دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3007

سالانه حدود 3 میلیون نفر در دنیا بر اثر بیمار‏یهای ریوی جان خود را از دست می‌ ‏دهند که این امر می تواند شامل بیماری "آسم" نیز شود که خطرناک تر از انواع آلرژی ها است.

آسم؛ ارمغان زندگی در شهرهای دود آلود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آسم یک بیماری‌ مزمن‌ است که همراه‌ با حملات‌ مکرر خس ‌خس‌ و تنگی‌ نفس‌، در تمام‌ سنین‌ می ‌تواند وجود داشته‌ باشد اما 50 درصد از موارد، کودکان‌ زیر 10 سال، مبتلایان به این بیماری را شامل می شوند. آسم‌ بیشتر در پسران‌ رخ‌ می ‌دهد تا دختران اما در آسمی‌ که‌ در سنین‌ بزرگسالی‌ آغاز می ‌شود زنان‌ سهم‌ بیشتری‌ را به‌ خود اختصاص‌ می ‌دهند.

امروزه بیماران آسمی و خانواده ‌‏های آنان با یک معما روبرو هستند. از یک سو پیشرفت قابل توجهی طی 20 سال گذشته از نظر درمان دارویی آسم و آموزش و کنترل عوامل محیطی به ‌‏دست آمده و موجب شده ‌‏که بیش از 90 درصد بیماران از یک زندگی طبیعی برخوردار شوند. از سوی دیگر هنوز راهبردهای علمی موثری برای پیشگیری از آسم ارائه نشده‌ ‏است.

آسم بیماری مزمن و شایعی است که هم جنبه ‌‏های ارثی و هم عوامل محیطی در پیدایش و پیشرفت آن نقش دارند که به‌‏ ویژه باید اثرات زیان بار دود سیگار، آلودگی هوای شهرها، آلاینده‌ ‏های شغلی، آلاینده ‌‏های ساختمانی و محیط زندگی و نیز مواد غذایی بسته ‌‏بندی شده با افزودنی ‌‏های شیمیایی را یادآوری نمود.

هرچند هزینه ‌‏ها و خسارت ‌‏های بیماری آسم برای فرد بیمار، خانواده وی و جامعه، سنگین و در حال افزایش است اما امکان پیشگیری از مرگ و میر در 90 درصد از موارد با کنترل بیماری وجود دارد.

دکتر محمد قره گزلو، عضو کمیته آسم و آلرژی می گوید: در 70 تا 80 درصد موارد، عدم درمان به موقع آلرژی بینی و طولانی مدت شدن آن در فصول مختلف سال، منجر به ابتلای فرد به بیماری آسم می شود.

به گفته وی، بیماری آسم بیماری خطرناک تری از انواع آلرژی ها است، چرا که حمله ناگهانی از جمله علائم این بیماری بوده که در این صورت فرد ناچار به مراجعه به اورژانس می شود.

این عضو کمیته کشوری آسم و آلرژی، معتقد است که در بسیاری از مواقع بیماران به علت شدت علائم آلرژی مجبور به مراجعه به اورژانس شده و در بخش های ویژه نظیرICU بستری می شوند اما خوشبختانه درصد این افراد در کشور زیاد نیست.

از سوی دیگر، دکتر رضوان رضایی عدل، رئیس انجمن متخصصان ریه ایران می گوید: ابتلا به بیماری آسم نیز اغلب ناشی از عفونت ها در دوره کودکی است که هم اکنون بین 7 تا 8 میلیون نفر از نوع خفیف تا شدید به این بیماری، مبتلا هستند.

به گزارش مهر، بیماریهای ریوی طی سالهای اخیر در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه شیوع و افزایش یافته که بیماریهای راه های تنفسی نظیر آسم و بیماریهای انسدادی راه های تنفسی از جمله شایع ترین بیماریها در این زمینه است و اغلب آن به علت استعمال دخانیات بوده که ابتلا به برونشیت مزمن را به همراه خواهد داشت.

سن ابتلا به بیماریهای ریوی به علت کاهش سن مصرف کنندگان دخانیات در حدود یک دهه کاهش یافته، چرا که در سالهای گذشته سن ابتلا به این بیماریها 50 سال بود که به 40 سال رسیده است.

بر اساس آخرین نتایج تحقیقات و مطالعات پزشکی، افرادی که 20 سال سیگار مصرف کرده اند، 20 برابر بیشتر از سایر افراد مبتلا به سرطان های ریوی می شوند.

رئیس انجمن متخصصان ریه ایران نیز با اشاره به تاثیر آلودگی هوا در بروز بیماریهای ریوی، می افزاید: آلودگی هوا به ویژه طی 3 دهه اخیر به خصوص در کشورهای در حال توسعه در افزایش بروز بیماریهای ریوی موثر بوده است.

برخورداری طبیعی از خواب و استراحت کافی، فعالیت ‌‏های روزمره، ورزش، تحصیل، کار و مسئولیت اجتماعی و داشتن آزمون تنفسی مناسب و عدم وقوع علائم ناراحت کننده تنفسی و حمله آسم نشان دهنده کنترل بیماری است.

ایجاد رابطه نزدیک و مستمر و اشتراک مساعی میان پزشک، بیمار و خانواده، شناسایی عوامل خطر در محیط زندگی و عرصه ‌‏های کار و تحصیل و پرهیز از آنها، ارزیابی شدت آسم، درمان سریع و درست و کافی، پایش روند بهبود بیماری و درمان سریع حمله‌‏ های آسم و پیشگیری از تکرار آنها از مهم ترین اصول پیشگیری و کنترل آسم است.

به گزارش مهر، روز جهانی آسم، زمان افزایش سطح آگاهی و اهتمام شهروندان و مسئولان در سطح ملی و جهانی به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری آسم و اولویت این مسئله خطیر بهداشتی و اجتماعی در نظام بهداشت و سلامت کشورها است.

بدون شک، "سلامتی" شاخص مهم عدالت اجتماعی و توسعه و پیشرفت در هر جامعه ‌ای است و "پیشگیری" هم از مهم ‌‏ترین عوامل موثر تامین سلامت است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha