شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 300705

گیاه رازیانه از مهم ترین و پرمصرف ترین گیاهان معطر و دارویی است و از اقلام صادراتی ایران است.

با رازیانه لاغر شوید

سلامت نیوز: گیاه رازیانه از مهم ترین و پرمصرف ترین گیاهان معطر و دارویی است و از اقلام صادراتی ایران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، رازیانه دارای اسانس بوده و دانههای آن مهمترین اندام تولید کننده اسانس است و مهمترین ترکیب آن را آنتول تشکیل میدهد. اسانس این گیاه در صنایع مختلف دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. از مواد موثره این گیاه در داروسازی برای مداوای سرفه، دل درد، نفخ، سوء هاضمه در کودکان و تحریک شیردهی در مادران شیرده استفاده میشود.

اسانس رازیانه به دلیل داشتن ویژگی های ضدمیکروبی و ضداکسایشی که به علت حضور فلاونوئیدها، ترپنوئیدها، کاروتنوئیدها و کومارینهاست در انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها به عنوان طعم دهنده نیز استفاده میشود. این گیاه کم خونی را درمان می کند. همچنین  در درمان نفخ شکم و سوء هاضمه موثر بوده و از یبوست جلوگیری می کند.

رازیانه  خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و از سلامت قلب محافظت می کند.محققان معتقدند؛ این گیاه میت واند عملکرد مغز را بهبود  بخشد و فشار خون را کاهش می دهد.از سوی دیگر رازیانه  درمان کننده اسهال، قولنج، اختلالات قاعدگی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

رازیانه می تواند از بروز اختلالات تنفسی جلوگیری  کند و بوی بد دهان را درمان می‌کند.همچنین این گیاه در کاهش چاقی موثر است.


رازیانه در نسخه های طب سنتی

 در حال حاضر از رازیانه می توان جهت درمان آسم و نرم کردن سینه و خلط آوری استفاده کرد، جوشانده رازیانه برای سیاه سرفه مفید است. خوردن کمی رازیانه بعد از غذا باعث عمر طولانی همراه با سلامتی است.

 از مواد موثره رازیانه برای مداوای دل پیچه استفاده می شود. بذر این گیاه به درمان سنگ کلیه کمک کرده و همراه با سایر گیاهان ضدعفونی کننده برای درمان ورم مثانه موثر است.

محققان معتقدند، ریشه رازیانه دیورتیک است و اثر مدر قوی دارد و اوره و اوریک اسید دفع می کند. ریشه این گیاه به علت مدر بودن در موارد کمی دفع ادرار، سنگ کلیه، نفریت و بیماری هایی نظیر آن مصرف می شود. علاوه بر این موارد جوشانده پودر رازیانه برای درمان مالیخولیا، دم کرده آن برای رفع سردرد های میگرنی و اسانس رازیانه اثر گشاد کننده برونش و محافظ کبد داشته و ضد فیبروز کبدی است.


از عوارض جانبی رازیانه بدانید

 از مصرف این گیاه در دوزهای درمانی عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است. به ندرت واکنشهای آلرژیک پس از مصرف آن ممکن است مشاهده شود. حساسیت متقاطع درمیان بیماران مبتلا به آلرژی با کرفس ممکن است مشاهده شود. به جز دمنوش و خود گیاه تمام انواع فرآوردههای آن در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارند.

رازیانه با وجود خواص بیشماری که برای سلامت بدن به همراه دارد در برخی مواقع دارای عوارض جانبی نیز است. زمانی که به صورت خوراکی و به حد معمول در غذاها استفاده میشود تا حد زیادی ایمن بوده و دارای عوارض جانبی نمیباشد.

در بعضی افراد حساسیت های پوستی بعد از مصرف رازیانه مشاهده میشود. مخصوصاً افرادی که به کرفس، هویج و شوید حساسیت دارند احتمال زیاد وجود دارد که به رازیانه هم حساس باشند.

رازیانه همچنان میتواند پوست را نسبت به اشعه خورشید بسیار حساس سازد و باعث شود که پوست به راحتی دچار آفتاب سوختگی گردد.

توصیه میشود اگر دارای پوست نازکی هستید بعد از مصرف رازیانه حتما از کرمهای ضدآفتاب و کلاههای سایه بان استفاده کنید.


احتیاط ها و هشدارهای ویژه

 بهتر است در دوران بارداری از مصرف این گیاه پرهیز کرد. در دوران شیر دهی رازیانه تا حدی پرخطر و غیر ایمن است. رازیانه می تواند روند انعقاد خون را کند سازد. مصرف رازیانه احتمال خونریزی یا کبود شدگی در افرای که مبتلا به اختلالات انعقادی خون هستند را افزایش می دهد.

منبع:پژوهشکده گیاهان دارویی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha