش‌نشانی دیلم و همچنین نیروهای مردمی از همان ابتدا وارد عمل شدند، اما با توجه به كمبود تجهیزات آتش‌نشانی دیلم، اداره بندر این شهرستان، شركت نفت فلات قاره بهرگان واقع در بندر امام حسن شهرستان دیلم، شركت نفت و گاز گچساران مستقر در منطقه سیاهمكان دیلم، آتش‌نشانی گناوه، هندیجان و زیدون كه در نزدیكی دیلم هستند نیز در مهار آتش مشاركت و همكاری كردند. گله گیر در توصیف منشأ این آتش‌سوزی تاكید كرد:

نیروهای امدادی با حضور در محل حادثه ضمن عملیات سردسازی، با توجه به وزش باد برای جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد آتش در حالت آماده‌باش هستند. این مسوول با اشاره به اینكه از سرایت آتش به مجتمع تجاری و ساختمان‌های اطراف جلوگیری شد، گفت: علت وقوع آتش‌سوزی هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست، اما به احتمال زیاد اتصال برق باعث حادثه شده است، زیرا برخی واحدهای مستقر در بازارچه برای حفاظت از كالاهای‌شان كولرها را روشن می‌گذارند.

پس از وقوع این حادثه دادستان دیلم از صدور دستور قضایی برای بررسی آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم خبر داد.محمد ضیایی، دادستان عمومی و انقلاب دیلم در استان بوشهر ضمن اعلام خبر صدور دستور قضایی برای بررسی آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم گفت: چنانچه فرد یا افرادی عمدا اقدام به آتش‌سوزی بازارچه ساحلی بندر دیلم كرده باشند دستگاه قضایی بر اساس قانون با عاملان و مسببان آن آتش‌سوزی قاطعانه برخورد می‌كند.او در توضیح این اقدام گفت:

در این راستا اقدامات و دستورات قضایی صادر و در همین رابطه یك نفر دستگیر و در بازداشت به سر می‌برد. دادستان عمومی و انقلاب دیلم افزود: در این آتش‌سوزی به كسی آسیبی نرسیده است و دلیل حادثه از سوی دستگاه‌های ذیربط و كارشناسان در حال بررسی است. عبدالكریم جمیری، نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در پی این حادثه پیامی به فرماندار دیلم ارسال كرد.در همین حال ایرنا، به نقل از جهانگیر دهقانی مدیر كل بحران استانداری بوشهر گزارش داد: نشست بررسی واقعه آتش‌سوزی بازارچه ساحلی دیلم در استانداری برگزار شد.

زمین این بازارچه متعلق به اداره راه و شهرسازی است كه ۱۸ سال است صنف‌های مختلف در آن اسكان یافته‌اند. بیشتر فعالان این بازارچه از قشر ضعیف جامعه هستند و مغازه‌ها از نظر ساختمانی و ایمنی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. این واحدهای صنفی زیر پوشش بیمه حوادث قرار نداشتند و در این حادثه خسارت زیادی به صنف‌های فعال در این بازارچه وارد شد. در نشست اضطراری پنجشنبه شب قرار شد كمك‌هایی از سوی دستگاه‌های مختلف، خیران و پرداخت تسهیلات بانكی به صاحبان واحدهای خسارت‌دیده ارایه شود تا مشكلات این افراد كاهش یابد. 

همچنین ایرنا در گزارشی دیگر خبر از پویش گلزیزان همگانی احیای امید به منظور همدلی و كمك به غرفه‌داران خسارت‌دیده از حادثه آتش‌سوزی بازارجه ساحلی بندر دیلم استان بوشهر خبر داد.   در این گزارش آمده است باتوجه به اینكه بیشتر زیان‌دیدگان این حادثه را جوانان بدهكار به بانك‌ها تشكیل می‌دهند در این پویش از مردم این شهرستان به ویژه خیران خواسته شده است تا با نسیم روحبخش همدلی گرمابخش خانواده‌های آنان شوند. پس از این فراخوان تعدادی از خیران، شركت‌ها و بازاریان شهرستان دیلم و گناوه آمادگی خود را برای یاری رساندن به آسیب‌دیدگان بازارچه ساحلی دیلم اعلام كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha