چند ماه پیش بود که اخبار متعددی از اثربخشی داروهای درمان بیماران مبتلا به روماتیسم - که در درمان بیماری مالاریا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد - در درمان مبتلایان به کووید-19 منتشر شد.

هشدار کرونا برای بیماران روماتیسم

سلامت نیوز:چند ماه پیش بود که اخبار متعددی از اثربخشی داروهای درمان بیماران مبتلا به روماتیسم - که در درمان بیماری مالاریا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد - در درمان مبتلایان به کووید-19 منتشر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، با وجود آن که این دارو به‌ویژه در مراکز درمانی کشور برای مبتلایان به کرونا در دوزهای بالا مورد استفاده قرار گرفت، اما هیچ سازمان بهداشتی معتبری استفاده از آن را به صورت توصیه قطعی برای بیماران مبتلا به کرونا تایید نکرد.

در همان زمان دبیر انجمن روماتولوژی ایران نیز اعلام کرد: «مدت زمان زیادی از اطلاع جهان نسبت به وجود ویروس کووید-19 نمی‌گذرد و به همین دلیل برای هیچ کدام از این داروها که به صورت ترکیبی استفاده می‌شود، نظرات قطعی وجود ندارد.» اما داستان داروهای مورد استفاده در بیماران روماتیسمی در دوران کرونا فقط به این چالش درمانی خلاصه نمی‌شود.

دغدغه استفاده از داروهای استروئیدی یا کورتون‌ها برای درمان روماتیسم که سرکوبگر سیستم ایمنی بدن هستند با ایجاد ترس و نگرانی در بیماران مبتلا به روماتیسم از حیث افزایش خطر ابتلا به کرونا نیز همراه است. چنین ترسی حتی ممکن است با تصمیمات خودسرانه برای تغییر مصرف داروها و خطرات ناشی از آن در این دسته از بیماران نیز همراه باشد.این چالش‌ها موجب شد پای صحبت‌های دکتر محسن سروش، دبیر انجمن روماتولوژی ایران بنشینیم.

آیا مصرف داروهای كنترل‌كننده عوارض روماتیسم یا التهاب مفصلی به‌دلیل سركوب سیستم ایمنی، خطرعفونت‌ها و از جمله كووید-١٩ را افزایش می‌دهد؟

بیمارانی که داروهای کنترل عوارض روماتیسم یا التهاب مفصل را مصرف می‌کنند، به‌خصوص اگر دوز بالایی از داروها یا ترکیبی از داروها را استفاده کنند از نظر تئوری، خطر عفونت‌ها به‌ویژه عفونت کرونا در آنان افزایش پیدا می‌کند و مستعد بیماری‌های عفونی و ویروسی محسوب می‌شوند.

با این تفاسیر این دسته از بیماران مجازند برای ایمنی در برابر كرونا تغییراتی را خودسرانه در مصرف داروهایشان ایجاد كنند؟

این دسته از بیماران نباید به‌هیچ عنوان داروهایشان را به‌خاطر ترس از کرونا قطع کنند. به‌ویژه اگر تماسی با بیمار مبتلا به کرونا نداشته‌اند که نباید تغییری در مصرف داروهایشان ایجاد کنند. اما اگر تماسی با بیمار مبتلا داشته‌اند باید با پزشک معالج‌شان صحبت کنند و در آن صورت پزشکان ممکن است تصمیماتی را در مورد داروهایشان بگیرند.

وقتی گفته می‌شود عوارض كرونا در بیماران روماتیسمی شدیدتر است، منظور چه عوارضی است؟

اتفاقا عوارض کرونا در این دسته از بیماران شدیدتر از افراد دیگر نیست و در صورت ابتلا به کووید-19، لزوما به علائم شدید بیماری دچار نمی‌شوند. تاکنون هم دیده نشده که مبتلایان دچار عوارض شدید کرونا شده باشند. پس نباید این دسته از بیماران بی‌جهت دچار ترس و اضطراب شوند.گفته می‌شود مصرف داروهای استروئیدی در مبتلایان به روماتیسم باعث می‌شود در صورت ابتلا به کرونا، تب در آنان بروز نکند.

در این صورت توجه به چه عوارضی در این دسته افراد ضروری است؟وقتی کسی دوزهای بالای داروهای استروئیدی را مصرف می‌کند، ممکن است علائمی مثل تب را بروز ندهد. اما بدون شک علائم دیگر کرونا مثل ضعف، بی‌حالی، بی‌اشتهایی شدید، درد گلو، سرفه و تنگی‌نفس را نشان خواهد داد. هر‌چند تب هم در این بیماران گزارش شده است.

چه مواردی را این دسته از بیماران در دوران نقاهت كرونا باید رعایت كنند؟

اگر بیماری به کووید-19 مبتلا شود باید تمام دستورهایی که متخصص عفونی یا داخلی برای درمان و کنترل بیماری می‌دهد را اجرا کند. همچنین داروهای مصرفی‌شان مثل «پردنیزولون» یا «هیدروکسی کلروکین» یا «سولفاسالازین» نباید به‌هیچ عنوان قطع شود.

اما در مورد بقیه داروها با صلاحدید پزشک معالج‌شان مصرف دارو باید برای دو هفته قطع شده و پس از آن دوباره مصرف دارو شروع شود.به بیان دیگر داروها در دوران نقاهت کرونا هم باید مصرف شود، زیرا عود بیماری می‌تواند دردسرهای زیادی را برای بیماران ایجاد کند.

علت این که تاکید می‌کنیم بیماران به هیچ عنوان به داروهایشان دست نزنند، به‌خصوص کسانی که داروهای کورتونی با دوز بالا مصرف می‌کنند این است که قطع ناگهانی استروئید خطرناک است. از سوی دیگر، قطع خودسرانه یا تغییر الگوی مصرف دارو می‌تواند بیماری زمینه‌ای آنان را فعال کند و در این صورت در برابر کرونا نیز بسیار آسیب پذیرتر خواهند شد.

توصیه‌های کرونایی برای مبتلایان به روماتیسم

از دکتر سروش پرسیدم برای پیشگیری از ابتلا به كرونا رعایت چه نكاتی در مبتلایان به روماتیسم ضروری است. وی در پاسخ گفت: با این که می‌گوییم کسانی که بیماری روماتیسمی دارند خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی در آنان بیشتر است، برای پیشگیری از کرونا دستورالعمل عمومی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت برای این دسته بیماران نیز کفایت می‌کند.

اما برخی افراد این دستورالعمل‌ها را به‌طور دقیق رعایت نمی‌کنند. این دسته از بیماران می‌توانند برای کارهای ضروری‌شان از خانه خارج شوند، اما نباید از وسایل نقلیه عمومی برای تردد استفاده کرده و بایستی دستورالعمل‌ها را به‌دقت اجرا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha